Gå til innhold

Panikkanfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du hatt panikkanfall? Hvordan føltes det for deg?

Anonymkode: 485a5...d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det føles veldig ut som at man ikke får puste. Man får nok luft, men man begynner ofte å fokusere på pusten og det føles ofte som at halsen snevrer seg inn og at man ikke får nok luft uansett hva man gjør. Det kan svartne litt, man kjenner seg svimmel og urolig, pulsen øker masse på kort tid og man kan kjenne hjertebanken. Panikktankene slår inn og det er ikke uvanlig å tenke "nå dør jeg". I tillegg prøver man alt man kan å komme seg unna situasjonen, se etter en utvei eller et sted å rømme..

• Liker 2
Skrevet

Puls og pust øker i frekvens, det blir vanskelig å puste, man kan bli klam og svett, synet flimrer og om man er hjemme setter man seg f.eks i et hjørne. Hvis ikke går man ofte ut fra der man er. Fort. Hvis det ikke svimle helt da. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, Heihola skrev:

Det føles veldig ut som at man ikke får puste. Man får nok luft, men man begynner ofte å fokusere på pusten og det føles ofte som at halsen snevrer seg inn og at man ikke får nok luft uansett hva man gjør. Det kan svartne litt, man kjenner seg svimmel og urolig, pulsen øker masse på kort tid og man kan kjenne hjertebanken. Panikktankene slår inn og det er ikke uvanlig å tenke "nå dør jeg". I tillegg prøver man alt man kan å komme seg unna situasjonen, se etter en utvei eller et sted å rømme..

Helt enig med deg, det er ikke uvanlig å tenke "nå dør jeg" eller eller tenker at når som helst alt kommer til å kollapse rundt oss. Det er en krise i enhver forstand.

• Liker 2
Skrevet

Pustebesvær Og puls som øker. når en viss topp før den sakte roer seg igjen. På toppen føler man behov for å ringe ambulanse pga frykt for hjertestans 

Skrevet

De fysiske symptomene er jo hjertebank, svette, brennende følelser på huden, skjelvinger.. de psykiske er; nå bryter jeg sammen, nå blir jeg gal, nå havner jeg på galhus 

Anonymkode: ef9e8...e73

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir iskald, klam, nummen, prikking i armer og bein og akutt diaré. 

Anonymkode: 2cbfe...c41

Skrevet

Satt på bussen en gang og fikk panikkanfall. Så meg rundt og tenkte "nå dør jeg". Begynte å fikle med ting uten å legge merke til det. Fikk for eksempel vondt i hånda fordi jeg satt og strøk meg selv på låret, litt som man gjør når man skal varme seg. La ikke merke til det før mot slutten.

Skulle egentlig på jobb, men ble sittende fordi endestasjonen var et regionalt sykehus. Da jeg kom nærmere skjønte jeg at bussen var full av sykepleiere, og da avtok frykten. Gikk inn på mottaket og ble tatt godt vare på.

Jeg er tidligere hjerteoperert, så for meg var det ekstra skummelt å kjenne ekstraslagene.

Anonymkode: 856e3...841

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fysiske symptomene er jo hjertebank, svette, brennende følelser på huden, skjelvinger.. de psykiske er; nå bryter jeg sammen, nå blir jeg gal, nå havner jeg på galhus 

Dette er grunnen til at jeg spør. 

For en stund tilbake så hadde jeg noe som jeg trodde var en «vond følelse» som utviklet seg til panikk. Jeg kunne ikke være i et rom - måtte være ute å gå med støtte fra en venn. Jeg fikk hjertebank, klarte ikke å puste og alt rundt meg gikk rundt. Jeg trodde at jeg kom til å dø samtidig som jeg var skråsikker på at jeg holdt på å bli gal. Det var nesten så jeg satte meg ned på gata og begynte å skrike. 

I ettertid tok det lang tid før jeg kunne sove hjemme igjen, jeg var fullstendig traumatisert av opplevelsen. Jeg vet at dette er idiotisk av meg, men jeg har i lang tid lurt på om dette skjedde bare med meg mtp. Panikkanfall eller om det skjer alle. For meg var det helt nytt og jeg hadde aldri hørt noen rundt meg ha det før.

ts

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg spør. 

For en stund tilbake så hadde jeg noe som jeg trodde var en «vond følelse» som utviklet seg til panikk. Jeg kunne ikke være i et rom - måtte være ute å gå med støtte fra en venn. Jeg fikk hjertebank, klarte ikke å puste og alt rundt meg gikk rundt. Jeg trodde at jeg kom til å dø samtidig som jeg var skråsikker på at jeg holdt på å bli gal. Det var nesten så jeg satte meg ned på gata og begynte å skrike. 

I ettertid tok det lang tid før jeg kunne sove hjemme igjen, jeg var fullstendig traumatisert av opplevelsen. Jeg vet at dette er idiotisk av meg, men jeg har i lang tid lurt på om dette skjedde bare med meg mtp. Panikkanfall eller om det skjer alle. For meg var det helt nytt og jeg hadde aldri hørt noen rundt meg ha det før.

ts

Et panikkanfall.. spesielt det aller første panikkanfallet som slår deg rett ned fra klar himmel, oppleves ekstremt traumatisk. en har ingen verktøy til å roe ned angsten, og en får en følelse som en aldri har kjent på før. 
jeg fikk mitt aller første panikkanfall på ferie i USA. Langt fra hjemme og jeg trodde seriøst at livet var over. Etter denne turen utviklet jeg angst for å reise. Dette er nå 20 år siden, og enda sliter jeg med reising. 

• Liker 1
Skrevet

Mine pleier å starte med brystsmerter. Som om noen har surret et rep rundt brystet og dratt til. Så får jeg en kvelende følelse av at jeg ikke klarer å svelge mitt eget spytt. Jeg får rask puls, kaldsvetter, hyperventilerer og blir fryktelig svimmel. Noen ganger føles det som om jeg skal svime av. (pipelyd i ørene, synsforstyrrelser etc.) Har også opplevd prikking i huden, og at det føles som jeg mister følelsen i deler av ansiktet, som om jeg skulle hatt slag eller noe sånt. Helt grusomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...