Gå til innhold

80 nye smittede sålangt idag...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenk hundre smittete i 2 uker, bare regn med etterslepetfra helgene også. Kommer til å bli helt bananas 

Anonymkode: 88eaa...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk hundre smittete i 2 uker, bare regn med etterslepetfra helgene også. Kommer til å bli helt bananas 

Anonymkode: 88eaa...810

Dette viser nok en gang at smittesituasjonen i Norge er kommet helt ut av kontroll.

Anonymkode: 00b35...690

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har fått betennelse i hjertet da ??

Anonymkode: 07403...eaf

Ja, de studiene som er gjordt på det viser at mellom 37-78% av de som er smittet (også de uten symptomer) får skader og betennelse på hjertet som er synelig på MR. Blandt annet har mange toppidrettsutdøvere i USA fått store problemer med hjerterytmen etter å hatt asymptomatisk korona.

Anonymkode: 350e7...7c3

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes bare det er så rart å tenke på at vi satt så isolert hjemme da smittetallene var akkurat som nå, dvs i april. Da var det hjemmekontor for alle penga, og svært så regulert ellers. Mens nå, med de samme smittetallene, lever vi så og si som normalt igjen- men likevel klager folk!! Forstå det den som kan, for jeg klarer det ikke😅

Ts

Anonymkode: 2b69e...59e

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det vel ikke du og dine meningsfeller som fikk rett når det viste seg at smitten økte når vi åpnet landegrensene. 

Anonymkode: 8f210...e98

Nå handlet svaret mitt om prinsippet som bestemmer hvem som har rett.
Men uansett: Hvis du med å "åpne landegrensene" mener å fjerne karanteneplikten for enkelte land - det meste av smitte fra utlandet har kommet fra "røde" land, så den smitten er ikke et resultat av "åpne" grenser. Smitte fra grønne/gule land utgjør en ganske liten andel. Er den årsak til økningen? Alene, nei definitivt ikke. Bidratt sammen med rød-reising, Norgesreising, festing, skole- og studiestart og økt testing? Muligens, vanskelig å si. Har det eksplodert? Nå som vi ogå har ventet 14 dager? Nei.

Anonymkode: 30d83...d6b

• Liker 2
Skrevet

Da endte det med 163 smittede idag! 

Anonymkode: 9fde3...0d8

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da endte det med 163 smittede idag! 

Sånn går det når mange fjotter drar på fester, ikke holder avstand, en drøss med folk på religiøse arrangementer osv osv..

• Liker 2
Skrevet

Ja dessverre. Folk er så egoistiske og greier ikke en gang og forholde seg til enkle smittevernsregler. Og smittetallene kommer nok bare til og fortsette og øke ...

• Liker 4
Skrevet

Det øker, uten tvil. 163 nye smittede i dag. Greit om folk klarer å unngå folkemengder en stund og holde seg til tiltakene.

Anonymkode: 3e9d5...563

• Liker 4
Skrevet

Innen korona er «borte» kommer det sikkert en ny pandemi. Noen i Kina skal ha rå glassmanet med noe dyresnacks på, eller så finner vel naturen på noe lurt 

Anonymkode: 2215a...7ab

• Liker 2
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det øker, uten tvil. 163 nye smittede i dag. Greit om folk klarer å unngå folkemengder en stund og holde seg til tiltakene.

Anonymkode: 3e9d5...563

Hjelp... Det er ille! Jeg kommer til å ta det på blodig alvor til det foreligger en vaksine. 

Ble faktisk litt skuffet over Bent Høie i dag. Han ble intervjuet på NRK i kveld, og satt egentlig bare der på stolen som en sedat hannkatt. "Det nytte ikke med skam" og bla bla bla. Jeg vil ha myndigheter som tar det på alvor. Jeg vil ikke at de jeg er glad i skal få hjertefeil eller andre senskader, eller i verste fall dø, bare fordi man må være så tålmodig med de som driter i alle rundt seg. 

Endret av Callisto83
  • Liker 5
Skrevet

Hvor i landet er de smittede?

Anonymkode: e90ce...47f

Skrevet

Det kjem til å eksplodere.. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Husk på at dette ifølge FHIs anslag kun utgjør omlag hver fjerde smittede i landet. Mørketallene er jo som kjent estimert til 75 prosent. Røft regnet vil det altså si at vi idag har ca 800 nysmittede. Blant disse kan vi med stor grad av sikkerhet fastslå at det finnes en større prosentmessig forekomst av asymptomatiske individer.

Dette med asymptomatikk utgjør i enkelte land over halvparten av de smittede. Potensialet for en ny nasjonal bølge er definitivt til stede nå! Men for all del, bagatelliseringsbrigaden kommer sikkert til å trivialisere ikveld som alltid. Noen må oppleve familiemedlemmers eller sin egen alvorlige sykdom før de får opp øynene.

La oss bare være sjeleglade for at det ikke er noe verre enn Covid19!

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare det er så rart å tenke på at vi satt så isolert hjemme da smittetallene var akkurat som nå, dvs i april. Da var det hjemmekontor for alle penga, og svært så regulert ellers. Mens nå, med de samme smittetallene, lever vi så og si som normalt igjen- men likevel klager folk!! Forstå det den som kan, for jeg klarer det ikke😅

Ts

Vi satt hjemme for å begrense trykket på helsevesenet, som var enormt på den tiden pga alderen på de smittede. Nå er det minimal endring i sykehusinnleggelser, og nesten ingen dør. Da trenger man ikke slike strenge tiltak. 

Jeg ville gjerne stoppet smittespredning blant unge også, for det kan jo nå de eldre igjen. Forstår dog at samfunnet må holdes åpent også. 

Er forresten enorme etterslep her. Sola kommune er knallrødt, pga tilsynelatende 6 nye tilfeller på tirsdag, i følge VG. Lokalt oppgis det at disse 6 er fra juli og august, og er utenlandske statsborgere. De har vært registrert på feil sted sålangt. Sola har ikke hatt smittede på nesten 2 uker.

Anonymkode: 11d9e...daa

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Det var me mer smitte i mars og april, men akkurat hvor mye vet vi ikke. Nå har vi dessuten mye bedre systemer for smittesporing.

Da var det 5-10% av de testede som hadde positive tester, og mange fler fikk ille teste.seg. Nå får de fleste testet seg og.det er bare mindre enn 1% som får positiv test.

Anonymkode: 55e92...222

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Husk på at dette ifølge FHIs anslag kun utgjør omlag hver fjerde smittede i landet. Mørketallene er jo som kjent estimert til 75 prosent. Røft regnet vil det altså si at vi idag har ca 800 nysmittede. Blant disse kan vi med stor grad av sikkerhet fastslå at det finnes en større prosentmessig forekomst av asymptomatiske individer.

Dette med asymptomatikk utgjør i enkelte land over halvparten av de smittede. Potensialet for en ny nasjonal bølge er definitivt til stede nå! Men for all del, bagatelliseringsbrigaden kommer sikkert til å trivialisere ikveld som alltid. Noen må oppleve familiemedlemmers eller sin egen alvorlige sykdom før de får opp øynene.

La oss bare være sjeleglade for at det ikke er noe verre enn Covid19!

Har du noen kilde på at FHI mener de kun avdekker hvert fjerde tilfelle i dag, altså nå i september?

Skrevet
6 timer siden, Callisto83 skrev:

Hjelp... Det er ille! Jeg kommer til å ta det på blodig alvor til det foreligger en vaksine. 

Ble faktisk litt skuffet over Bent Høie i dag. Han ble intervjuet på NRK i kveld, og satt egentlig bare der på stolen som en sedat hannkatt. "Det nytte ikke med skam" og bla bla bla. Jeg vil ha myndigheter som tar det på alvor. Jeg vil ikke at de jeg er glad i skal få hjertefeil eller andre senskader, eller i verste fall dø, bare fordi man må være så tålmodig med de som driter i alle rundt seg. 

Hvorfor nytter det med skam? Det vil jo bare gjøre at folk ikke vil teste seg. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Callisto83 skrev:

Dette er en av de ytterst få fornuftige ting som har kommet fra den kanten. Hva tror du skjer om man påfører skam til de smittede? Skal man skamme seg for at man ble smittet på jobben? Ganske åpenbart at du ikke forstår at man kan bli smittet hvor som helst. Vi måtte i karantene pga nærkontakt, og det som plaget barna var at hvis de fikk positiv test så var det deres «skyld» om hele klassen måtte i karantene. Det er ganske skremmende å oppleve! Barn føler skam for noe de overhode ikke kan noe for. 

Anonymkode: c03cb...83f

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da lukter vi kanskje på 100-tallet mot slutten av dagen😩 og nå kan det vel ikke bortforklares med etterslep fra helgen heller..  Hjelp, don’t like it! 

(og vær så vennlig og ikke kom trekkende med «det er jo så innlagte på sykehus»-argumentet, det er ikke særlig holdbart all den tid det stort sett er unge som smittes nå. Begynner smitten å spre seg fra disse gruppene over til besteforeldre og sykehjem, først DA vil det vises på innlagtstatistikken også).

Så de unge lever i et vakuum? Det har verken foreldre, besteforeldre, søsken, barn, venner osv som de omgås uten tilstrekkelig avstand? Det holder ikke å si at "vent til smitten sprer seg til eldre". 

Anonymkode: e07af...8a9

• Liker 1
  • Opprett ny...