Gå til innhold

Er det ulovlig å bruke doping i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså at det er brudd på idrettens regler skjønner jeg. Men er det også brudd på norges lover? 

Blir idrettsutøvere som blir tatt i doping også etterforsket av vanlig politi? 

Så vidt jeg vet fikk Therese Johaug fengselsstraff. Men så fulgte jeg ikke så godt med på saken heller. 

Anonymkode: 4fd55...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså at det er brudd på idrettens regler skjønner jeg. Men er det også brudd på norges lover? 

Blir idrettsutøvere som blir tatt i doping også etterforsket av vanlig politi? 

Så vidt jeg vet fikk Therese Johaug fengselsstraff. Men så fulgte jeg ikke så godt med på saken heller. 

Anonymkode: 4fd55...3e1

Det er brudd på Norges lover ja, tidligere var det lov å bruke, men ikke kjøpe og selge. Såfremt du ikke var tilknyttet en idrett som samarbeidet med antidoping Norge, da var det ikke lov å bruke heller.

Anonymkode: d3e23...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eks steroider er ikke lovlig i noen anstendighet.

Så svaret på spørsmålet er Ja, du kan eks bli straffet for det av politiet.

Eks om noen da kom hjem til noen og hadde en razzia og de fant en dunge med steroider til den personen.

Så vil jo dette få en konsekvens.

Atpåtil kan du en fucket helse, Arild haugen som var en av Norge sterkeste man, er vell et tydelig bevis på dette.

Søk han opp youtube, for og finne ut mer om hans bruk av steroider og hans aktive liv som utøver innen strongman, idag jobber han med og advare om doping.

Han hadde vell Norge største hjerte, og kroppen hans sluttet og produsere testostero naturlig.

han er avhengig av store doser medisiner for at hans kropp skal fungere, da det har blitt mye kluss kan man si.

Medaljene har også en bakside

Det nevnes at det ikke er noe spesielt stor kunnskap og forbyggende hjelp og få for de som har brukt det, når problemene oppstår med både det ene og det andre.

Se denne vidoen det tar for seg det meste om han liv, hans tanker i etterkant osv.

Prisen for og bli sterkest og best krever nok steroider desverre, det var dette som drev han.

mer kan leses om det her om steroider og politi.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/Xg535n/her-ser-politiet-etter-tegn-paa-bruk-av-anabole-steroider-i-hele-2016

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her har svart deg: ja, det er ulovlig å bruke doping i Norge.

Vil også rette på noe du skriver i hovedinnlegget ditt: Nei, Therese Johaug fikk ikke fengselsstraff. Hun ble verken politianmeldt eller straffeforfulgt etter norsk lov. Hun ble dømt ( i NIFs domsutvalg og CAS) etter idrettens regelverk, og ble utestengt fra idrett i et gitt tidsrom. Det var aldri noen politisak, fordi det er ikke ulovlig etter norsk lov å benytte et legemiddel for å behandle skade/sykdom, slik etterforskningen i denne saken viste at hun hadde gjort. (Steroider finnes i enkelte legemidler og benyttes til medisinsk behandling.) Johaug ble dømt for å ha brukt et legemiddel på dopinglista uten å ha søkt om fritak først. Hun ble ikke dømt for å forsøke å jukse med vilje.

I saker der idrettsutøvere tas for bevisst bruk av doping (med intensjon om å jukse), så kan dette også bli etterforsket av politiet.

Anonymkode: 8c737...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...