Gjest padawan Skrevet 3. september 2020 #21 Skrevet 3. september 2020 På 2.9.2020 den 11.56, newman01 skrev: Arbeiderpartiet har i partiprogrammet sitt at IPS skal bort. Så ville ikke sjanset på det, da det antagelig blir regjeringsskifte neste gang AP er jo helt på jordet om dagen så det er tidlig å ta for gitt at de kommer til å sitte i regjering etter neste valg.
newman01 Skrevet 3. september 2020 #22 Skrevet 3. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: takk for godt svar. ja det blir for høy risiko å låne. går kanskje an å se på en mellomløsning; feks 10 000 i IPS årlig, og 6000 i fond. ca 1300 i mndlig sparing(i hvertfall enn så lenge). kan også hende jeg selger bilen til neste år; da får jeg litt bedre råd og kan spare mer☺️ Anonymkode: e18d3...b48 Men du skrev jo rett oppi her at du gikk mot ufør, og dermed kunne ta ut pengene tidligere... Man sparer ikke skatt på å putte penger i IPS. Man får utsatt skatten til du tar ut pengene. Så skatten du egentlig skulle betalt i år må betales når du tar ut pengene. Eneste fordelen med utsatt skatt er at du kan bruke den utsatte skattesummen til ytterligere investeringer, som igjen er mest hensiktsmessig over en lang tidshorisont. Veit ikke hvorfor, men for meg virker det som om du blander "skattefordelen" til IPS med BSU-ordningen.
Grandidosa83 Skrevet 3. september 2020 #23 Skrevet 3. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: takk for godt svar. ja det blir for høy risiko å låne. går kanskje an å se på en mellomløsning; feks 10 000 i IPS årlig, og 6000 i fond. ca 1300 i mndlig sparing(i hvertfall enn så lenge). kan også hende jeg selger bilen til neste år; da får jeg litt bedre råd og kan spare mer☺️ Anonymkode: e18d3...b48 For meg virker det fornuftig. Veldig mange ser bare på "absoluttene" (type alt eller ingenting) når man vurderer ips, fondsparing og lignende. Der tror jeg mange gjør feil. Det viktigste er å komme igang og gjøre seg erfaringer. Det "verste" som skjer her, er jo at noen penger er låst i en periode - pengene forsvinner jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #24 Skrevet 3. september 2020 8 minutter siden, newman01 skrev: Men du skrev jo rett oppi her at du gikk mot ufør, og dermed kunne ta ut pengene tidligere... Man sparer ikke skatt på å putte penger i IPS. Man får utsatt skatten til du tar ut pengene. Så skatten du egentlig skulle betalt i år må betales når du tar ut pengene. Eneste fordelen med utsatt skatt er at du kan bruke den utsatte skattesummen til ytterligere investeringer, som igjen er mest hensiktsmessig over en lang tidshorisont. Veit ikke hvorfor, men for meg virker det som om du blander "skattefordelen" til IPS med BSU-ordningen. jeg skriver nok klønete, beklager. ja det ser ut som det går mot ufør, og at inntekten går ned. men jeg vet ikke i dag hvordan ting er ett år frem i tid. vurderer å selge bilen, men kommer ikke til å bestemme det før jeg ser hvordan økonomien blir. jeg er avhengig av bil per i dag, men mister jeg inntekt må jeg selge den. er heller ingen garanti at jeg får noe uføre(selv om alle spesialistene sier det). lever ennå i håpet om å bli bedre, jobbe det jeg klarer og tjene bedre🙈jeg vet ikke hva som blir best eller værst; men er begynt å tenke veldig mye på pensjon. kommer ikke til å arve en krone, og prøver å være litt i forkant. Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #25 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg skriver nok klønete, beklager. ja det ser ut som det går mot ufør, og at inntekten går ned. men jeg vet ikke i dag hvordan ting er ett år frem i tid. vurderer å selge bilen, men kommer ikke til å bestemme det før jeg ser hvordan økonomien blir. jeg er avhengig av bil per i dag, men mister jeg inntekt må jeg selge den. er heller ingen garanti at jeg får noe uføre(selv om alle spesialistene sier det). lever ennå i håpet om å bli bedre, jobbe det jeg klarer og tjene bedre🙈jeg vet ikke hva som blir best eller værst; men er begynt å tenke veldig mye på pensjon. kommer ikke til å arve en krone, og prøver å være litt i forkant. Anonymkode: e18d3...b48 Det høres lurt ut å spare, men det er som tidligere nevnt ikke nødvendigvis lurt å låse denne sparingen slik man gjør i ips Anonymkode: 2c519...c46
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #26 Skrevet 3. september 2020 Dersom du ender opp som uføretrygdet vil du få slettet studielånet ditt. Så ikke betal ned mer der. Logg deg inn og huk av for utsettelse. Prioritér å betale ned boliglånet. Selvom du bare betaler 4.000 kr for å ha et sted å bo, vil det være veldig fint for deg å slippe den utgiften når du blir pensjonist og får dårligere råd. Spar også opp penger til eventuelt nødvendig vedlikehold/oppgradering av boligen. Dersom badet ditt er gammelt og ikke vil overleve helt til du er så gammel at du flytter på eldrehjem, bør du få det pusset opp før du blir pensjonist. Dersom du ønsker det kan du når du blir pensjonist eventuelt ta opp et seniorlån og leve av de pengene. Anonymkode: 17b2a...2c0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #27 Skrevet 3. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du ender opp som uføretrygdet vil du få slettet studielånet ditt. Så ikke betal ned mer der. Logg deg inn og huk av for utsettelse. Prioritér å betale ned boliglånet. Selvom du bare betaler 4.000 kr for å ha et sted å bo, vil det være veldig fint for deg å slippe den utgiften når du blir pensjonist og får dårligere råd. Spar også opp penger til eventuelt nødvendig vedlikehold/oppgradering av boligen. Dersom badet ditt er gammelt og ikke vil overleve helt til du er så gammel at du flytter på eldrehjem, bør du få det pusset opp før du blir pensjonist. Dersom du ønsker det kan du når du blir pensjonist eventuelt ta opp et seniorlån og leve av de pengene. Anonymkode: 17b2a...2c0 gode innspill!☺️ja det er nok best å søke utsettelse. er jo også en mulighet å søke noe sletting senere pga lav inntekt (uavhengig av uføre).boligen min er ny, så antar det blir noen år til vedlikeholdskostnader. ville du heller hatt fokus på nedbetaling av bolig enn pensjonssparing? men det er så lite ekstra jeg får betalt inn i boligen. er noe fristende med litt avkastning🙈selv om det ikke blir rare greiene😬 Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #28 Skrevet 3. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: gode innspill!☺️ja det er nok best å søke utsettelse. er jo også en mulighet å søke noe sletting senere pga lav inntekt (uavhengig av uføre).boligen min er ny, så antar det blir noen år til vedlikeholdskostnader. ville du heller hatt fokus på nedbetaling av bolig enn pensjonssparing? men det er så lite ekstra jeg får betalt inn i boligen. er noe fristende med litt avkastning🙈selv om det ikke blir rare greiene😬 Anonymkode: e18d3...b48 Skjønner håpet ditt om avkastning, men aksjemarkedet er så høyt at det kommer til å sprekke snart. Så jeg ville heller hatt fokus på boliglånet, evt. å bygge opp en litt større buffer i tilfelle du er uheldig og alle hvitevarene dine dør på omtrent samme tid. Anonymkode: 17b2a...2c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå