Gå til innhold

Skummer ut av munnen på hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal sies at jeg allerede har bestilt time til dyrlege, men vil høre om noen av dere har vært borti det samme. 

Så ved fysisk aktivitet begynner det å skumme (ser ut som spytt) ut av munnen på hunden. Han har aldri vært sånn tidligere, da det bare har kommet sikkel. Han skummer heller ikke ved varme etc. kun etter fysisk aktivitet. Noen som vet hva dette kan skyldes? 

Anonymkode: c65be...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det andre ting som skjer sammtidig ? Lyder fra lungene som pipelyd eller rasping ?  Hvor gammel er hunden og hvilken størrelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjelltopp skrev:

Er det andre ting som skjer sammtidig ? Lyder fra lungene som pipelyd eller rasping ?  Hvor gammel er hunden og hvilken størrelse ?

Nei, kun skummingen. Han er akkurat som han pleier og viser ingen tegn til å være syk. Han har akkurat passert året og er mellomstor-stor (samojed) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det rett og slett være kåthet? Vår eurasier (som jo er relativt lik en samojed) skummer og sikler når han luker mye digg tispelukt, og kan også gjøre det når han er varm. Så hunden din kan jo være både varm (den pelsen er jo så tjukk) og kåt, særlig i den hormontåka han er i nå, med pubertet nr 2!

Anonymkode: 43cee...d92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skummer og! 😆 spesielt når han er opphisset av tispelukter og div lukter på tur. Har tenkt at det er normalt. Han er en hormonbombe på et og ett halvt år. 

Anonymkode: 8889c...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min skummer og! 😆 spesielt når han er opphisset av tispelukter og div lukter på tur. Har tenkt at det er normalt. Han er en hormonbombe på et og ett halvt år. 

Skummer han alltid, eller er det bare når det er tisper i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Dette kan også komme av at han har fremmedlegeme som sitter fast. Kan også komme av kvalme og fordøyelsesproblemer. Håper at hunden har time i nær fremtid

Anonymkode: 9a606...49d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det rett og slett være kåthet? Vår eurasier (som jo er relativt lik en samojed) skummer og sikler når han luker mye digg tispelukt, og kan også gjøre det når han er varm. Så hunden din kan jo være både varm (den pelsen er jo så tjukk) og kåt, særlig i den hormontåka han er i nå, med pubertet nr 2!

Anonymkode: 43cee...d92

Min samojed skummer også av kåthet 😂 han lukter og sniffer og skummer. Helt vanlig! Min begynte med det i puberteten og er nå 2 år. Men han skummer bare i perioder. Kanskje når han snuser på spor etter løpetid. 

Anonymkode: c0b9e...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at den har spist noe? En gang vår familiehund spise en padde skummet han. Men det gikk bra, rett til dyrlege.

Men ellers har jeg sett mange hunder skumme når de er glade og ivrige.

Anonymkode: bc767...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skummer han alltid, eller er det bare når det er tisper i nærheten?

Tisper, og jeg begynner å se ett mønster på løpetid. Han er helt galen etter den ene nabotispa, og hatt en "skummeperiode" nå, og hun har hatt løpetid. Ellers er det ikke så bekymringsverdig her. Han skummer ikke hele tiden, sliter heller ikke med oppkast/avføringen.

Men det er klart, er man usikker så tar man en tur til veterinær og får sjekket det ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt under dyp konsentrasjon/aktivitet, min valp på 10mnd gjør det når hun konsentrerer seg veldig når hun "søker" etter type godbiter ol. 

Anonymkode: 97084...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kan skumme ut av munnen hvis han har luktet på en tisseflekk fra en tispe eller hvis han er sliten/peser på tur

Anonymkode: e3505...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hannhund skummet en gang da han tydelig hadde fått ferten av en tispe med løpetid. 

Også hendt en gang da det satt fast et strå langt bak i ganen/jekselen. Også hørt det kan skumme om de har spist gress og feks et lite dyr eller annet irriterer i munnen. Men husker ikke hvor jeg har lest/hørt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...