Gå til innhold

Menstruasjon og eggløsning etter MA.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Ble gravid mars men det endte dessverre i en MA. Gjennomførte en medisinsk abort 5 mai, ble bekreftet av UL at alle rester var borte. Blødde kun 3 dager etter dette. Har fått mensen 26 juni og 26 august, altså med 2 måneders mellomrom. Blødde under begge menstruasjonene bare knappe 3 dager og veldig lite. Til vanlig har jeg kraftige menstruasjoner som varer i 8 dager, dog ikke uvanlig for meg at de er uregelmessige. Kan aborten være årsak til hormonforstyrrelser som gjør at mensen er så rar, evt at jeg ikke har eggløsning? Noen med erfaringer om dette? Er det fortidlig å kontakte lege for evt. utredning? 

Har vært prøvere i over 1 år nå, kjenner det tar mye tid og energi dette prosjektet.. 

Anonymkode: da88a...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å høre at du har opplevd MA og sliter nå i ettertid med syklus :(

Jeg har ingen erfaringer med svar til deg, er i første syklus nå etter MA så venter på første EL i disse dager. Men jeg har lest mye om temaet de siste ukene. Og funnet ut at det både er vanlig å gå rett i syklus igjen, og at det kan ta litt tid. Mange som har opplevd både uvanlige menstruasjoner og ustabile sykluser der EL har kommet på forskjellige tidspunkter. Så tenker at aborten absolutt kan være årsak til hormonforstyrrelsene dine. Spesielt om du ikke hadde noe av det før graviditeten?

Har du tatt noen eggløsningstester med positivt utslag i løpet av sommeren? Tempet? Vanskelig å vite om du hadde EL eller ikke... det kan jo være bortfallsblødninger du har hatt.

Det er iallefall ikke for tidlig å kontakte hjelp! Dere har prøvd i over 1 år, og syklusen din er på en snurr. Så da ville jeg løpt til en gynekolog om jeg var deg! Kan være bare litt medisinhjelp som skal til nå.

Skrevet
35 minutter siden, Amatariel skrev:

Så trist å høre at du har opplevd MA og sliter nå i ettertid med syklus :(

Jeg har ingen erfaringer med svar til deg, er i første syklus nå etter MA så venter på første EL i disse dager. Men jeg har lest mye om temaet de siste ukene. Og funnet ut at det både er vanlig å gå rett i syklus igjen, og at det kan ta litt tid. Mange som har opplevd både uvanlige menstruasjoner og ustabile sykluser der EL har kommet på forskjellige tidspunkter. Så tenker at aborten absolutt kan være årsak til hormonforstyrrelsene dine. Spesielt om du ikke hadde noe av det før graviditeten?

Har du tatt noen eggløsningstester med positivt utslag i løpet av sommeren? Tempet? Vanskelig å vite om du hadde EL eller ikke... det kan jo være bortfallsblødninger du har hatt.

Det er iallefall ikke for tidlig å kontakte hjelp! Dere har prøvd i over 1 år, og syklusen din er på en snurr. Så da ville jeg løpt til en gynekolog om jeg var deg! Kan være bare litt medisinhjelp som skal til nå.

Usikker på hvordan sykluser har vært tidligere, da jeg stort sett har gått på p-piller siden jeg var 15 år.  Men kom med ca 28-31 dagers mellomrom etter vi begynte å prøve. 

Har tatt eggløsningstester, men ga opp da jeg hadde brukt 30 uten å få utslag. Tok de da fra 10 dager etter menstruasjon 26 juni. Må vel prøve med tester igjen nå. 

Anonymkode: da88a...e85

Skrevet

Har alltid hatt regelmessig syklus frem til jeg hadde en spontan abort. Hadde flere mnd med kun bortfallblødninger, i stedet for mensen. Spottet i kun noen dager, og følte meg ikke som meg selv. 
Gikk til ein privat gyno. Han sa at hormonkluss er vanlig etter SA/MA, og kroppen kan havne rett i normal syklus igjen eller bruker noen mnd på å få i gang eggløsningen igjen. Kroppen forsøker, men får det ikke helt til. Begge deler var like normalt. Fikk en eggløsningssprøyte for å få i gang eggløsningen igjen, og havnet i syklus. Ble gravid mnd etter det. 

Anonymkode: 41939...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...