AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Jeg er 22 år og har alltid hatt uregelmessig menstruasjon. Eks. hadde jeg mensen i perioden fra og med 29. april til og med 4. mai, deretter hadde jeg ikke mensen før perioden fra og med 14. juli til og med 18. juli og siden det har jeg ikke hatt mensen. Går ikke på noen form for prevensjon og er ikke gravid. Har alltid vært sånn, men det virker som de fleste andre i min omgangskrets har helt regelmessige sykluser (men så bruker vel de fleste p-piller/annen form for prevensjon). Hva kan være årsaken til dette? Har tenkt på PCOS, men kan det være andre årsaker? Tenker at det må være en form for hormonell ubalanse siden det har vært sånn i alle år (var rundt 14 år da jeg fikk mensen første gang). Jeg er normalt fysisk aktiv, verken mer eller mindre enn gjennomsnittet. Lurer på om jeg bør dra til lege for dette? Måle hormonnivåer i blodet eller noe sånt for å se om jeg kanskje kan ha PCOS eller andre tilstander? Anonymkode: 00c98...c29
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Det kan godt være pcos ja. Start med en time hos gynekolog og forklar problemet Du får sannsynligvis en ultralydundersøkelse, og beskjed om å dukke opp for blodprøver ved neste mensturasjon. Det er ikke farlig, men er greit å være klar over, spesielt om du tenker på barn. At det kan ta litt lengre tid er kjekt å vite. Finnes også medisiner å få for hyppigere eggløsning OM man vil bli gravid. Jeg har pcos selv. Mange med pcos er overvektige, men ikke alle. Er også normalt med hormonell akne, og ekstra hårvekst (type i ansikt og armer). Jeg har hormonell akne, og utslag på blodprøver på mer testosteron enn normalt, men ikke ekstra hårvekst rundt på kroppen. Anonymkode: 43f5c...48b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Sjekk det ut! Jeg har også alltid hatt det sånn. Tenkt at det er normalt med uregelmessig mens, men det er som regel et bakenforliggende problem. Ikke noe farlig, men fint å få vite så man kan gjøre noe med det! Jeg har selv pcos, og har fått regelmessig mens gjennom en spesifikk form for yoga + pcos-vennlig kosthold. Når du drar til legen bør du få målt insulin/blodsukker også (de gjør det som regel hvis de mistenker pcos). Mange med diagnosen er insulinresistente o.l., og det er høyere risiko for diabetes. Du kan få en pekepinn på om du bør gå over til et kosthold med mindre raske karbohydrater. Det har hjulpet meg. Hvis du får diagnosen, anbefaler jeg deg å undersøke litt selv hvordan du kan forbedre tilstanden din. Det eneste jeg fikk beskjed om var at vektnedgang og p-piller hjelper. Nå er jeg normalvektig fra før, og ville ikke gå på p-piller. Men det er mye annet som kan hjelpe, som legen ikke informerer om. Litt langt, men jeg brenner litt for dette 😃 Ps. Hvis du får diagnosen så er ikke det noe stort nederlag. Det er fullt mulig å f.eks. bli gravid likevel! Anonymkode: bb151...d33
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Takk. Jeg er normalvektig (i nedre sjikt), så bør ikke gå ned i vekt. Får kviser av og til, men ikke noe voldsomt. Tror jeg har litt ekstra hårvekst på armene, men er ikke sikker... Skal bestille legetime, men må vente litt siden har akkurat flyttet og byttet fastlege. TS Anonymkode: 00c98...c29
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Jeg er normalvektig (i nedre sjikt), så bør ikke gå ned i vekt. Får kviser av og til, men ikke noe voldsomt. Tror jeg har litt ekstra hårvekst på armene, men er ikke sikker... Skal bestille legetime, men må vente litt siden har akkurat flyttet og byttet fastlege. TS Anonymkode: 00c98...c29 Sjekk også ut hypothalamic amenorrhea (vet ikke hva det heter på norsk). Det ligner symptombildet til pcos, men skyldes ofte for lav vekt/for mye trening o.l. Vet ikke så mye om det, men verd å sjekke ut! Anonymkode: bb151...d33 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk også ut hypothalamic amenorrhea (vet ikke hva det heter på norsk). Det ligner symptombildet til pcos, men skyldes ofte for lav vekt/for mye trening o.l. Vet ikke så mye om det, men verd å sjekke ut! Anonymkode: bb151...d33 Takk! Interessant. Rart det ikke står noe om det på norsk (prøvde i hvert fall å lete, men fant ikke). Ser jeg har en BMI på 18,1, men jeg er bare 1 kg unna å ha BMI 18,5 som regnes som normalvektig. TS Anonymkode: 00c98...c29
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 Trener du mye og har lav fettprosent? Dette påvirker alltid menstruasjonssyklus. Venninnen min som driver med fitness har ikke hatt mensen på 2 år. Anonymkode: d61f1...ecd
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Skrevet 4. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trener du mye og har lav fettprosent? Dette påvirker alltid menstruasjonssyklus. Venninnen min som driver med fitness har ikke hatt mensen på 2 år. Anonymkode: d61f1...ecd Nei, går egentlig bare turer. Veldig glad i å gå turer på fjellet osv., og så spiller jeg egentlig en ballsport en gang i uka, men pga. korona har det ikke vært siden mars. Regnet ut fettprosenten min på fettprosent.no ut fra forskjellige mål jeg gjorde med målebånd, ifølge resultatet der er fettprosenten min 18,35 (men det er sikkert ikke så nøyaktig siden man ikke måler med klype). TS Anonymkode: 00c98...c29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå