Viktualia Skrevet 9. september 2020 #21 Skrevet 9. september 2020 På 7.9.2020 den 8.19, AnonymBruker skrev: Jeg ser flere (fire) falske premisser (tankefeil) bare i overskriften din, og ingen av dem har blitt påpekt ennå (et par av dem litt, men ikke grundig nok). Så jeg kan hjelpe deg - men bare hvis det et er viktigere for deg å gå ned i vekt enn å fortsette å tro på det du tror på. Men en advarsel: det er kjempevanskelig å gi opp det vi tror på, for det er på en måte en del av oss, og det kan føles som en amputasjon uten bedøvelse, eller et angrep på oss som person. Så jeg spør først, så slipper alle en masse frustrasjon. Anonymkode: 058e8...00b Jeg er interessert i dine tanker her. Jeg tror både at mat er energi til kroppen, men OGSÅ at det er så mye mer enn det - det er sosial samvær og nytelse osv osv. På samme tid er det mange av oss som "bruker" mat på måter som er skadelige for kroppen, men som kanskje hjelper oss litt der og da. Jeg tenker selvsagt på overspising, stresspising, trøstespising osv. Hva tenker du?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #22 Skrevet 9. september 2020 19 minutter siden, Viktualia skrev: Jeg er interessert i dine tanker her. Jeg tror både at mat er energi til kroppen, men OGSÅ at det er så mye mer enn det - det er sosial samvær og nytelse osv osv. På samme tid er det mange av oss som "bruker" mat på måter som er skadelige for kroppen, men som kanskje hjelper oss litt der og da. Jeg tenker selvsagt på overspising, stresspising, trøstespising osv. Hva tenker du? Jeg tenker at maten har blitt gjort til syndebukk, til et problem. Hvis man klarer å befri seg fra tanken om at mat er ENTEN drivstoff ELLER trøst/belønning, kan man få et liv hvor mat er BÅDE drivstoff OG hygge og nytelse, samvær og kos. Som nevnt i mitt innlegg reagerer jeg på en rekke ting som blir sagt om mat, bare i denne tråden. Kalorier blir noe farlig, til tross for at uten mange nok av dem, dør vi. Men vi skal ikke ha for mange heller. "Løsningen" blir "kalorifattig mat", som gjennomgående smaker høgg. Da går man glipp av den andre egenskapen mat har og skal ha - å gi oss nytelse. Og vi trenger den nytelsen. Og det er ikke vanskelig å skaffe den nytelsen. Og når vi har nektet oss nytelse lenge, har vi en tendens til å overkompensere. Mat deles ofte inn i sunn og usunn. I virkeligheten er det ikke noe sånt skille. I virkeligheten fører et sånt skille bare til at man kobler usunt med godt, og sunt med vondt. Og fordi man er redd for alt som man tenker på som usunt, tvinger man i seg det man tenker på som sunt. Og man unngår så godt man kan å kjenne etter hvordan noe av det smaker. Så er det "mettende". Mat metter - hvis det ikke metter, er det ikke mat. Men "mettende" er så ekstremt ofte brukt at det er tydelig at noe har skjært seg - betydningen er blitt kun å "fylle magen". Ekte metthet er så mye mer enn det. Det er - igjen - opplevelsen av nytelse, følelsen av velvære, at man har fått akkurat det man trengte og ville ha. Og metthet (fylt magesekk) har ikke bare blitt det endelige målet for å spise, det har blitt det som hele tilværelsen står eller faller på. Om man ikke er mett, er hundre og ett ute! Da må man ta seg et mellommåltid, eller en snack, for å forhindre blodsukkerfall, sparebluss, og det som verre er. I virkeligheten er vi mye mer robuste enn det. Vi kan gå i dagevis uten mat uten å ta skade av det - det er ubehagelig, men ikke skadelig, om man ikke er syk, gravid, et barn, eller gammel. Å være skikkelig sulten - ikke utsultet - gjør det å vente på et godt måltid, til noe positivt - å glede seg. Men det forutsetter at det er et godt måltid som venter, ikke "en deilig, varmende kålsuppe" eller en "god og mager kyllingrett". Så klart man velger McDonalds over det, om man da ikke er "veldig motivert", som man gjerne er, en stund, til man opplever at man "går på en smell". Og det igjen sporer mange til å faste over lengre tid, eller kutte ut en eller flere "problematiske" matvarer, eller sulte eller nekte seg på andre måter. Og det fører til at man mister kontrollen når man begynner å spise "normalt" igjen - uansett hvor hellig man har lovt seg selv at man skal "innføre gode måltidsrutiner", bare man er "ferdig" med de ekstreme tiltakene. I det hele tatt er balanse og måtehold, planlegning og utsettelse av behovstilfredsstillelse, vanskelig for mennesker. Det kan synes som vi har blitt dårligere til å utøve selvdisiplin - men jeg tror at vi bare har fått mye større behov for selvdisiplin, og for mer selvdisiplin enn de fleste har. Før var det ikke så mange muligheter til å spise for mye, for det var ikke så mye mat, og man måtte dele det som var. Man kan ikke spise en kake man ikke har. Anonymkode: 058e8...00b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #23 Skrevet 9. september 2020 Spis store mengde grønnsaker - stort volum, mye fiber og mye god næring til kroppen, men få kalorier. Man kan ikke spise for mye grønnsaker. F.eks. wok med kylling, brokkoli, gulrot, løk, paprika, stangselleri, fersk ingefær og litt soyasaus m.m. Ratatouille (f.eks. en halv løk, en rød paprika og en fjerdedels squash i store biter, stek lett, hell over en boks tomater, krydre med pepper/timian/litt salt). Serveres med et stykke torsk eller kylling eller bare litt grovbrød med smør. Belgfrukter (bønner, linser, erter m.m.) er proteinrike og metter godt. Spis gjerne belgfrukter i stedet for kjøtt, eller bytt ut deler av kjøttet med belgfrukter. Fett metter godt, men tar lite plass i magen. Jeg ville derfor gått for grønnsaker, som tar mye plass i magen mtp. kaloriinnhold, som både smaker godt og inneholder masse god næring. Bruk gjerne urter og krydder for å tilføre smak dersom du synes det blir tamt. Anonymkode: 91248...f6e 1
-jk- Skrevet 9. september 2020 #24 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt i mitt innlegg reagerer jeg på en rekke ting som blir sagt om mat, bare i denne tråden. Kalorier blir noe farlig, til tross for at uten mange nok av dem, dør vi. Men vi skal ikke ha for mange heller. "Løsningen" blir "kalorifattig mat", som gjennomgående smaker høgg. Da går man glipp av den andre egenskapen mat har og skal ha - å gi oss nytelse. Og vi trenger den nytelsen. Og det er ikke vanskelig å skaffe den nytelsen. Og når vi har nektet oss nytelse lenge, har vi en tendens til å overkompensere. Å være skikkelig sulten - ikke utsultet - gjør det å vente på et godt måltid, til noe positivt - å glede seg. Men det forutsetter at det er et godt måltid som venter, ikke "en deilig, varmende kålsuppe" eller en "god og mager kyllingrett". Så klart man velger McDonalds over det, om man da ikke er "veldig motivert", som man gjerne er, en stund, til man opplever at man "går på en smell". Anonymkode: 058e8...00b Det går sikkert an å lage kalorifattig mat som smaker høgg, men slik trenger det slettes ikke å være. Min hjemmelagde lapskaus på kun 70kcal/100g smaker fortreffelig og metter mye. Jeg har servert den i større selskap og fått masse komplimenter for den samt beskjed om å lage samme rett neste gang også. Syltetøy uten tilsatt sukker smaker gjennomgående bedre (mer bør) enn syltetøy med sukker, men kaloriinnholdet er en brøkdel. Indrefilet er bedre enn entrecote (etter min mening ihvertfall) osv. Ørret smaker ikke dårligere enn laks. Grønnsaker er digg om de tilberedes riktig. Og skal vi snakke mat som smaker høgg, så kommer vel det meste fra McDonalds høyt på den lista. Jeg tar en god og mager kyllingrett over McDonalds-mat anytime. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #25 Skrevet 9. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I virkeligheten er vi mye mer robuste enn det. Vi kan gå i dagevis uten mat uten å ta skade av det - det er ubehagelig, men ikke skadelig, om man ikke er syk, gravid, et barn, eller gammel. Å være skikkelig sulten - ikke utsultet - gjør det å vente på et godt måltid, til noe positivt - å glede seg. Men det forutsetter at det er et godt måltid som venter, ikke "en deilig, varmende kålsuppe" eller en "god og mager kyllingrett". Så klart man velger McDonalds over det, om man da ikke er "veldig motivert", som man gjerne er, en stund, til man opplever at man "går på en smell". Anonymkode: 058e8...00b Hvor gammel er du egentlig. Ingen velger McDonalds over en "god og mager kyllingrett" og vi lager faktisk kålsuppe med kjøtt som vi virkelig nyter. Mye bedre enn McDonalds. Tror kanskje du skal bruke mer tid på kjøkkenet enn på internett, så kanskje du har fått en skikkelig aha opplevelse. Man trenger ikke å faste eller spise mat som smaker fælt for å gå ned i vekt eller beholde vekten, men man må lage mat og kunne grunnleggende ernæring. Anonymkode: 5a9a9...d2a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2020 #26 Skrevet 9. september 2020 På 3.9.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev: Har dere tips til kalorifattige matretter som metter? Jeg sliter veldig med sult følelsen Det som holder meg mett lenge er brødskiver med midt avokado og speilegg, men det inneholder sykt mye kalorier. Kom gjerne med matretter som er enkle å lage. Jeg kan ikke fordra havregrøt eller havre generelt. Anonymkode: 1207b...03c Ryvita proteinknekkebrød med moste kikerter,tomatskiver og et par skiver avocado med er dryss av urtesalt Bananpannekaker med et tynt lag peanøttsmør og rørte bær To modne bananer Ca 2 dl havregryn 1 dl vann ½ ts bakepulver ½ ts kanel (valgfritt) Mos alle ingrediensene med gaffel, og la stå noen minutter så røra får svelle. For ekstra myke og glatte pannekaker blendes de med stavmikser. Stek på middels varme i nøytral olje eller smør. Snu pannekakene når undersida har en fin gyllen farge. Smoothiebowl toppet med bær og litt granola for knas. Anonymkode: 726f4...4fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå