AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Del Skrevet 5. september 2020 Jogga i et år nå, alt fra 1-5 ganger pr uke. Mindre feks v forkjølelse. Sliter med å jogge mer enn 3-5 km. Jeg prøver å jogge/gå 8 km-10 km. Prøver intervaller/motbakker. Jeg har et mål og det er 5 k på 30 og 10 k på 60. Føles umulig! Ikke noe feil med meg. Normal vektig, 40 år. Bra blodprøver. Jeg klarte dette for 5 år siden så hvorfor ikke nå? Det er bena som gir seg først ikke pusten. Noen råd?? Anonymkode: 29d10...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Del Skrevet 5. september 2020 Mye som kan spille inn her. Hvor høy er frekvensen din (skritt pr. minutt)? Streb etter 180. Ligger du mye under tar du for lange steg og alt blir vanskelig. Hvor høy hastighet holder du? Er du overvektig eller normalvektig? Underlag? Prøv å unngå asfalt. Grus er bedre, mykere underlag enda bedre. Hva er intensiteten din? Om du faktisk jogger er du nede i for lav pulssone til å få stor bedring. Kan man prate ubesværet mens man beveger seg er det jogging. Prøv da å øke intensiteten så du kommer opp i sone 3 og 4, da løper du. Treningsklokke med pulsbelte er gull verdt. Anonymkode: 038be...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Del Skrevet 5. september 2020 Det beste jeg har klart er 9km/t i 33 min på 5 k. 8 km/t og 8 km på 1 time. Intervaller er jeg oppi fra 10-13 km/t men holder ikke ut så lenge som bør. 165 cm og 65 kg Målet er jo å holde 10 km i timen. Klarte som sakt det for 5 år siden. Kroppen nekter liksom Anonymkode: 29d10...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Del Skrevet 5. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det beste jeg har klart er 9km/t i 33 min på 5 k. 8 km/t og 8 km på 1 time. Intervaller er jeg oppi fra 10-13 km/t men holder ikke ut så lenge som bør. 165 cm og 65 kg Målet er jo å holde 10 km i timen. Klarte som sakt det for 5 år siden. Kroppen nekter liksom Anonymkode: 29d10...ebe Hvis det er bena som setter stopp for det så høres det ut for min del som du har for lav frekvens og for lange steg. Få kontrollert dette med en treningsklokke. Når jeg fikk orden på egen steglengde økte jeg farten på flatmark med 10-15% over natten. Pass også på armene, de skal pendle langs med kroppen. Ikke inn foran kroppen, da får du uønskede vridninger. Og gode sko er viktig. Anonymkode: 038be...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Del Skrevet 5. september 2020 "Elendig form" har du ikke, men manglende progresjon. Det med at beina setter en stopper kjenner jeg til. Jeg begynte å jogge i fjor og husker at i starten så begynte jeg å kjenne ubehag i beina etter 3 km. Da stoppet jeg og neste uke løp jeg 4 km. Økte med 1 km for hver uke og stoppet når jeg fikk vondt. Noen ganger fikk jeg vondt før den planlagte økten var over og da bet jeg tennene sammen og fullførte fordet om. Det som skjer er at flere km på beina gjør dem herdet. Og etter hvert vil du klare å løpe lenger uten å få vondt. Når jeg snakker om vondt her så mener jeg ubehag, "tung" følelse, følelsen av sure bein. Ikke smerte som kommer av skade. Nå løper jeg 16 km uten problemer og skal delta i halvmaraton. Tips: Drit i tid, men tenk distanse. Om du må stoppe opp og gå så gjør det. Prøv deg på en 10 km tur, gjerne i terreng, hvor du jogger halve og går resten. Det viktigste er at du må herde musklene i beina dine slik at disse tar løpestøtet og ikke leddene. Anonymkode: db7f2...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #6 Del Skrevet 5. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Elendig form" har du ikke, men manglende progresjon. Det med at beina setter en stopper kjenner jeg til. Jeg begynte å jogge i fjor og husker at i starten så begynte jeg å kjenne ubehag i beina etter 3 km. Da stoppet jeg og neste uke løp jeg 4 km. Økte med 1 km for hver uke og stoppet når jeg fikk vondt. Noen ganger fikk jeg vondt før den planlagte økten var over og da bet jeg tennene sammen og fullførte fordet om. Det som skjer er at flere km på beina gjør dem herdet. Og etter hvert vil du klare å løpe lenger uten å få vondt. Når jeg snakker om vondt her så mener jeg ubehag, "tung" følelse, følelsen av sure bein. Ikke smerte som kommer av skade. Nå løper jeg 16 km uten problemer og skal delta i halvmaraton. Tips: Drit i tid, men tenk distanse. Om du må stoppe opp og gå så gjør det. Prøv deg på en 10 km tur, gjerne i terreng, hvor du jogger halve og går resten. Det viktigste er at du må herde musklene i beina dine slik at disse tar løpestøtet og ikke leddene. Anonymkode: db7f2...d6d Bena blir akkurat slik du beskriver. Ingen smerter i knær/ledd. Men burde de ikke ha blitt noe mer herdet nå etter såpass mye aktivitet? Anonymkode: 29d10...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #7 Del Skrevet 5. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bena blir akkurat slik du beskriver. Ingen smerter i knær/ledd. Men burde de ikke ha blitt noe mer herdet nå etter såpass mye aktivitet? Anonymkode: 29d10...ebe Men da tenker jeg at du bør øve på å pushe deg gjennom det. Og ikke tenke at det skal være så behagelig hele tiden. Det at du ikke merker det på pusten tyder jo at du ha god kondisjon. Så lenge du ikke får direkte vondt etterpå så er det ikke farlig å ha det litt ubehagelig i løpet av økten. En annen ting jeg glemte å si er at når jeg er på langtur (12-16 km) så kan jeg ha litt vonde ben en km som så forsvinner helt neste km. Kommer også an på hvor fokusert jeg er på det. Anonymkode: db7f2...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Del Skrevet 6. september 2020 Hvordan ser en vanlig treningsøkt/joggetur ut for deg, TS? Du skriver 1-5 ganger i uka, det er ganske stor forskjell, så hvor ofte løper du på en vanlig uke/i snitt? Hva gjør du på de øktene? Jeg følte at jeg "knakk koden" med tanke på løping da jeg skjønte at jeg ikke skulle bry meg om farten, men heller løpe lengre, sammenhengende, rolige/kontrollerte turer for å bli vant til å løpe lenge sammenhengende og gjøre muskler og ledd klar for belastningen det faktisk er å løpe. For min del var det å sette tredemøllen på 9 km/t, da kunne jeg holde på i langt mer enn en time. (Og etterpå har jeg skjønt at det ikke er noen skam å bruke lavere hastigheter heller, hvis det er det som skal til for at økten skal føles rolig.) Så begynte jeg å trene intervaller også, og noen ganger 30 minutter tempo. Kombinasjonen av langt og rolig, og kortere og hardere, er vel det som anbefales når det gjelder løping, og man får både trent opp kondisjonen, økt farten, og utviklet kroppen til å tåle belastningen. Det har fungert bra for meg. Anonymkode: 7e976...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Del Skrevet 6. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jogga i et år nå, alt fra 1-5 ganger pr uke. Mindre feks v forkjølelse. Sliter med å jogge mer enn 3-5 km. Jeg prøver å jogge/gå 8 km-10 km. Prøver intervaller/motbakker. Jeg har et mål og det er 5 k på 30 og 10 k på 60. Føles umulig! Ikke noe feil med meg. Normal vektig, 40 år. Bra blodprøver. Jeg klarte dette for 5 år siden så hvorfor ikke nå? Det er bena som gir seg først ikke pusten. Noen råd?? Anonymkode: 29d10...ebe Du må trene styrke! En stor feil mange gjør er å bare løpe. Du må legge inn ordentlige tunge styrkeøvelser for å bygge kraft. Når det er bena som gir seg først- er svarer der. Jobb med spensten også. Veldig viktig for god flyt og løpeteknikk. Mange øvelser på nett. Anonymkode: f2ee4...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #10 Del Skrevet 6. september 2020 Tillegg: fra 40-årene svekkes musklaturen og du må jobbe mye mer med den enn før. Anonymkode: f2ee4...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Del Skrevet 6. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser en vanlig treningsøkt/joggetur ut for deg, TS? Du skriver 1-5 ganger i uka, det er ganske stor forskjell, så hvor ofte løper du på en vanlig uke/i snitt? Hva gjør du på de øktene? Jeg følte at jeg "knakk koden" med tanke på løping da jeg skjønte at jeg ikke skulle bry meg om farten, men heller løpe lengre, sammenhengende, rolige/kontrollerte turer for å bli vant til å løpe lenge sammenhengende og gjøre muskler og ledd klar for belastningen det faktisk er å løpe. For min del var det å sette tredemøllen på 9 km/t, da kunne jeg holde på i langt mer enn en time. (Og etterpå har jeg skjønt at det ikke er noen skam å bruke lavere hastigheter heller, hvis det er det som skal til for at økten skal føles rolig.) Så begynte jeg å trene intervaller også, og noen ganger 30 minutter tempo. Kombinasjonen av langt og rolig, og kortere og hardere, er vel det som anbefales når det gjelder løping, og man får både trent opp kondisjonen, økt farten, og utviklet kroppen til å tåle belastningen. Det har fungert bra for meg. Anonymkode: 7e976...e32 Jeg klarer så vidt å løpe sammenhengende 3 km på 9km/t og da må det være på mølle. Ute går det enda værre. Jeg er ikke ute etter å klare det på best mulig tid enda men det å faktisk klare å jogge sammenhengende og virkelige kose meg på tur. Men om jeg reduserer til 8 km/t så stopper kroppen alikevel på 3 km🤪 klarer å gå en mil uten stopp men jeg vil jo ha joggefart Anonymkode: 29d10...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 9. september 2020 #12 Del Skrevet 9. september 2020 Prøv et joggeprogram fra nettet med innlagt progresjon. Glem distansen, men jogg ut fra tid og intensitet. På den måten får du trent ut fra formen du har i dag, ikke den du ønsker deg. Min erfaring er at det blir alt for vanskelig å lage sitt eget opplegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå