Gå til innhold

Hva heter dette? (fot problemer)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener jeg har lest et navn på dette en gang, men klarer ikke å finne det igjen etter googling. Når jeg kjenner på tåballene under den ene foten, så er selve knokeleddet på nest minste tå veldig fremtredende sammelignet med de andre tærne. Det er litt slik på den andre foten også, men på langt nær like mye. Var på lang fottur her for litt siden og da var dette området ekstremt sårt. Ikke som i at huden hadde sår. Det er akkurat som om det ikke er så mye padding mellom utsiden og leddet. Har en del hard hud her også. Har ikke dette et navn? Noe jeg kan gjøre med det? Jeg er veldig glad i markatur og bruker sko med masse demping i, men sist var det skikkelig ille. Gikk bare en mil ca. Vet ikke om det er relevant, men ene beinet mitt er 9mm kortere enn det andre, men jeg husker ikke helt hvilket. Har normal pronering tror jeg.
Noen som har peiling?

Anonymkode: 85d88...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hammertå?

Anonymkode: d17ec...693

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hammertå?

Anonymkode: d17ec...693

Det er vel på siden av stortåa? Ikke midt under tåballene.

Skrevet

Vet ikke navnet, men det kan fikses med en enkel operasjon hvor de forkorter metatarsen noen mm. 

Anonymkode: e9a96...47a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel på siden av stortåa? Ikke midt under tåballene.

Nei det er kroktå/hallux valgus. Hammertå et når leddet i en tå blir presset opp pga trykk/press fra de andre tærne, oftest tær «i midten» som blir hammertå.

Anonymkode: f1232...574

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er kroktå/hallux valgus. Hammertå et når leddet i en tå blir presset opp pga trykk/press fra de andre tærne, oftest tær «i midten» som blir hammertå.

Hm, usikker. Selve tærne mine ser helt normale ut, ingen som blir presset sammen eller under/over eller noe sånt når jeg står barfott, eller i sko. Jeg går heller aldri i høye heler osv. for det hater jeg. Jeg har størrelse 34 så jeg har problemer med for store sko heller enn for små(høres ut som noe som kan blir fofårsaket av sko?). Men tærne mine har en litt naturlig bøy tærne da, det har de alltid hatt og min mor og min bestemor har også det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, usikker. Selve tærne mine ser helt normale ut, ingen som blir presset sammen eller under/over eller noe sånt når jeg står barfott, eller i sko. Jeg går heller aldri i høye heler osv. for det hater jeg. Jeg har størrelse 34 så jeg har problemer med for store sko heller enn for små(høres ut som noe som kan blir fofårsaket av sko?). Men tærne mine har en litt naturlig bøy tærne da, det har de alltid hatt og min mor og min bestemor har også det.

Mente ikke du hadde det, det var en kommentar til forskjellene på kroktå og hammertå🙂 ser noen over her nevnte noe om metatarsen; kan det være metatarsalgi eller mortons nevrom? Kom opp ved googlesøk.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke du hadde det, det var en kommentar til forskjellene på kroktå og hammertå🙂 ser noen over her nevnte noe om metatarsen; kan det være metatarsalgi eller mortons nevrom? Kom opp ved googlesøk.

Ah, misforstod:)

Jeg tror ikke det er mortons nevrom, forsøkte en klemme- og bevegelsestest jeg fant men fant ikke noe spesielt med det. Må ganske mye belastning til før jeg får vondt. Jeg holder heller en finger på metatarsalgi i så fall, jeg fant et bilde. Og det er dette leddet/området som gjør vondt, akkurat som om det er på tur å komme ut på undersiden av foten:P Har en del hard hud der sammenlignet med på andre foten. Har god bevegelighet i foten forøvrig, ikke stiv eller noe. Men jeg har som sagt veldig små føtter, og jeg er 70kg så er litt tung...

fot.thumb.png.c037946f82a4cac3f4beb740ea4c1e92.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...