Gå til innhold

Odontologi i Ungarn eller Polen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Akkurat ferdig med VGS. Drømmen er å bli tannlege, (kjeveortoped). Har ikke tatt kjemi og realfagsmatten på skolen.. Men skal ta det som privatist nå til høsten.

Å komme inn på odontologi studiet i Norge er rett og slett uaktuelt. Ligger på 4.7 i snitt ca. 
Derfor tenker jeg at Øst-Europa er det beste alternativet mitt. Har hørt mye bra om studiene i Ungarn, men vet at det er knalltøft og en markant overgang, fra det norske skolesystemet.

Det aller viktigste for meg er å få jobb etter utdanningen! Det siste jeg vil er å sløse bort 5 år av livet mitt i Budapest, også ikke få jobb i Norge etterpå. Men ifølge ANSA har man rett på autorisasjon i Norge og EU etter endt odontologi utdannelse i Ungarn.

Tenker å ta opptaksprøvene i vår/sommer. 
 

Noen som kan anbefale odontologi i Øst-Europa? Ser bare innlegg om medisin i Øst Europa, men ikke om odontologi. 

Setter pris på svar! :)

 

Anonymkode: a93c3...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at du blir å klare odontologistudiet i Ungarn når du kun har 4,7 i snitt fra videregående? Sliter du med realfag? Det er et veldig tøft studium, og du bør være god i kjemi.

Anonymkode: ed19c...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over; de som ikke skjønner realfagene ender opp med å falle fra. Det handler om måten å tenke og forstå ting på. Det er er ekstremt tøft studie. 

I tillegg er odontologi et ekstremt praktisk studie, og dessverre får du ikke tilstrekkelig tilfredsstillende klinisk erfaring i Øst-Europa. De fleste pasientene som kommer til behandling på fakultetene vil heller gå til studenter som snakker språket, så som nordmann sliter man dermed med å få nok pasienter på studiet. Og selv om man nok er kjempegod på teorien når man har studert der nede, så hjelper det ingenting i et yrke som er så praktisk som tannlegeyrket. 
 

Du kommer nok til å stille bakerst i køen når du skal søke jobb etter endt studie. 
 

Og nei, dette er ikke noe jeg antar, det er noe jeg vet. Sats på å ta opp fagene og begynn i Norge. 

Anonymkode: 7b74f...e8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på å "ha rett på autorisasjon i Norge og EU etter endt odontologi utdannelse (sic) i Ungarn", og det å få jobb..... For jobb er det slettes ikke sikkert du får, om du ikke har norsk utdanning. 

Situasjonen er ikke så lett for nyutdannede med østeuropeisk utdanning i dag, og det er neppe noe enklere om 5-6-7 år når du eventuelt vil være ferdig utdannet. 

Anbefaler å studere i Norge, eller dropp det. Det går an å bli noe annet enn tannlege! 

Anonymkode: 19a2f...c21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ha hørt at medisinstudiet i Polen er bra og studentmiljøet der er bra, det samme gjelder kanskje for odontologi også? Ville ikke satset på Ungarn, er vel der de fleste negative historiene kommer fra.

 

Anonymkode: 22467...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært endel tråder om at det er vanskelig å få jobb som tannlege, og at studenter fra utlandet kommer sist i køen. Jeg ville lest de trådene, sjekket litt opp selv, og så tatt det derfra. 
Jeg har studert i Ungarn (ikke odontologi), og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noe hvilehjem, akkurat. For å være helt ærlig vil du spare deg mye arbeid og tårer hvis du bare tar opp de fagene du trenger. Budapest er en flott by å bo i, da! 

Anonymkode: ce444...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4.7 i snitt er ikke mye. Det klarer du fint med et års jobbing nå. 

 

Anonymkode: c833e...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4.7 i snitt er ikke mye. Det klarer du fint med et års jobbing nå. 

 

Anonymkode: c833e...a6e

Det er det hun har i snitt nå. Hun må ha høyere snitt for å komme inn.

Anonymkode: 01d58...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært endel tråder om at det er vanskelig å få jobb som tannlege, og at studenter fra utlandet kommer sist i køen. Jeg ville lest de trådene, sjekket litt opp selv, og så tatt det derfra. 
Jeg har studert i Ungarn (ikke odontologi), og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noe hvilehjem, akkurat. For å være helt ærlig vil du spare deg mye arbeid og tårer hvis du bare tar opp de fagene du trenger. Budapest er en flott by å bo i, da! 

Anonymkode: ce444...aed

Det kommer alltid tråder om ditt og datt, det er vanskelig å få jobb med den og den utdannelsen. Men vet du hva, der ordner seg for de fleste! Det dummeste man gjør er å velge bort et studie man ønsker fordi det kan være vanskelig å få jobb! Jeg valgte selv noe trygt og angrer som en hund, skulle tusen ganger ønske jeg kunne gå tilbake i tid og heller velge utifra hjertet! Såkalte «trygge» valg vil jeg heller anbefale folk å gjøre dersom første valg ikke fungerer. Det er flust av folk som har studert medisin i utlandet som har fått jobb i Norge, jeg kjenner to selv! Men det er tydeligvis upopulært blant folk på kg, de vil helst at alle skal utdanne seg i Norge så de slipper konkurranse! Jeg ville ikke hørt på disse Ts, tror det ligger mye misunnelse blant svarene du får!

Anonymkode: 22467...73d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer alltid tråder om ditt og datt, det er vanskelig å få jobb med den og den utdannelsen. Men vet du hva, der ordner seg for de fleste! Det dummeste man gjør er å velge bort et studie man ønsker fordi det kan være vanskelig å få jobb! Jeg valgte selv noe trygt og angrer som en hund, skulle tusen ganger ønske jeg kunne gå tilbake i tid og heller velge utifra hjertet! Såkalte «trygge» valg vil jeg heller anbefale folk å gjøre dersom første valg ikke fungerer. Det er flust av folk som har studert medisin i utlandet som har fått jobb i Norge, jeg kjenner to selv! Men det er tydeligvis upopulært blant folk på kg, de vil helst at alle skal utdanne seg i Norge så de slipper konkurranse! Jeg ville ikke hørt på disse Ts, tror det ligger mye misunnelse blant svarene du får!

Anonymkode: 22467...73d

Lol. 
 

Det er stor forskjell på medisin og odontologi. Medisin er mye teori, så lærer man i større grad praktiske ferdigheter når man spesialiserer seg. På odontologi skal man lære seg det praktiske i løpet av studiet, fordi fra den dagen man starter på jobb så utfører man «vevsbeskadigende arbeid» i form av boring, ekstraksjoner osv. Ville følt meg mye mer utrygg i hendene på en tannlege utdanner i f.eks. Polen enn en lege. Nettopp fordi tannlegene hopper rett ut i selvstendig arbeid, mens legene veiledes de mange første årene. Da spiller det en stor rolle hva man har lært/gjort på studiet. 

Anonymkode: 7b74f...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer alltid tråder om ditt og datt, det er vanskelig å få jobb med den og den utdannelsen. Men vet du hva, der ordner seg for de fleste! Det dummeste man gjør er å velge bort et studie man ønsker fordi det kan være vanskelig å få jobb! Jeg valgte selv noe trygt og angrer som en hund, skulle tusen ganger ønske jeg kunne gå tilbake i tid og heller velge utifra hjertet! Såkalte «trygge» valg vil jeg heller anbefale folk å gjøre dersom første valg ikke fungerer. Det er flust av folk som har studert medisin i utlandet som har fått jobb i Norge, jeg kjenner to selv! Men det er tydeligvis upopulært blant folk på kg, de vil helst at alle skal utdanne seg i Norge så de slipper konkurranse! Jeg ville ikke hørt på disse Ts, tror det ligger mye misunnelse blant svarene du får!

Anonymkode: 22467...73d

Jeg har som sagt studert i Ungarn selv, og jeg har aldri hatt problem med å få jobb. Ikke vennene mine heller. MEN vi er ikke tannleger, og det kan ligge en stor forskjell i arbeidsmarkedet mellom yrker. Man må sjekke arbeidsmarkedet før man søker, noe jeg også ber TS om (og ikke kun på KG).

 
At det skal ligge «misunnelse» bak svaret mitt, eller at jeg skal «slippe konkurranse», er egentlig bare absurd. Jeg har ingen konkurranse fra tannleger. Jeg har studert i Ungarn selv, og vet nøyaktig hvor tøft det er. Det kan på ingen måte sammenlignes med å studere i Norge. Det betyr ikke at jeg ikke på generell basis fraråder å studere i Ungarn, men man MÅ vite hva man går til når det gjelder arbeidsmengde og hierarki, og det er ALLTID lurt å sette seg inn i arbeidsmarkedet (og lønn) før man søker på et studium.
Det er vel og bra å søke med hjertet, men det er nå til syvende og sist ikke hjertet man betaler huslånet med. For 20 år siden hadde nok jeg også sagt at man skal velge med hjertet, men jeg har blitt noen hakk mer kynisk siden det, gitt. Man bør velge med både hjerte og hjerne. Noe det ser ut til at TS vet. 

Anonymkode: ce444...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en «ikke» for mye over her, det skulle stå at det ikke er slik at jeg på generell basis fraråder å studere i Ungarn. 

Anonymkode: ce444...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Bjørknes privatskole? Hvor du kan ta opp fag fra VGS? Det koster en del penger, men kan være verdt det hvis du gjør en god innsats, og tilegner deg gode læringsstrategier for hvordan du skal huske pensum. 

Å studere i Øst-Europa er risikabelt av mange grunner,. Du kan risikere å ikke få autorisasjon i Norge, eller at de krever at du må kunne flytende Øst-Europeisk for å jobbe med pasienter. .  Enda mer skummelt nå, når vi ikke aner hvordan studiene påvirkes av Corona.

Så tenk godt over alle muligheter før du gjør valget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...