Gå til innhold

Barebrabarnemat


Magetaske

Anbefalte innlegg

Jeg fikk inntrykk av at det var en ganske stor konflikt mellom Stine og Veronika. Mener de begge snakket om det i koder i en periode. Veronika snakker mye om at hun har vært med å bygge en millionbedrift på barnemat, så tenker det er rart å bare plutselig gå ifra hele "grunnlaget" selvom man vil gjøre noe annet- men samtidig mye det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg synes det er så mye pekefinger-retorikk i postene på Bare Bra barnemat-siden, og enda mer på Ernæringsmamma sin side. Hun viser hele tiden til hvor mye ultraprosessert mat man spiser, barn spise for mye sukker osv. I steden for å motivere så gir hun folk dårlig selvtillit.
 

Jeg tror hun burde lese seg litt opp på hvordan man motiverer mennesker til livsstilsendringer, for slik hun legger frem synspunktene nå er det fra en veldig ovenfra og ned, og da blir folk i verste fall irriterte og lite motiverte.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydenkupp skrev (10 timer siden):

Er ernæringsmamma en av de to damene i barebrabarnemat? 

Ja, men nå virker det som de har gått hvert til sitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavangebrud2012 skrev (På 27.1.2021 den 21.30):

Jeg synes det er så mye pekefinger-retorikk i postene på Bare Bra barnemat-siden, og enda mer på Ernæringsmamma sin side. Hun viser hele tiden til hvor mye ultraprosessert mat man spiser, barn spise for mye sukker osv. I steden for å motivere så gir hun folk dårlig selvtillit.
 

Jeg tror hun burde lese seg litt opp på hvordan man motiverer mennesker til livsstilsendringer, for slik hun legger frem synspunktene nå er det fra en veldig ovenfra og ned, og da blir folk i verste fall irriterte og lite motiverte.

Jeg er enig. Jeg sluttet å følge dem fordi jeg konstant fikk dårlig samvittighet. Jeg gir gutten min stort sett hjemmelaget mat, og han er to år og får aldri godteri, saft, kaker o.l., men jeg kjente likevel at det ikke var bra nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (5 timer siden):

Jeg er enig. Jeg sluttet å følge dem fordi jeg konstant fikk dårlig samvittighet. Jeg gir gutten min stort sett hjemmelaget mat, og han er to år og får aldri godteri, saft, kaker o.l., men jeg kjente likevel at det ikke var bra nok.

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (6 timer siden):

Jeg er enig. Jeg sluttet å følge dem fordi jeg konstant fikk dårlig samvittighet. Jeg gir gutten min stort sett hjemmelaget mat, og han er to år og får aldri godteri, saft, kaker o.l., men jeg kjente likevel at det ikke var bra nok.

Da er vi flere. Jeg tror at barn som aldri får sukker blir helt desperate når de blir eldre og selvstendig, fordi de aldri har fått smakt sukker:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (15 minutter siden):

Da er vi flere. Jeg tror at barn som aldri får sukker blir helt desperate når de blir eldre og selvstendig, fordi de aldri har fått smakt sukker:) 

Jepp, husker vi hadde besøk av sånne barn da jeg var liten. De tømte sukkerbitskåla til pappa på null komma svisj. Gutten min skal selvsagt introduseres til sukker, men foreløpig har han ikke vært interessert, så da venter jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Pioner skrev (På 18.1.2021 den 18.47):

Jeg fikk inntrykk av at det var en ganske stor konflikt mellom Stine og Veronika. Mener de begge snakket om det i koder i en periode. Veronika snakker mye om at hun har vært med å bygge en millionbedrift på barnemat, så tenker det er rart å bare plutselig gå ifra hele "grunnlaget" selvom man vil gjøre noe annet- men samtidig mye det samme. 

På IG til Veronika forteller hun at hun ble presset/trakkasert ut av sin egen bedrift og at Stine tar æren for hele bedriften. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (13 minutter siden):

På IG til Veronika forteller hun at hun ble presset/trakkasert ut av sin egen bedrift og at Stine tar æren for hele bedriften. 

Slettet

Endret av Akvarium85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavangebrud2012 skrev (På 29.1.2021 den 17.30):

Da er vi flere. Jeg tror at barn som aldri får sukker blir helt desperate når de blir eldre og selvstendig, fordi de aldri har fått smakt sukker:) 

Det er omtrent like teit som å si at du tror barn som aldri får alkohol hjemme blir helt desperate og drikker mer når de flytter hjemmefra og får fri tilgang. Men all forskning viser at barn/ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, og barn som får sukker spiser mer av det enn de som ikke får det.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

Det er omtrent like teit som å si at du tror barn som aldri får alkohol hjemme blir helt desperate og drikker mer når de flytter hjemmefra og får fri tilgang. Men all forskning viser at barn/ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, og barn som får sukker spiser mer av det enn de som ikke får det.

 

Ok, har du kilde på den forskning? Det med barn og sukker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 timer siden):

Det er omtrent like teit som å si at du tror barn som aldri får alkohol hjemme blir helt desperate og drikker mer når de flytter hjemmefra og får fri tilgang. Men all forskning viser at barn/ungdom som får alkohol hjemme drikker mer enn de som ikke får det, og barn som får sukker spiser mer av det enn de som ikke får det.

 

Ernæringsforskning generelt viser jo at restriksjoner fører til overspising, så det blir ikke helt det samme. Det handler nok mest om måten man kommuniserer med barna. De som lærer at sukker er fy-fy og aldri får det vil nok ha større risiko for å få et usunt forhold til mat enn de som får sukker av og til i naturlig setting, men begrenses i dagliglivet uten masse begrunnelser. At noe bare ikke er tilgjengelig skiller seg sterkt fra at noe ikke er lov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*blueberry* skrev (5 timer siden):

Ernæringsforskning generelt viser jo at restriksjoner fører til overspising, så det blir ikke helt det samme. Det handler nok mest om måten man kommuniserer med barna. De som lærer at sukker er fy-fy og aldri får det vil nok ha større risiko for å få et usunt forhold til mat enn de som får sukker av og til i naturlig setting, men begrenses i dagliglivet uten masse begrunnelser. At noe bare ikke er tilgjengelig skiller seg sterkt fra at noe ikke er lov

Det er helt sant. Og det er altså ikke skadelig å bare la være å ha sukker og usunn mat i hus, og å ikke oppsøke situasjoner der sukker er en greie. Derimot tror jeg helt klart det er usunt å dra i kaffeslabberas og barnebursdager der det serveres masse dritt og så skal lille Mons spise på insektsmel-brødet sitt og tygge på noen seige tørkede aprikoser mens de andre gjestene fråtser i hva enn de nå spiser. Men her på KG ser folk ut til å mene at familier som bare ikke spiser sukker hjemme, men f.eks. heller spiser friske bær, fersk frukt etc som godis, får rabiate barn som haier innpå som en bulimiker med en gang foreldrene snur ryggen til. Jeg tror at sånt heller skjer i familier som spiser typisk lettprodukter og har masse fokus på nei-mat, enn de som bare later som sukker, ferdigmat og junk ikke eksisterer.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leila87
Beyblade skrev (På 8.5.2022 den 8.23):

På IG til Veronika forteller hun at hun ble presset/trakkasert ut av sin egen bedrift og at Stine tar æren for hele bedriften. 

Herregud så fælt! Husker godt da Veronika var med i barebrabarnemat, før hun plutselig ble borte. Rart ikke dette har fått mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beyblade skrev (På 8.5.2022 den 8.23):

På IG til Veronika forteller hun at hun ble presset/trakkasert ut av sin egen bedrift og at Stine tar æren for hele bedriften. 

Veronika? Stine har jo videreutviklet bedriften selv. Hun og mannen driver med mange ting de ikke gjorde før. Drømmen om brødet, for eksempel. Og nå kanskje et utsalgssted og flere varer kommer til. I tillegg til veiledningen til foreldre. Ernæringsmamma er dyktig og gjør en bra jobb. Hun lagde også en internettportal om barnemat, samme som Bare bra barnemat har, etter de sluttet å samarbeide. Syns de begge er flinke, og støtter de begge to. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaimatadi skrev (3 minutter siden):

Veronika? Stine har jo videreutviklet bedriften selv. Hun og mannen driver med mange ting de ikke gjorde før. Drømmen om brødet, for eksempel. Og nå kanskje et utsalgssted og flere varer kommer til. I tillegg til veiledningen til foreldre. Ernæringsmamma er dyktig og gjør en bra jobb. Hun lagde også en internettportal om barnemat, samme som Bare bra barnemat har, etter de sluttet å samarbeide. Syns de begge er flinke, og støtter de begge to. 

Les deg opp! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...