Gå til innhold

Orm kur, til kattunge.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har en kattunge som er 4-5 mnd, litt usikker på alder da jeg har tatt over hun etter min avdøde far. 
Men jeg prøver å lese meg litt opp på orm kur, men blir ikke mye klokere da det står litt forskjellig. 

Men skal jeg behandle hun med en orm kur, selv om hun ikke har fått orm. 
Hun skal være ute. 

Anonymkode: c142e...3ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal ha den til helsesjekk en gang i året. ormekur virker ikke forebyggende så er ikke poeng å ta ormekur om katten ikke har orm. jeg vet det var regler (før ihvertfall) at katten skal være påvist orm før det gies kur. er den ute må den ha kur noen ganger i året

Anonymkode: f9876...70f

Skrevet

Før var det vanlig å gi ormkur hele tiden, nå gjør man vel ikke det lenger. Problemet er at overmedisinering kan føre til resistens, og det vil man absolutt unngå. Så ta katten med til vanlig helsesjekk, vaksine, chip og kastrering, så kan den begynne å være ute om et halvt års tid. Husk å vær sammen utendørs med katten de første gangene, så den blir vant :)

Hvis vet anbefaler ormkur nå, så greit, men vanligvis vil man helst kun gi det når det er påvist orm. 

Anonymkode: 3a57d...a83

Skrevet

Katten skal ikke være ute før den er MINST 12 mnd og kastrert og chippet. Ormekur skal KUN gis ved påvist orm. Vi har dessverre fått resistens i Norge, pga den gamle måten med å gi dyrene ormekur hele tiden. Noen veterinærer tviholder på denne ordningen og er utdaterte. Styr unna disse.

Anonymkode: 10ce5...46d

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten skal ikke være ute før den er MINST 12 mnd og kastrert og chippet. Ormekur skal KUN gis ved påvist orm. Vi har dessverre fått resistens i Norge, pga den gamle måten med å gi dyrene ormekur hele tiden. Noen veterinærer tviholder på denne ordningen og er utdaterte. Styr unna disse.

Var på hytta forrige helg, og katten var ute så mye den ønsket. 
Skal ikke kastere katten da vi har lyst på et kull med kattunger først. 

Og om jeg ønsker at katten min skal få ut nå, så lar jeg hun få det. 

Har sikkert hatt 10 katter igjennom hele livet, og alle har fått ut når de ønsker det. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sikkert hatt 10 katter igjennom hele livet, og alle har fått ut når de ønsker det. 

Håper du troller nå. Ikke sett kull på katten din. Nok med katter i Norge. Du virker svært uansvarlig og bør kanskje ikke ha dyr?

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: b5bd1...f54

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du troller nå. Ikke sett kull på katten din. Nok med katter i Norge. Du virker svært uansvarlig og bør kanskje ikke ha dyr?

Vi har mange i rundt oss som ønsker seg katt, så de kattene katten min får vil bli gitt bort til et godt hjem, samtidig som at vi har lyst til å beholde en selv. Men det er helt avhengig av om mor og barn vil gå sammen over tid. 

Jeg er nok svært uansvarlig som flytter på grunn av at jeg måtte ta over katten til min avdøde far, da jeg ikke har lov til å ha katt på min nåværende boplass. Så det er nok litt uansvarlig av meg ja.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mange i rundt oss som ønsker seg katt, så de kattene katten min får vil bli gitt bort til et godt hjem, samtidig som at vi har lyst til å beholde en selv. Men det er helt avhengig av om mor og barn vil gå sammen over tid. 

Jeg er nok svært uansvarlig som flytter på grunn av at jeg måtte ta over katten til min avdøde far, da jeg ikke har lov til å ha katt på min nåværende boplass. Så det er nok litt uansvarlig av meg ja.. 

Ja du er uansvarlig. Godt du sier det selv. 

• Liker 4
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du velger å flytte for å ta til deg en katt gjør ikke opp for at du ellers ikke tar noe som helst ansvar. 

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du velger å flytte for å ta til deg en katt gjør ikke opp for at du ellers ikke tar noe som helst ansvar. 

At jeg ønsker å sette 1 kull på katten min før den kastreres, pluss at jeg også har hjem til alle de kattungene som vil komme. Gjør det meg uansvarlig? 

Kvinneguiden florerer av bedrevitere.. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At jeg ønsker å sette 1 kull på katten min før den kastreres, pluss at jeg også har hjem til alle de kattungene som vil komme. Gjør det meg uansvarlig? 

Ja det gjør deg uansvarlig. Det er allerede overflod av katter 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din lokale dyrebeskyttelse/organisasjon har sikkert allerede mange hjemløse katter til dine bekjente som ønsker katt. 

Og en katt skal ikke ut før den er nærmere året, trodde det var ganske så allmenn kjent idag. 

• Liker 5
Skrevet
På 3.9.2020 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør deg uansvarlig. Det er allerede overflod av katter 

Da er alle som får barn uansvarlige også!

Anonymkode: fff6f...1a6

Skrevet
22 timer siden, Nerine_ skrev:

Din lokale dyrebeskyttelse/organisasjon har sikkert allerede mange hjemløse katter til dine bekjente som ønsker katt. 

Og en katt skal ikke ut før den er nærmere året, trodde det var ganske så allmenn kjent idag. 

Når jeg skulle få katt i juni var det ingen som ga bort kattunger, prøvde i 3 uker før jeg fant kattunger som ikke var reserverte. Sendte mail til dyrebeskyttelsen også, enda ikke fått svar. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skulle få katt i juni var det ingen som ga bort kattunger, prøvde i 3 uker før jeg fant kattunger som ikke var reserverte. Sendte mail til dyrebeskyttelsen også, enda ikke fått svar. 

Det er bra du ikke fant kattunger som gis bort. De bør faktisk selges, Dyrebeskyttelsen har hatt enorm pågang i sommer, tror mange av de kun har tid til å svare på aktuelle og seriøse mailer. Ikke av typen "har dere en kattunge?". det er bra du måtte lete litt, det bør bli sånn at folk må planlegge litt i god tid (sette seg på liste hos oppdrettere og hos DB) da slipper man mange useriøse. 

https://www.nrk.no/norge/rekordmange-kjaeledyr-pa-avveie_-_-folk-_dumper_-dyr-hele-tiden-1.15141649

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det er bra du ikke fant kattunger som gis bort. De bør faktisk selges, Dyrebeskyttelsen har hatt enorm pågang i sommer, tror mange av de kun har tid til å svare på aktuelle og seriøse mailer. Ikke av typen "har dere en kattunge?". det er bra du måtte lete litt, det bør bli sånn at folk må planlegge litt i god tid (sette seg på liste hos oppdrettere og hos DB) da slipper man mange useriøse. 

https://www.nrk.no/norge/rekordmange-kjaeledyr-pa-avveie_-_-folk-_dumper_-dyr-hele-tiden-1.15141649

Fant ingen til salgs heller (unntatt rasekatter), hadde ikke hatt noe imot å betale litt. Det som er dumt med dyrebeskyttelsen er at "alle" sier man må gå til de og få seg katt, så svarer dem deg ikke engang. Det har altså gått 4-5 mnd og jeg sendte en ordentlig mail med alt de sier du skal ha med av informasjon i mailen. Men jeg er enig i at det er lurt å måtte planlegge. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fant ingen til salgs heller (unntatt rasekatter), hadde ikke hatt noe imot å betale litt. Det som er dumt med dyrebeskyttelsen er at "alle" sier man må gå til de og få seg katt, så svarer dem deg ikke engang. Det har altså gått 4-5 mnd og jeg sendte en ordentlig mail med alt de sier du skal ha med av informasjon i mailen. Men jeg er enig i at det er lurt å måtte planlegge. 

Hvor i Norge bor du da?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den sommerferien her er unntakstilstand, kjenner ei som jobber frivillig med hjemløse katter her jeg bor. Hva som skjer den sommeren folk kan feriere som vanlig igjen, er en annen sak. 

Men vanligvis da, når ikke det er korona og "reiseforbud", er det flust av ledige katter. Og det er stort sett voksne katter ledige til enhver tid, de er desverre ikke like populære. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er alle som får barn uansvarlige også!

Å igjen skal det dras frem 🙄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...