Gå til innhold

Smertestillende ved fibromyalgi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplever å bli stadig verre, får stadig mer smerter, men har til nå ikke brukt særlig smertestillende. Kun Naproxen i perioder, men det er jo et legemiddel man skal være forsiktig å bruke for lenge om gangen.

Hva hjelper dere i hverdagen? Legemidler, trening, naturmedisin, meditasjon, annet? Jeg blir veldig glad for svar.

Anonymkode: 4593a...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 4593a...59b

Skrevet

Jeg bruker spikermatte, zpikes-tape, varme (bad, badstu eller dusj), meditasjon, yoga, går tur (bra å bevege seg i terrenget for kroppen) og går til massasje for å få løst opp spenninger. 

Får ikke hjelp fra lege, men alt over er med på å gjøre hverdagen levelig.

Viktig å tilpasse fysisk aktivitet sånn at det ikke blir for mye, da blir jeg værre. 

• Liker 1
Skrevet

Yoga, mandifullness, myofascial releasedato-baller, piggballer og tankemestring av smerter funker gull, men alt dette må læres skikkelig for at det skal virke da!

Anonymkode: 55c60...b21

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Dillan said:

Jeg bruker spikermatte, zpikes-tape, varme (bad, badstu eller dusj), meditasjon, yoga, går tur (bra å bevege seg i terrenget for kroppen) og går til massasje for å få løst opp spenninger. 

Får ikke hjelp fra lege, men alt over er med på å gjøre hverdagen levelig.

Viktig å tilpasse fysisk aktivitet sånn at det ikke blir for mye, da blir jeg værre. 

https://www.tv2.no/a/10999397/

Daglig leder for Zpikes, Marius Enerhaugen, erkjenner at han mangler dokumentasjon på at Zpikes fungerer.

– Jeg kan vel ikke si 100 prosent at det virker.

Men placebo er vel også en slags virkning.

Anonymkode: d10de...66b

• Liker 2
Skrevet

Tramadol. Vet ikke om det er fibromyalgi, da. 

Anonymkode: 1d16b...dd1

Skrevet

MediYoga og fysisk aktivitet som ikke belaster kroppen for mye (Rolige økter på romaskin og turer i skog og mark) er det som fungerer best for min del. Samt å lytte til og ta hensyn til kroppen slik at ikke smertene blir for intense og dermed vanskeligere å håndtere. 

På grunn av andre diagnoser er det svært begrenset hvilke smertestillende medikamenter jeg kan bruke og selv om Tramadol har en viss effekt på smertene opplever jeg så mye bivirkninger, samt at jeg selvfølgelig ikke har lyst til å bli avhengig av opioider, at jeg tar dem kun en sjelden gang når det er helt krise. 

Ellers føler jeg at det i hvert fall ikke blir verre av å spise sunt og unngå alkohol og kaffe. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/a/10999397/

Daglig leder for Zpikes, Marius Enerhaugen, erkjenner at han mangler dokumentasjon på at Zpikes fungerer.

– Jeg kan vel ikke si 100 prosent at det virker.

Men placebo er vel også en slags virkning.

Anonymkode: d10de...66b

Selv om han ikke har dokumentasjon baserer det seg på å stimulere et akkupunktur-punkt. Trenger jo selfølgelig ikke bruke de plasterne for å gjøre det, men det er en måte å gjøre det på. 

Og selvfølgelig kan det være placeboeffekten. Men for meg hjelper det litt.

• Liker 1
Skrevet

Yoga og daglig stretching. All fysisk aktivitet som ikke er altfor krevende er positivt.

Anonymkode: ab080...a98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...