Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Hei! Jeg trener spinning,styrke og løping i terreng/vanlig vei flere ganger i uka...Vanligvis nokså korte økter og hver dag. jeg synes det er bedre(fordi jeg ikke har veeeldig bra kondisjo og fordi jeg blir rastløs hvis jeg ikke får beveget meg nok hver dag),men lurer på om det ergentlig er bedre for kroppen om jeg trener lange økter og heller annenhver dag? Vanlig lengdre på de øktene jeg har nå er 20-30 min og noe trening hver dag. Kan noen svare meg??
Mathias Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Det kommer helt an på hva du vil oppnå, intensitet på øktene (puls) hva du ellers gjør, hva du spiser etc...
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Hva jeg ønsker å oppnå...holde kroppen i form(slanker meg ikke-heller stikk motsatt. Og trener også for å ikke bli alt for rastløs... Når jeg trener spinning og sykling er intensiteten høy(pulsen vet jeg ikke...) og varigheten på økta er vanligvis rundt en halv time. Jeg trener ca.sånn som dette: Spinning 30 min 5-6 dager i uka. Styrke 30 min-45 min 3-4 dager i uka og sykling 30 min hver morgen. Bør jeg-for ikke å slite ut kroppen, heller trene for eks en 1,5-2 t 3-4 ganger i uka? jeg er også veldig aktiv på jobb(hjelpepleier og løper rundt i korridorene hele dagen-tunge løft osv). Jeg spiser sunt,men alt for lite. Bor alene og spiser skjelden,rett og slett fordi det er kjedelig å tilbrede/spise mat alene. Men om jeg hadde spiset akkurat "slik man skal" kan det da være det samme om man trener for mye eller feil??Hvis du skjønner spørsmålet
Mathias Skrevet 20. juli 2005 #4 Skrevet 20. juli 2005 Om man spiser riktig restitueres man fortere og bedre. Spiser man feil kan man ikke være fult restituert før neste økt. Da ødelegger man kroppen. For å legge opp et helt riktig opplegg MÅ man vite pulsen din... Men ut fra det du skriver vil jeg foreslå korte økter. Men varierende inensitet.
Gjest Gjest_Therese_* Skrevet 20. juli 2005 #5 Skrevet 20. juli 2005 Arg,synd jeg ikke vet pulsen da....Men takk for svar. Du har peiling på sånt du??!
Mathias Skrevet 20. juli 2005 #6 Skrevet 20. juli 2005 Arg,synd jeg ikke vet pulsen da....Men takk for svar. Du har peiling på sånt du??! ← Tja. Jo. Har vel det;) Du burde da kjøpe deg pulsklokke synes jeg. Først da får du kvalitet ut av timene du bruker på å trene
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 20. juli 2005 #7 Skrevet 20. juli 2005 Tja. Jo. Har vel det;) Du burde da kjøpe deg pulsklokke synes jeg. Først da får du kvalitet ut av timene du bruker på å trene ← Kan jeg spørre om en ting? Siden man burde han en pulsklokke så lurer jeg på hvorfor? Man klarer jo egentlig å vite selv når man trener "bra nok"? Er det for å få se at man er i den riktige treningssonen under trening, eller er det fordi man skal få se hvor mange kcal man forbrenner? Skjønner ikke... Jeg har en, og den gir meg ikke så veldig mye til motivasjon bortsett fra at jeg kan se når pulsen min er "riktig" (noe som ikke er så vanskelig å kontrollere), og at man kan se hvor mange kcal man forbrenner...
vixen Skrevet 21. juli 2005 #8 Skrevet 21. juli 2005 Du kan bruke den til å finne ut om du blir i bedre og bedre form feks. Jo fortere kroppen kommer ned i vanlig puls etter en bra treningsøkt jo bedre form er du. -viXen-
Gjest Gjesta Skrevet 21. juli 2005 #9 Skrevet 21. juli 2005 Jeg synes kanskje det blir litt vel når Mathias sier at man først med pulsklokke får utbytte av treningstimene. Selv mener jeg at man ikke skal stole blindt på klokka; den er et hjelpemiddel, men man bør også lytte til kroppen. Pulsklokke er en relativt ny oppfinnelse som kun de siste årene har blitt markedsført til et bredt lag av befolkningen, men folk har bedrevet fysisk aktivitet til alle tider (menneskekroppen er skapt til trening), også med tanke på å forbedre kondisjon, gå ned i vekt osv. (Jeg er ingen pulsklokkehater; har pulsklokke selv, men jeg synes kanskje det blir litt feil å si at man uten pulsklokke knapt får treningsutbytte).
Gjest Melk Skrevet 21. juli 2005 #10 Skrevet 21. juli 2005 Hm. Jeg har ikke pulsklokke. Merkelig at jeg er i betraktelig bedre form nå enn før.
aline Skrevet 21. juli 2005 #11 Skrevet 21. juli 2005 du føler endel på kroppen selv også. jeg trener endel, går raskt hver morgen i 35-40 min eller går raskt på steppen i samme tid + mage og rygg og armøvelser + dansing. siden jeg, som trådstarter, ikke er flink til å spise riktig (gjerne nok) hele tiden, så merket jeg raskt på kroppen at jeg faktisk var nødt til å ha en hviledag i ny og ne, så kroppen fikk hente seg inn. aner heller ikke pulsen min, og kommer nok ikke til å kjøpe pulsklokke med det første. kroppen snakker med deg om du hører på den. jeg ble syk en gang i måneden av å trene for mye, rett og slett fordi kroppen trengte hvile, og når den ikke fikk det automatisk, så tok den det. :kgblunk: pulsklokke er sikkert flott, men man kommer langt ved å kjenne etter selv også. så lenge man ikke trener profft og ønsker proffe resultat, kan man fint holde kroppen i god form ved trening med eller uten pulsklokke. iforhold til hjerte og karsykdommer, sier de (på sider om hjerte og karsykdommer) at man skal holde seg i aktivitet en halvtime hver dag, så i forhold til helse er det gunstig med aktivitet hver dag.
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #12 Skrevet 21. juli 2005 Kan jeg spørre om en ting? Siden man burde han en pulsklokke så lurer jeg på hvorfor? Man klarer jo egentlig å vite selv når man trener "bra nok"? Er det for å få se at man er i den riktige treningssonen under trening, eller er det fordi man skal få se hvor mange kcal man forbrenner? Skjønner ikke... Jeg har en, og den gir meg ikke så veldig mye til motivasjon bortsett fra at jeg kan se når pulsen min er "riktig" (noe som ikke er så vanskelig å kontrollere), og at man kan se hvor mange kcal man forbrenner... ← skal man trene intervall, terskel, forbrenning osv osv må man i forskjellige pulssoner, og de er til dels individuelle. Det er det de færeste som klarer uten klokke. Fint for deg om du klarer det, men toppidrettsutøvere bruker klokke. Trening og kvalitet er en vitenskap. "bra nok" er mye bortkastet tid om man har et konkret mål. Fordi man ofte bommer på det som er optimalt. Trener man ofte må man passe på å ikke trene for hardt.
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #13 Skrevet 21. juli 2005 Hm. Jeg har ikke pulsklokke. Merkelig at jeg er i betraktelig bedre form nå enn før. ← Å herregud melk. Kan du VÆRE så snill å ikke kverulere så inni hampen????Jeghar aldri skrevet noe om at det er umulig å få effekt uten klokke. Klart man overlever uten, men trener man mye og har konrete mål er det vanskelig å sette opp et GODT opplegg for progresjon. Dvs det er umulig. Men trimmer man er det helt ok å trene uten.
Gjest Guest Skrevet 21. juli 2005 #14 Skrevet 21. juli 2005 pulsklokke er sikkert flott, men man kommer langt ved å kjenne etter selv også. så lenge man ikke trener profft og ønsker proffe resultat, kan man fint holde kroppen i god form ved trening med eller uten pulsklokke. iforhold til hjerte og karsykdommer, sier de (på sider om hjerte og karsykdommer) at man skal holde seg i aktivitet en halvtime hver dag, så i forhold til helse er det gunstig med aktivitet hver dag. ← du vil bli sjokkert om du visste om alle mosjonister som blir overtent.....Trener man ofte må man passe på... Det viser seg at de færreste da kjenner godt nok på kroppen. Eller kan tolke signalene. Ei heller vet de da hva man skal gjøre...
aline Skrevet 30. juli 2005 #15 Skrevet 30. juli 2005 du vil bli sjokkert om du visste om alle mosjonister som blir overtent.....Trener man ofte må man passe på... Det viser seg at de færreste da kjenner godt nok på kroppen. Eller kan tolke signalene. Ei heller vet de da hva man skal gjøre... ← nei, igrunnen ikke, jeg er jo en av dem. eller var ihvertall. men når man blir slått ut en gang i måneden, så blir man jo på ett tidspunkt nødt til å begynne å tenke etter litt da. men nå er jeg flink til å lytte til kroppen min, og prøver å gjøre det best mulig for den, innser at det ikke gjelder alle. sier ikke at pulsklokke ikke er bra, sier bare at OM man legger litt merke til kroppens signaler og følger de, så kommer man også langt uten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå