AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #1 Del Skrevet 3. september 2020 Jeg har alltid ønsket å gifte meg, men det er ikke dødsviktig. Samboeren min, ser ikke poenget. Han er åpen for det HVIS noen kan gi han en god grunn for å gifte seg, og ikke bare at man skal bruke masse penger på 1 dag. Han sier, man kan være glad i hverandre selv om en ikke gifter seg. så, jeg leter egentlig etter grunner, vesentlige grunner, til at det er en fordel å gifte seg. Og ikke bare selve bryllupet, men ekteskapet. Vi har et barn sammen, hvis det hjelper på situasjonen. Anonymkode: 0ed46...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tamsi Skrevet 3. september 2020 #2 Del Skrevet 3. september 2020 Rettigheter ved bortgang er det første jeg kommer på. Hva mener han er ulempene? Man må jo ikke ha fest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #3 Del Skrevet 3. september 2020 Det er jo en fantastisk kjærlighetserklæring og et tydelig løfte om å satse på hverndre og kjærligheten ❤️ Anonymkode: 35504...126 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #4 Del Skrevet 3. september 2020 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Artikkel om de juridiske fordelene ved ekteskap. Anonymkode: f981c...fe8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 3. september 2020 #5 Del Skrevet 3. september 2020 Fordelen er at dere slipper å betale en advokat for å sette opp en samboeravtale. Det juridiske, viktige ting for framtiden, blir avklart av seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #6 Del Skrevet 3. september 2020 53 minutter siden, Tamsi skrev: Rettigheter ved bortgang er det første jeg kommer på. Hva mener han er ulempene? Man må jo ikke ha fest. Han mener at et ekteskap bare er en stor papirmølle som man kan slippe unna som samboere, hvis ting skulle skjære seg. Som nevnt mener han at man kan være glade i hverandre uavhengig av den ringen og attesten. Som en spøk tuller han med at han ikke kan bruke ring i jobben han har, fordi han er håndtverker. Så han ser rett og slett ikke poenget, og «gidder ikke» gifte seg før noen gir han en ordentlig grunn for det. tror noe av dette her handler om at han var veldig liten når hans foreldre gifta seg, og moren hans er skilt enda en gang etter det. Anonymkode: 0ed46...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #7 Del Skrevet 4. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Han mener at et ekteskap bare er en stor papirmølle som man kan slippe unna som samboere, hvis ting skulle skjære seg. Som nevnt mener han at man kan være glade i hverandre uavhengig av den ringen og attesten. Som en spøk tuller han med at han ikke kan bruke ring i jobben han har, fordi han er håndtverker. Så han ser rett og slett ikke poenget, og «gidder ikke» gifte seg før noen gir han en ordentlig grunn for det. tror noe av dette her handler om at han var veldig liten når hans foreldre gifta seg, og moren hans er skilt enda en gang etter det. Anonymkode: 0ed46...6df Det er vel strengt tatt motsatt. En samboeravtale er ikke nok. Eier dere bolig eller større verdier sammen, bør dere også skrive testamente. Man er ganske dårlig sikret som samboer hvis den ene skulle falle fra. Anbefaler å lese linken jeg la litt lenger opp. Den beskriver en del rundt dette. Det er svært omfattende å skulle sikre hverandre på lik linje med ekteskap, gjennom samboeravtale og testamente. Og gjør man ikke dette, kan det ha store økonomiske konsekvenser for den som «sitter igjen» ved et dødsfall. Anonymkode: f981c...fe8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #8 Del Skrevet 4. september 2020 10 hours ago, AnonymBruker said: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Artikkel om de juridiske fordelene ved ekteskap. Anonymkode: f981c...fe8 Veldig interessant og informativ artikkel 👍 Anonymkode: 07327...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 7. september 2020 #9 Del Skrevet 7. september 2020 Som andre her sier er det å være samboere en gigantisk papirmølle om man skal ha samme rettigheter som gifte. Å være gift er veldig praktisk, og for meg handler det om å fortelle verden at fyren jeg gifter meg med er min nærmeste familie, og ikke lenger foreldrene mine. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. september 2020 #10 Del Skrevet 7. september 2020 På 3.9.2020 den 22.58, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid ønsket å gifte meg, men det er ikke dødsviktig. Samboeren min, ser ikke poenget. Han er åpen for det HVIS noen kan gi han en god grunn for å gifte seg, og ikke bare at man skal bruke masse penger på 1 dag. Han sier, man kan være glad i hverandre selv om en ikke gifter seg. så, jeg leter egentlig etter grunner, vesentlige grunner, til at det er en fordel å gifte seg. Og ikke bare selve bryllupet, men ekteskapet. Vi har et barn sammen, hvis det hjelper på situasjonen. Anonymkode: 0ed46...6df Det er jo det juridiske da... Og dere må ikke bruke mye penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Del Skrevet 7. september 2020 Her er en fin artikkel til: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vi Det er gratis å gifte seg både på rådhuset og i den lokale kirken hvis man er medlem av kirka, så økonomi er ikke noe argument mot ekteskap. Mot stor bryllupsfest, ja, men ikke mot ekteskap. Anonymkode: ec9e9...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #12 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.9.2020 den 20.25): Her er en fin artikkel til: https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/dOz7LO/samboerskap-eller-ekteskap-fem-store-oekonomiske-forskjeller-du-boer-vi Det er gratis å gifte seg både på rådhuset og i den lokale kirken hvis man er medlem av kirka, så økonomi er ikke noe argument mot ekteskap. Mot stor bryllupsfest, ja, men ikke mot ekteskap. Anonymkode: ec9e9...7ec Alt som ramses opp som fordeler er jo bare småting. Økonomiske småting som til og med innrømmes i artikkel at i noen tilfeller er samboerskap med avtaler det mest fornuftige. Anonymkode: ccccf...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #13 Del Skrevet 28. februar 2021 Vi har skrevet testamente og samboeravtale, Har ikke vi alle de rettigheter da vi ville hatt som gift? Anonymkode: 3ba1a...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capybara Skrevet 28. februar 2021 #14 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.9.2020 den 23.05): Det er jo en fantastisk kjærlighetserklæring og et tydelig løfte om å satse på hverndre og kjærligheten ❤️ Anonymkode: 35504...126 Det er jo ikke det, når man ser utroskapsstatistikken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #15 Del Skrevet 28. februar 2021 Det å juridisk, og i samfunnets øyne, være hverandres nærmeste. Man kan sikre mye med avtaler, men langt fra alt. Særlig ting som beslutningsrett ved alvorlig sykdom/død, forsikringspenger, med mer, kan ikke alltid reguleres i avtaler. Selv en fremtidsfullmakt står ikke like sterkt som å være ektefelle om man blir alvorlig syk. Anonymkode: f19c3...f78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 28. februar 2021 #16 Del Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har skrevet testamente og samboeravtale, Har ikke vi alle de rettigheter da vi ville hatt som gift? Anonymkode: 3ba1a...470 Virker som ingen vil svare konkret. Alle bare henviser til at det lønner seg å være gift, men det kommer ikke noe håndfast konkret utover dette med partners dødsfall. Jeg prøver å finne juridiske grunner for å gifte meg finner liksom ikke noe som gir noen voldsomme fordeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #17 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 16.02): Vi har skrevet testamente og samboeravtale, Har ikke vi alle de rettigheter da vi ville hatt som gift? Anonymkode: 3ba1a...470 Nei. Les artikkelen Anonymkode: ec9e9...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #18 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 21.56): Alt som ramses opp som fordeler er jo bare småting. Økonomiske småting som til og med innrømmes i artikkel at i noen tilfeller er samboerskap med avtaler det mest fornuftige. Anonymkode: ccccf...a11 Nei, behovet var ikke like stort hvis man ikke skulle har barn sammen. Stor forskjell. Anonymkode: ec9e9...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #19 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 3.9.2020 den 23.16): https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/samboer-gift-deg-tore-thallaug Artikkel om de juridiske fordelene ved ekteskap. Anonymkode: f981c...fe8 Trøndere1 skrev (20 timer siden): Virker som ingen vil svare konkret. Alle bare henviser til at det lønner seg å være gift, men det kommer ikke noe håndfast konkret utover dette med partners dødsfall. Jeg prøver å finne juridiske grunner for å gifte meg finner liksom ikke noe som gir noen voldsomme fordeler. Les artikkelen over. Anonymkode: ec9e9...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2021 #20 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 16.23): Det å juridisk, og i samfunnets øyne, være hverandres nærmeste. Man kan sikre mye med avtaler, men langt fra alt. Særlig ting som beslutningsrett ved alvorlig sykdom/død, forsikringspenger, med mer, kan ikke alltid reguleres i avtaler. Selv en fremtidsfullmakt står ikke like sterkt som å være ektefelle om man blir alvorlig syk. Anonymkode: f19c3...f78 Akkurat dette er et viktig poeng. Hvem vil du ha som nærmeste pårørende, mannen/kona eller mor/far? Anonymkode: ec9e9...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå