AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Hvordan kom dere dere videre? Jeg har fått tilbud om samtale PÅ og MED sykehuset som jeg fødte på😬 det er ærlig talt det siste jeg vil, det føles litt som å skulle gjenoppleve traumet å gå tilbake dit. Ønsker egentlig ikke å ha noe med de å gjøre, men virker som det er det eneste alternativet mitt? Hadde en helt grusom fødsel, og sliter nå i etterkant... Anonymkode: a7d24...3aa
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Minnene fra fødselen visnet etterhvert. Det var grusomt i noen måneder men etter det gikk det etterhvert over Hvor lenge siden fødte du? Anonymkode: a82d0...399 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Jeg snakket med min lokale jordmor i kommunen Hun var på en måte en jeg stolte på etter svangerskapet, samtidig som hun ikke hadde noe med fødselen og gjøre. Hun kunne forklare meg kaldt og upartisk hvorfor ting ble gjort som de ble, og hvorfor ting skjedde. Hun ble på en måte min klagemur, jeg kunne si hva jeg ville fordi jeg visste hun ikke tok seg nær av det (hun var jo ikke en dem av fødselsteamet). Jeg følte ikke jeg kunne være ærlig på samtalene jeg fikk på sykehuset, fordi det jeg sa føltes som personlig kritikk mot jordmoren 😅 Kommunejordmor var et supert mellomledd som hjalp meg veldig godt. Anonymkode: c3d27...ca9 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Minnene fra fødselen visnet etterhvert. Det var grusomt i noen måneder men etter det gikk det etterhvert over Hvor lenge siden fødte du? Anonymkode: a82d0...399 Når hun har fått tilbud om samtale i etterkant var det ikke en «vanlig» tøff fødsel. Har man hatt en virkelig traumatisk fødsel kan jeg love deg at minnene ikke visner. Det tok 10 år før jeg i det hele tatt var åpen for tanken på å få flere barn. Anonymkode: c3d27...ca9 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Enig med deg over, det ble bare 1 barn på meg Kan ikke anbefale KK for å si det slik. Anonymkode: c9ca9...c70 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun har fått tilbud om samtale i etterkant var det ikke en «vanlig» tøff fødsel. Har man hatt en virkelig traumatisk fødsel kan jeg love deg at minnene ikke visner. Det tok 10 år før jeg i det hele tatt var åpen for tanken på å få flere barn. Anonymkode: c3d27...ca9 Nå er det ikke opptil deg å bedømme hva som er vanlig og ikke vanlig tøff fødsel. Du vet ingenting om min fødsel eller om jeg faktisk fikk tilbud om samtale. Anonymkode: a82d0...399 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minnene fra fødselen visnet etterhvert. Det var grusomt i noen måneder men etter det gikk det etterhvert over Hvor lenge siden fødte du? Anonymkode: a82d0...399 Det er 7 mnd. Siden fødsel, har ikke glemt en ting. Sliter enda med angst og å sove etc. I tillegg til fysiske mén etter fødselen. ts Anonymkode: a7d24...3aa 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Jeg fikk tilbud om samtale på sykehuset etter fødsel, den gikk vel under styrtfødsel. Det var smertefullt og heftig. Men jeg kjente ikke på noe stort problem rundt dette. Men det ble så jeg takket ja til samtale.. Var i fin form og raskt oppe på beina etter ca 15-20 min etter fødsel. Aldri slitet med vonde tanker etc. Anonymkode: 890a6...8c5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minnene fra fødselen visnet etterhvert. Det var grusomt i noen måneder men etter det gikk det etterhvert over Hvor lenge siden fødte du? Anonymkode: a82d0...399 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når hun har fått tilbud om samtale i etterkant var det ikke en «vanlig» tøff fødsel. Har man hatt en virkelig traumatisk fødsel kan jeg love deg at minnene ikke visner. Det tok 10 år før jeg i det hele tatt var åpen for tanken på å få flere barn. Anonymkode: c3d27...ca9 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke opptil deg å bedømme hva som er vanlig og ikke vanlig tøff fødsel. Du vet ingenting om min fødsel eller om jeg faktisk fikk tilbud om samtale. Anonymkode: a82d0...399 Jeg tror det var formuleringen "noen måneder men så går det over" som ble kommentert. Anonymkode: 84b1b...8be 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 7 mnd. Siden fødsel, har ikke glemt en ting. Sliter enda med angst og å sove etc. I tillegg til fysiske mén etter fødselen. ts Anonymkode: a7d24...3aa Veldig leit å høre❤️ Vi har alle våre måter å takle dette på. Jeg har også fysiske mén etter fødsel, jeg prøver så godt jeg kan å ikke la det som jeg fikk av skader ta over livet mitt. Jeg tenker at du også har godt av å snakke med en «nøytral» person, det være seg en god venn, en psykolog, jordmor o.l. Samtalen med sykehuset kan fort bli ubehagelig. Anonymkode: a82d0...399 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 Hva som oppleves traumatisk eller kritisk i forhold til fødsel er veldig individuelt. Det er det kun den fødende som kan føle på. Jeg hadde en rask og ukomplisert fødsel med mitt siste barn. Alt gikk fint og normalt. men inni meg føltes det traumatisk fordi smertene mot slutten ble for intense og jeg fikk panikk for at jeg ikke skulle tåle å stå i smerten lenger. jeg følte meg helt overveldet og rar etter fødselen, og dagen etter fikk jeg et angstanfall. Fødselen var helt normal og fin. Men opplevelsen var skremmende. det er opp til hver enkelt hvordan en opplever fødselen. Noen kan revne mye, bli haste KK, men allikevel føle trygghet og er rolig. Mens andre kan oppleve en normal fødsel som traumatisk Anonymkode: 732cd...90a 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det var formuleringen "noen måneder men så går det over" som ble kommentert. Anonymkode: 84b1b...8be Joda, men jeg har jobbet masse meg selv, selv om det fortsatt er en lang vei å gå, jeg vet helt ærlig ikke om jeg noen gang tør å gå gravid igjen. Men vi er alle forskjellige og jeg skjønner at Ts fortsatt synes det er traumatisk etter 7 mnd ❤️ Anonymkode: a82d0...399 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke opptil deg å bedømme hva som er vanlig og ikke vanlig tøff fødsel. Du vet ingenting om min fødsel eller om jeg faktisk fikk tilbud om samtale. Anonymkode: a82d0...399 Du er den som sier «etter noen mnd går det over». Det er å bagatellisere oss som hadde så sinnsykt jævlige fødsler og så store mén at vi slet både psykisk og fysisk i LANG tid etterpå. Alle fødsler er tøffe og de fleste kvinner sier de første ukene at de aldri skal gjøre det igjen - men sammelingningen er en krenkelse mot oss som ikke turde å ha sex på 7 år fordi vi var LIVREDD nytt svangerskap. Sier (og håper) ikke ts er i min båt, men å si til alle med sånne tråder at «minnene blekner etter hvert» er bare et hån. Anonymkode: c3d27...ca9 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig leit å høre❤️ Vi har alle våre måter å takle dette på. Jeg har også fysiske mén etter fødsel, jeg prøver så godt jeg kan å ikke la det som jeg fikk av skader ta over livet mitt. Jeg tenker at du også har godt av å snakke med en «nøytral» person, det være seg en god venn, en psykolog, jordmor o.l.Samtalen med sykehuset kan fort bli ubehagelig. Anonymkode: a82d0...399 Greia er at det har virkelig gjort det! Det har tatt over livet mitt, jeg tenker på DT hele tiden. Ja jeg føler også at en samtale med dem er som å måtte snakke med «overgriperen min.» jeg har så mye redsel, sorg og sinne knyttet til dem at jeg ikje føler at jeg vil ha en samtale med de. ts Anonymkode: a7d24...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er den som sier «etter noen mnd går det over». Det er å bagatellisere oss som hadde så sinnsykt jævlige fødsler og så store mén at vi slet både psykisk og fysisk i LANG tid etterpå. Alle fødsler er tøffe og de fleste kvinner sier de første ukene at de aldri skal gjøre det igjen - men sammelingningen er en krenkelse mot oss som ikke turde å ha sex på 7 år fordi vi var LIVREDD nytt svangerskap. Sier (og håper) ikke ts er i min båt, men å si til alle med sånne tråder at «minnene blekner etter hvert» er bare et hån. Anonymkode: c3d27...ca9 Ja, det er virkelig et «hån». Jeg har fått en stor fysisk skade, i tillegg til en psykisk traume, (som jo alle driter i). At noen sier at «å ta tiden til hjelp» er lurt, er bare så utrolig ignorant. ts Anonymkode: a7d24...3aa 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er den som sier «etter noen mnd går det over». Det er å bagatellisere oss som hadde så sinnsykt jævlige fødsler og så store mén at vi slet både psykisk og fysisk i LANG tid etterpå. Alle fødsler er tøffe og de fleste kvinner sier de første ukene at de aldri skal gjøre det igjen - men sammelingningen er en krenkelse mot oss som ikke turde å ha sex på 7 år fordi vi var LIVREDD nytt svangerskap. Sier (og håper) ikke ts er i min båt, men å si til alle med sånne tråder at «minnene blekner etter hvert» er bare et hån. Anonymkode: c3d27...ca9 Hva snakker du om? Jeg snakker om MIN ERFARING og hvordan jeg taklet det. At du blir dødsfornærma er ikke mitt problem. Du vet som sagt ikke en dritt om hva jeg har gått gjennom. Så ro ned. Anonymkode: a82d0...399 6
MonicaM Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er virkelig et «hån». Jeg har fått en stor fysisk skade, i tillegg til en psykisk traume, (som jo alle driter i). At noen sier at «å ta tiden til hjelp» er lurt, er bare så utrolig ignorant. ts Anonymkode: a7d24...3aa Er det noen her som har skrevet «ta tiden til hjelp» ?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, MonicaM skrev: Er det noen her som har skrevet «ta tiden til hjelp» ? Ja, indirekte så er det jo det. ts Anonymkode: a7d24...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er den som sier «etter noen mnd går det over». Det er å bagatellisere oss som hadde så sinnsykt jævlige fødsler og så store mén at vi slet både psykisk og fysisk i LANG tid etterpå. Alle fødsler er tøffe og de fleste kvinner sier de første ukene at de aldri skal gjøre det igjen - men sammelingningen er en krenkelse mot oss som ikke turde å ha sex på 7 år fordi vi var LIVREDD nytt svangerskap. Sier (og håper) ikke ts er i min båt, men å si til alle med sånne tråder at «minnene blekner etter hvert» er bare et hån. Anonymkode: c3d27...ca9 Jøss.. tenk å bli så sinna fordi noen takler traumer på en annen måte 🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: ef2d5...b1c 5
MonicaM Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, indirekte så er det jo det. ts Anonymkode: a7d24...3aa Hvem har skrevet det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå