Gå til innhold

Hvilke løpesko til nybegynner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk, har aldri løpt før. Nå lærer jeg guttungen å sykle, og må dermed løpe litt. Jeg ble observert av en maratonløpende kollega, som sa at jeg har så lett og god teknikk, og bør begynne å løpe, så da ble jeg litt lysten på det. Tusler rundt i vanlige sneakers ellers. 

Når jeg har løpt med sneakers på asfalt kjenner jeg at jeg får vondt foran på leggene, midt på.

Jeg er helt utrent bortsett fra at jeg gjør yoga og er supermyk, litt tjukk, ganske lat og kommer til å løpe litt på asfalt med guttungen og ellers i skogen der ingen ser meg. Kjekt med sko som ikke koster skjorta, samt som funker greit på asfalt og terreng. Noen som har tips til meg? 

Anonymkode: d098b...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt fersk, har aldri løpt før. Nå lærer jeg guttungen å sykle, og må dermed løpe litt. Jeg ble observert av en maratonløpende kollega, som sa at jeg har så lett og god teknikk, og bør begynne å løpe, så da ble jeg litt lysten på det. Tusler rundt i vanlige sneakers ellers. 

Når jeg har løpt med sneakers på asfalt kjenner jeg at jeg får vondt foran på leggene, midt på.

Jeg er helt utrent bortsett fra at jeg gjør yoga og er supermyk, litt tjukk, ganske lat og kommer til å løpe litt på asfalt med guttungen og ellers i skogen der ingen ser meg. Kjekt med sko som ikke koster skjorta, samt som funker greit på asfalt og terreng. Noen som har tips til meg? 

Det er helt umulig for oss å si her, det kommer an på en hel masse ting. Dra på en god butikk som kan analysere steget ditt, f.eks Löplabbet. Da får du sko som passer deg. Regn med å bruke 1000-1500,-. Riktige sko er viktig for å forebygge skader. Skal du løpe i terreng må du bestemme deg for om du vil ha sko med Gore-Tex membran eller ikke. Løper du når det er vått ute er membran en stor fordel, det er ikke moro å løpe med sko som er blytunge av vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, -jk- skrev:

Det er helt umulig for oss å si her, det kommer an på en hel masse ting. Dra på en god butikk som kan analysere steget ditt, f.eks Löplabbet. Da får du sko som passer deg. Regn med å bruke 1000-1500,-. Riktige sko er viktig for å forebygge skader. Skal du løpe i terreng må du bestemme deg for om du vil ha sko med Gore-Tex membran eller ikke. Løper du når det er vått ute er membran en stor fordel, det er ikke moro å løpe med sko som er blytunge av vann. 

Takk for svar! Ja, jeg skjønner jo at det er vrient for noen å si, men det kan jo hende at noen har tips likevel. 

Jeg bor mange mil unna nærmeste sportsbutikk, og har en kreftsyk mann (i risikogruppe for korona) så jeg kan ikke reise noen steder for å prøve. Kommer til å bestille sko på nett og håpe på det beste. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men slik situasjonen er nå er jeg nesten nødt til å gjøre det slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først må kjøpe på nett, uten å ha prøvd, ville jeg ha gått til XXL. De har 100 dagers åpent kjøp for ubrukte varer, og ikke minst gir de deg 30 dager til å prøve varen, og så kan du bytte til f.eks. en annen størrelse. Det gir iallfall en viss sikkerhet. 

Om du kjenner noen som løper, som har ca. samme størrelse som deg, kan du jo be om å få prøve noen av deres sko for å kjenne sånn ca. hvordan de sitter på beina. 

Lykke til med løpingen og valg av sko. Og husk å begynne forsiktig, slik at du ikke ender med å pådra deg skader. 

Programmer som c25k (couch to 5 km) er fine for folk som ikke har løpt noe særlig, det gir kroppen tid til å tilpasse seg. Ofte forbedres utholdenheten raskere enn muskler og sener i starten, og går man for fort frem, ender man ofte med skader. 

Anonymkode: b20b2...da8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ja, jeg skjønner jo at det er vrient for noen å si, men det kan jo hende at noen har tips likevel. 

Jeg bor mange mil unna nærmeste sportsbutikk, og har en kreftsyk mann (i risikogruppe for korona) så jeg kan ikke reise noen steder for å prøve. Kommer til å bestille sko på nett og håpe på det beste. Kanskje ikke det lureste å gjøre, men slik situasjonen er nå er jeg nesten nødt til å gjøre det slik. 

Hva med å sende en epost til en sportsbutikk å spørre etter råd der? De kan sikkert anbefale en bra allroundsko til deg, så slipper du bestille blindt.

Anonymkode: a074a...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, -jk- skrev:

Og jeg ville absolutt ikke anbefalt med Goretex ,syns de skoene er tettere og tyngre i seg selv,og blir man vått nedi de er det enda verre enn vanlige,der renner nå vannet ut igjen. Så jeg foretrekker og bli våt på beina og heller ha lette sko som ikke føles så tette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er de dyreste skoene som er de beste. Mine sko pleier å ligge på rundt 500-600 kr, noen ganger strekker jeg meg opp mot 1000.

Det jeg velger joggesko ut fra er hvordan de sitter på foten. Er enig i de som foreslår at du finner en butikk hvor du har byttemulighet. En mulighet er å bestille hjem f.eks. to størrelser av to ulike modeller. For det er virkelig viktig at de kjennes rett på foten.
Å ta løpetester for å sjekke hvordan foten din treffer underlaget og sånt er unødvendig, man kjenner fort om en sko er god å gå i eller ikke.

Et tips er å kjøpe skoen litt stor, fordi man hovner opp i føttene når man løper. Det kan også være greit å få plass til tynn ullsokk om høsten.

Jeg vil også anbefale deg å kjøpe egne sko til asfalt og egne til terreng. Gripeevnen til terrengsko er viktig, mens demping er viktig i asfaltsko. Men hvis du skal løpe på skogsvei, dvs ikke på sti, vil det nok gå fint med sko som er ment til grus og asfalt.

Vil ikke anbefale gortex eller liknende, man løper aldri så lenge og langt at man ikke tåler å bli litt våt på beina når det regner, det er bare å bruke en tynn ullsokk så går det helt fint. Det er verre å tråkke i en søledam og ha skoene fulle av vann resten av turen.

Anonymkode: 0acb6...50b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over skriver, vanskelig å gi konkrete anbefalinger av sko. Det er så individuelt hva som passer til hvem, og man lærer etterhvert å kjenne "god skoen" når man tar den på. Så regn med at du kommer til å gå på noen bommerter.... :) Jeg liker godt Mizuno sko da de passer foten min godt og har en demping som passer mine bein, sist plukka jeg opp et par Mizuno wave prodigy 2 på SportOutlet til en røverpris (disse bruker jeg til avveksling på korte/mellom lage turer).

Ikke la deg lure til å kjøpe "nybegynner sko", når du ikke er trent så trenger du gode sko. Hva med å snakke med din kollega?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Scoops skrev:

Og jeg ville absolutt ikke anbefalt med Goretex ,syns de skoene er tettere og tyngre i seg selv,og blir man vått nedi de er det enda verre enn vanlige,der renner nå vannet ut igjen. Så jeg foretrekker og bli våt på beina og heller ha lette sko som ikke føles så tette

Optimalt sett har man ihvertfall ett par med og ett par uten. Jeg foretrekker det. Så kan man variere med enda flere par spesialisert for forskjellige underlag om man ønsker å ta den enda lengre ;) Selv hater jeg å bli våt på bena og klarer å løpe utenom de største dammene slik at det ikke havner vann nedi skoene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som passer for deg, men for min del kan jeg hvertfall anbefale Nike pegasus 37 og Nike turbo 2! Har nylig begynt å løpe selv. Har også et par med Mizuno shadow wave 3 som jeg syntes er gode! Til løping i terreng bruker jeg La sportiva Helios SR som er lett og god med bra grep :)
Det er viktig å veksle mellom to forskjellige sko så du unngår løpeskader på sikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden på foten din er en viktig faktor. Smertefullt om de er for smale.
Din vekt har også noe å si for hvor mye demping du bør ha. Særlig ved asfaltløping.
Føttene "hever" når man løper, så kjøp dem litt større en du vanligvis gjør. 
Jeg løper ute hele året og aldri brukt Goretex. Tar bare en tynn ullsokk i på kjølige, fuktige dager. 

Løper kun i Hoka , all sko kjennes "dårlige" i forhold

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så fungerer (fungerte) Mizuno godt. De hadde god passform til min fot og dempet godt på asfalt. Brukte Mizuno Prophecy.

SH_J1GC200051_00.jpg?sw=900&sh=900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asics nike Mizuno Hooka er klassiske sko som går igjen.

Mengdesko, treningssko er nok det du trenger.

Hva som passer deg kan det være  vanskelig og svare på

dra innom en sportsbutikk for prøving og testing av sko, en og kjøpe katta i sekken.

Forskjellig føtter og og stilling krever forskjellige sko

Ut ifra dette er det forskjellig slitasje områder på skoene, og trenger  ulik støtte.

overpronasjon underpronasjon og nøytral sko.

image.png.6e03eca78942887a1a9355797897dfaa.png

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange tips! Jeg skal lese litt mer og prøve meg fram. Tusen takk for hjelpen! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...