AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 jeg vurderer IPS. noen for eller i mot?blir mest trolig gradert ufør ila neste år, så trenger ikke binde pengene(jeg er 47 år). klarer ikke å hoste opp 40 000 i året, men vurderer å låne til dette🙈 er jeg helt på viddene🤭 Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Ja, du er helt på viddene. Du er ikke blant dem som bør spare i ips da det ikke bør brukes hvis du har lån med høy rente og du binder pengene til ett formål. Spar vanlig hver måned i fond. Anonymkode: 2c519...c46
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er helt på viddene. Du er ikke blant dem som bør spare i ips da det ikke bør brukes hvis du har lån med høy rente og du binder pengene til ett formål. Spar vanlig hver måned i fond. Anonymkode: 2c519...c46 hehe ok takk☺️så bare så fristende ut; reduksjon av skatt og reinvestering😇 Anonymkode: e18d3...b48
newman01 Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Arbeiderpartiet har i partiprogrammet sitt at IPS skal bort. Så ville ikke sjanset på det, da det antagelig blir regjeringsskifte neste gang
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 12 minutter siden, newman01 skrev: Arbeiderpartiet har i partiprogrammet sitt at IPS skal bort. Så ville ikke sjanset på det, da det antagelig blir regjeringsskifte neste gang jeg leste om det, og ringte storebrand og spurte. usikker på hvilket belegg de hadde for svaret(antar salg ligger bak), men de sa IPS er komt for å bli. men totalen er nok at det er for stor risiko😏 Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hehe ok takk☺️så bare så fristende ut; reduksjon av skatt og reinvestering😇 Anonymkode: e18d3...b48 Det er skattelette her og nå, men det er bare en utsatt skatt. Dette er ikke som bsu. Du må skatte når du henter ut beløpet. Anonymkode: 2c519...c46 1
newman01 Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: ringte storebrand og spurte. usikker på hvilket belegg de hadde for svaret(antar salg ligger bak), men de sa IPS er komt for å bli. Tror ikke Storebrand er i stand til å forutse hva som skjer på Stortinget de neste 40 årene... De veit ikke engang om det er arveavgift om 15 måneder
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 10 minutter siden, newman01 skrev: Tror ikke Storebrand er i stand til å forutse hva som skjer på Stortinget de neste 40 årene... De veit ikke engang om det er arveavgift om 15 måneder jeg spurte om ips generelt, og nevnte det med fremtidige endringer. de mente det var den beste pensjonen i norge, men de skal jo selge. og ser ikke på individuelle forskjeller. Anonymkode: e18d3...b48
newman01 Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Selvfølgelig anbefaler de IPS. De kan jo beholde pengene i systemet sitt i oppmot 40 år og heve forvaltningshonorar hvert bidige år
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Hvordan er den økonomiske situasjonen din ellers? Eier du egen bolig? Har du boliglån? Annet lån? Anonymkode: 17b2a...2c0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #11 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er den økonomiske situasjonen din ellers? Eier du egen bolig? Har du boliglån? Annet lån? Anonymkode: 17b2a...2c0 eier bolig ja, har ca 2 mill i lån. noe studielån. og ikke høy inntekt. Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: eier bolig ja, har ca 2 mill i lån. noe studielån. og ikke høy inntekt. Anonymkode: e18d3...b48 Har du bufferkonto? Om du er 47 år og har 2 millioner i boliglån, så ville jeg vurdert nøye å få ned gjeldsgraden. Har du 20 eller 30 års nedbetalingstid? Dersom du må låne for å spare i IPS, så er det fullstendig uaktuelt for din del uansett. Anonymkode: 29663...95a 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du bufferkonto? Om du er 47 år og har 2 millioner i boliglån, så ville jeg vurdert nøye å få ned gjeldsgraden. Har du 20 eller 30 års nedbetalingstid? Dersom du må låne for å spare i IPS, så er det fullstendig uaktuelt for din del uansett. Anonymkode: 29663...95a har 30 år nedbetalingstid. bufferen er nok lommerusk i forhold til andre på min alder. må ikke låne til nytt kjøleskap, men kan heller ikke ødsle. lånet er bare tundt 4000 i mnd pga de lave rentene(og lang nedbetaling). du har rett i at det blir dumt å låne☺️skulle ønske jeg hadde penger å putte i pensjon. ser for meg å bli minstepensjonist😏 Anonymkode: e18d3...b48
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: har 30 år nedbetalingstid. bufferen er nok lommerusk i forhold til andre på min alder. må ikke låne til nytt kjøleskap, men kan heller ikke ødsle. lånet er bare tundt 4000 i mnd pga de lave rentene(og lang nedbetaling). du har rett i at det blir dumt å låne☺️skulle ønske jeg hadde penger å putte i pensjon. ser for meg å bli minstepensjonist😏 Anonymkode: e18d3...b48 Dersom du blir minstepensjonist er det ekstra viktig for deg å nedbetale den gjelden du har. Jo mindre gjeld, dess mindre utgifter som pensjonist. Anonymkode: 2c519...c46 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: har 30 år nedbetalingstid. bufferen er nok lommerusk i forhold til andre på min alder. må ikke låne til nytt kjøleskap, men kan heller ikke ødsle. lånet er bare tundt 4000 i mnd pga de lave rentene(og lang nedbetaling). du har rett i at det blir dumt å låne☺️skulle ønske jeg hadde penger å putte i pensjon. ser for meg å bli minstepensjonist😏 Anonymkode: e18d3...b48 Når er du ferdig med lånet? Jeg ville hatt fokus på å få ned lånet. Om du tenker at du blir minstepensjonist, så er det viktig å få ned lånet så mye som mulig evt. fullstendig vekk for da vil du ha mindre utgifter. (Så det kom en AB som nevner det samme som meg). Anonymkode: 29663...95a 1
newman01 Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 Du kan da spare til pensjon i et normalt fond. Ulempen med IPS er at pengene er sperret til du er MINST 62 år, og må tas ut over minst 10 år. Så om du skulle trenge pengene når du er 55 fordi taket lekker er du rævkjørt. Og man har ingen idé om hva politikerne gjør med IPS-ordningen i fremtiden. Om du heller putter dine ferdig beskatta penger i fond i en ASK kan du gjøre akkurat hva du vil med pengene.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 7 minutter siden, newman01 skrev: Du kan da spare til pensjon i et normalt fond. Ulempen med IPS er at pengene er sperret til du er MINST 62 år, og må tas ut over minst 10 år. Så om du skulle trenge pengene når du er 55 fordi taket lekker er du rævkjørt. Og man har ingen idé om hva politikerne gjør med IPS-ordningen i fremtiden. Om du heller putter dine ferdig beskatta penger i fond i en ASK kan du gjøre akkurat hva du vil med pengene. ja, pengene er så låst i dette systemet at til og med ex evt. ikke får tak i dem ved en skilsmisse:-) Anonymkode: f23d5...5ae
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja, pengene er så låst i dette systemet at til og med ex evt. ikke får tak i dem ved en skilsmisse:-) Anonymkode: f23d5...5ae jeg er(heldigvis🤭) alene😁. jeg har vært syk noen år og går mot ufør; så har mulighet å få ut penger før. men hadde en del spørsmål ang dette til storebrand som de ikke kunne svare på; fikk bare svada svar. sparer ca 500 i fond per mnd, kanskje jeg heller prøver å spare litt mer her. høres tryggere ut enn IPS☺️ Anonymkode: e18d3...b48
Grandidosa83 Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg vurderer IPS. noen for eller i mot?blir mest trolig gradert ufør ila neste år, så trenger ikke binde pengene(jeg er 47 år). klarer ikke å hoste opp 40 000 i året, men vurderer å låne til dette🙈 er jeg helt på viddene🤭 Anonymkode: e18d3...b48 Å låne penger for å spare vil kunne svare seg hvis avkastningen er større enn lånerenten. Dog ville jeg aldri gjort en slik gearing (investere lånte beløp) med mindre 1. Du vet hva du gjør og 2. Du har råd til å tape hele/deler av investeringen. I ditt tilfelle kan du nok lese deg opp til kunnskapen, men blir du ufør og får begrenset inntekt er risikoprofilen for høy etter min mening. Forøvrig må jeg si at det i utgangspunktet bare er to gode grunner for å spare IPS med den nye ordningen: 1. Utsatt skatt som kan reinvesteres i vanlig fond/aksjer. Altså: Man kan investere 48 800,- for "prisen" av 40 000,-. 2. Pengene er unntatt formueskatt, så man sparer opp til 8 500,- i formuesskatt per million man har i formue (gitt man sammenligner med bankinnskudd - mindre hvis pengene istedenfor står på ASK). Ut i fra hvordan jeg forstår din situasjon utgår punkt 2. Punkt 1. vil selvfølgelig gjelde, men gitt du ikke fremstår å ha en romslig økonomi vil jeg si fleksibilitet trumfer den utsatte skatten ganske betydelig. Med andre ord ville jeg aldri ha lånt penger, men heller prøvd å sette inn et mindre fast beløp i et bredt indeksfond via ASK (aksjesparekonto). Dette vil gi deg erfaringer som du kan ta med deg videre. Hvis du i neste omgang ønsker å ta risiko ved å geare aksjeinvesteringer kan du heller gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, Grandidosa83 skrev: Å låne penger for å spare vil kunne svare seg hvis avkastningen er større enn lånerenten. Dog ville jeg aldri gjort en slik gearing (investere lånte beløp) med mindre 1. Du vet hva du gjør og 2. Du har råd til å tape hele/deler av investeringen. I ditt tilfelle kan du nok lese deg opp til kunnskapen, men blir du ufør og får begrenset inntekt er risikoprofilen for høy etter min mening. Forøvrig må jeg si at det i utgangspunktet bare er to gode grunner for å spare IPS med den nye ordningen: 1. Utsatt skatt som kan reinvesteres i vanlig fond/aksjer. Altså: Man kan investere 48 800,- for "prisen" av 40 000,-. 2. Pengene er unntatt formueskatt, så man sparer opp til 8 500,- i formuesskatt per million man har i formue (gitt man sammenligner med bankinnskudd - mindre hvis pengene istedenfor står på ASK). Ut i fra hvordan jeg forstår din situasjon utgår punkt 2. Punkt 1. vil selvfølgelig gjelde, men gitt du ikke fremstår å ha en romslig økonomi vil jeg si fleksibilitet trumfer den utsatte skatten ganske betydelig. Med andre ord ville jeg aldri ha lånt penger, men heller prøvd å sette inn et mindre fast beløp i et bredt indeksfond via ASK (aksjesparekonto). Dette vil gi deg erfaringer som du kan ta med deg videre. Hvis du i neste omgang ønsker å ta risiko ved å geare aksjeinvesteringer kan du heller gjøre det. takk for godt svar. ja det blir for høy risiko å låne. går kanskje an å se på en mellomløsning; feks 10 000 i IPS årlig, og 6000 i fond. ca 1300 i mndlig sparing(i hvertfall enn så lenge). kan også hende jeg selger bilen til neste år; da får jeg litt bedre råd og kan spare mer☺️ Anonymkode: e18d3...b48
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå