Gå til innhold

Alkohol intoleranse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med alkohol intoleranse?

Jeg lurer faktisk seriøst på om jeg kanskje kan være intolerant over for alkohol.

Jeg blir ofte, ekstremt ofte, si etter et halvt glass av strawberry daiquiri, dårlig. Altså dårlig! Kraftig hodepine, svimmel, kvalmen, føler at beina er i kryss, når de ikke er det.

Jeg har noen ganger spøkt litt med meg selv om at jeg ikke tåler alkohol, men hva om jeg faktisk ikke tåler det?

Alkoholintoleranse er en ting 😳

Jeg må legge til, jeg drikker kanskje 1-2 ganger i året. Jeg har hatt mange år der jeg ikke har drukket noe som helst også. Jeg liker det ikke, men av og til så bare «må» man. I kveld var en spesiell anledning, og enda en gang ble jeg dårlig. Jeg hadde hatt et lite glass med champagne 1-2 dl, og 2 like glass med Smirnoff ice rus brus. Altså ikke mye. Jeg ble kvalmen og fikk vondt i hodet «som normalt», går liksom rett fra edru tilstand til «hangover» (har aldri vært full og hatt det, så vet ikke om hva jeg føler kan sammenlignes).

Jeg har gang på gang opplevd dette, de få gangene jeg har prøvd. Og kan det faktisk være noe i det? 😳 usikker på om det er hver eneste gang, men ofte.

Jeg har enda en anledning om noen uker, der jeg «må» drikke. Altså ingen kan tvinge deg, men i dagens samfunn må du virkelig overforklare deg for hvorfor du ikke skal drikke og får alltid «er du gravid eller» slengt i trynet. Og mange blir direkte fornærmet om du ikke drikker for å feire. 

Jeg tenker at jeg skal bruke dette som en gylden anledning og «teste» meg selv, om jeg igjen får samme reaksjon, så er det kanskje noe i det. Kanskje jeg faktisk er intolerant for alkohol 🤪 Hadde vært herlig! Da kan jeg faktisk si at jeg ikke tåler å drikke, ikke alle som aksepterer «jeg kjører» som en god grunn.

Noen som har erfaring med alkohol intoleranse?

Anonymkode: e8ded...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er høysensitiv og skal i grunn være forsiktig med alkohol. Jeg blir ihvertfall kvalm av det. Det beste e rå holde seg unna

Skrevet

Du virker jo som å ha lav intoleranse for alkohol, når du blir dårlig og uvel vær gang og uansett hva du drikker. 

Du har et veldig godt argument for å slippe å drikke 😉

Anonymkode: fde1c...4de

Skrevet

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/17659-alcohol-intolerance

Du kan ha en genetisk variant som gjør at alkohol forbrennes annerledes enn hos mange, og gjør at det oppleves annerledes for deg enn de fleste. Du kan jo lese litt om det? Prøv å Google alcohol genetics :) Tviler på at det går an å få tatt gentest for det, men hvis plagene passer kan du jo bare si at du tåler det så utrolig dårlig at du ikke drikker 🤷‍♂️ 

Anonymkode: c7197...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...