AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Hadde du tatt Hd/ad røntgen av valpen for egen penger hvis oppdretter spurte deg om det? Anonymkode: be98f...ba6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du tatt Hd/ad røntgen av valpen for egen penger hvis oppdretter spurte deg om det? Anonymkode: be98f...ba6 Man skal ikke sjekke en valp. Man skal vente til minst 12mnd men anbefales nærmere 18mnd kommer ann på rase. Og ja det er selvfølgelig noe jeg ville gjort for min/hundens del. Og ja det er selvfølgelig noe man betaler for selv. På mange raser er dette en utgift man må legge i når man kjøper den rasen. Så vet man at denne utgiften kommer. Anonymkode: bdc8e...1ae 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Som skrevet over sjekker man ikke det på valper, men fra 12 mnd. Lurer faktisk på om jeg har noe om det i kontrakten fra jeg kjøpte hunden, at jeg som valpekjøper skal røntge. For meg er det en utgift jeg regner med uansett, da jeg vil vite mest mulig og evt kunne forebygge om hunden har noen problemer. Min fikk røntgen av både hofter og albuer i etårsgave 😂 Anonymkode: 80168...d0f
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Skal selvfølgelig ikke røntge før den er 1,5 år. Men hadde dere gjort det? Hva gjør dere? Anonymkode: be98f...ba6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Eller 12 måneder. Anonymkode: be98f...ba6
Arx Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal selvfølgelig ikke røntge før den er 1,5 år. Men hadde dere gjort det? Hva gjør dere? Anonymkode: be98f...ba6 Jeg skrev over men klarte å trykke på anonymt innlegg. Ja jeg tar begge deler, både fordi det er interessant for oppdretter i videre avlsarbeid og fordi jeg vil vite. Om hunden får en diagnose kan man ta hensyn til det og evt forebygge tidligere 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Hva gjør dere andre da? Anonymkode: be98f...ba6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg har gjort det, synes det er greit for oppdretter å vite status i forhold til videre avl. Anonymkode: 2fee9...739 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Det har jeg gjort på de rasene som det bør gjøres på ja. (Polarhunder) Anonymkode: bdc8e...1ae
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #10 Skrevet 9. september 2020 Jeg har gjort det. Vi driver med agility, og jeg må jo vite at beina tåler belastningen. Anonymkode: 1c7eb...4e1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Det er en del av kontrakten vår med oppdretter at hunden skal ta røgnten og øyelyses. Helt vanlig med vår rase (shiba). Dette visste vi om på forhånd før vi skrev under på kontrakt. Anonymkode: 6b975...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Vi skal gjøre det på vår hund (Lapphundrase) når den er over 18 mnd. Er vanlig og ønsket fra raseklubben/oppdretter, men det er også for å se om han kan brukes i avl. Rasen har liten populasjon i Norge, og siden far er fra Sverige og mor er innmønstret syntes jeg det er viktig å undersøke. Rasen er en ganske sunn rase, derfor synes jeg det er viktig å bidra til at den forblir det. Anonymkode: 7fd5e...369 1
MissPierce Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 Har selv en Staff og Labrador mix, og han skal ta ad/hd røntgen. Det koster rett under 1800,-, så ingen stor utgift liksom.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Jeg har blandingshund og har ikke HD/AD røntget henne. Det angrer jeg på og kommer til å sjekke hofter/albuer på andre hunder i fremtiden. Jeg synes det er viktig å vite om hundens helsetilstand. Hvis jeg en dag ender opp med en hund med sterk grad HD/AD så må det tas hensyn til og jeg kan kanskje ikke bruke hunden til f.eks agility. Anonymkode: e7a46...d8f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Jeg har hatt flere raser, og selvfølgelig røntget alle. Det er viktig for oppdretters avlsarbeid, det er viktig for å kunne følge status på rasen generelt (blir det bedre av å røntge? For enkelte raser går jo diskusjonen om avlen og antallet berørte hunder faktisk har gått ned eller ikke). Det er viktig å vite om hunden skal kunne avles på, og det er like viktig for deg som hundeeier å vite om hunden er frisk, eller har smerter og ubehag. De færreste hunder gir uttrykk for smerte, når hunden først viser det, da har den VONDT! Det er også viktig å vite i forhold til bruk av hunden. Har den ha/ad så kan du for eksempel ikke bruke den til agility, eller mye hopping. Du bør heller ikke legge ut på lange fjell/joggeturer etc... Det er rett og slett en del av kostnaden med å ha hund, og gidder du ikke koste på hunden disse undersøkelsene bør du ikke ha hund! (P.S: jeg vet at enkelte miniatyr-raser ikke røntger for dette, men de må ha patella-test. Den er like viktig!) Anonymkode: ca7c8...3b6 1
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Ja, selvfølgelig gjør jeg det. 1. Det hjelper oppdretter med å kartlegge, samt tilrettelegge for sunnest mulig avl videre. 2. Det er viktig for meg som hundeeier å vite om hunden er frisk eller om den har problemer som jeg må ta hensyn til eller forebygge for etterhvert som den blir eldre.
Arx Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blandingshund og har ikke HD/AD røntget henne. Det angrer jeg på og kommer til å sjekke hofter/albuer på andre hunder i fremtiden. Jeg synes det er viktig å vite om hundens helsetilstand. Hvis jeg en dag ender opp med en hund med sterk grad HD/AD så må det tas hensyn til og jeg kan kanskje ikke bruke hunden til f.eks agility. Anonymkode: e7a46...d8f Hvorfor røntger du ikke, om du angrer? Kan gjøres når som helst etter 12 mnd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 5 timer siden, Arx skrev: Hvorfor røntger du ikke, om du angrer? Kan gjøres når som helst etter 12 mnd Jeg skulle ha gjort det når hun var yngre og mer trygg. Hun ble bitt av huggorm og etter langt veterinæropphold/behandling så er hun så redd og traumatisert at jeg ikke vil utsette henne for noe mer enn den årlige vaksinen. Anonymkode: e7a46...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Jeg gjorde det. Betalte selv! Her ble jeg og de andre valpekjøperene forespurt av oppdretter. Syns igrunn han kunne betalt. Evt trukket det fra kjøpesum. Er oppdretter som ville at vi skulle ta det, og nå bruker han resultatene som salgstrekk for nytt kull. Føler meg lurt. Angrer på at jeg ikke har sagt noe til han, men føler det er for sent nå. Anonymkode: 7301d...22e 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjorde det. Betalte selv! Her ble jeg og de andre valpekjøperene forespurt av oppdretter. Syns igrunn han kunne betalt. Evt trukket det fra kjøpesum. Er oppdretter som ville at vi skulle ta det, og nå bruker han resultatene som salgstrekk for nytt kull. Føler meg lurt. Angrer på at jeg ikke har sagt noe til han, men føler det er for sent nå. Anonymkode: 7301d...22e Det er dette jeg frykter vil skje også. Anonymkode: be98f...ba6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå