AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg hadde skrevet dette lange innlegget så nå legger jeg det ut sånn, men i kort så lurer jeg på deres erfaringer og tanker rundt legelisten.no og ønsket å dele noen av mine tanker og erfaringer. Jeg leter også etter råd og eventuelt en partner til å lage en lignende nettside med som er mer åpen og nøytral (fortsatt saklig og ikke noe rettet mot personen som personhets, hat, trusler, diskrimingering etc) og hvor man må dokumentere at man har vært pasient før å kunne legge ut en anmeldelse. Dette representerer bare mine erfaringer. Jeg stoler ikke så mye på legelisten lenger fordi de avviser så mange vurderinger på urimelig grunnlag. Leger kan også bare trykke på rapporter på alle anmeldelser de ikke liker og dette fjerner anmeldelsen ummidelbart og helt inntil pasienten har vært igjennom en lang samtale med moderatorene for å fortelle om hvordan de kjenner legen. Husker ikke helt om de ber om dokumentasjon, det er mulig. Dessuten kan leger skrive positive anmeldelser om seg selv. Det er ingenting som stopper dem i å skrive vurderinger av seg selv fra nettsiden. Det kreves ikke automatisk bevis på at man er pasient. Det er ekstremt sjeldent at pasienter rapporterer inn anmeldelser. Det er så og si ingen som får mistanke om at legen har skrevet en positiv tilbakemelding på grunn av hvor lett det er å skrive en sånn generell tilbakemelding fra pasientens perspektiv. Dersom den mot formodning blir rapportert inn (skjer ikke tror jeg) så blir den muligens satt gjennom samme protokoll som de jeg har erfart blitt rapportert inn, altså fjernet inntil videre og forholdet mellom legen og anmelderen undersøkt/stilt spørsmål om. De negative anmeldelsene er altså i utgangspunktet de eneste som man kan være sikker på at ikke legen har skrevet, men det kan gi et skjevt bilde å bare lese de. De har avvist nesten alle anmeldelsene mine og jeg har aldri skrevet noe som ikke kun var saklige tilbakemeldinger angående jobben deres som lege. Jeg skriver muligens noe mer informative anmeldelser enn gjennomsnittet, altså jeg kan skrive om ting som har blitt sagt og gjort i mer detalj, men det har aldri vært anklager om feil i diagnostisering og behandling, det har heller vært ting i måten de jobber på, ting som ble sagt på veien eller metodene og valgene de gjorde for utredning og behandling som gjenfortalte og eventuelt også skrev min mening om. Jeg har også unngått å skrive noe som helst av mine egne meninger rundt dette, og bare informert om det som ble gjort eller sagt, men det var heller ikke OK for legelisten.no. Det var absolutt ikke noe personhets. Jeg har også tatt kontakt med dem og sagt ifra om at jeg personlig synes at grundige beskrivelser om hva som ble gjort hos legen kan være mye mer informativ enn subjektive generaliseringer om legens personlighet basert på enkeltopplevelser. Man kan ikke skrive noe som har noe med medisinfaget å gjøre, da vil de anklage deg for å bryte regelen om at man ikke kan skrive noe som inneholder anklagelser om feilbehandling. Dersom legen har sagt til deg 'lavt blodtrykk og lav puls er synonymer, de representerer samme sykdom og diagnose' så kan man ikke fortelle om det i anmeldelsen. Dersom han ga deg feil medisin, eller tok blodtrykket ditt på hodet ditt istedenfor overarmen eller prøvde å ta blodprøve fra neglen din, så kan du ikke skrive om det. Jeg er usikker på om man kan skrive 'lite kompetent' også, eller om det også er for mye for legelisten. I like stor grad som manglende kompetanse så vil også dårlige ferdigheter, som manglende evne til å lytte, dårlige kommunikasjonsevner, lite empati og vansker med å lese andre, mangelfull journalføring og dårlige evner i mange andre aspekter ved legearbeidet kunne føre til feilbehandling. At legen har sagt eller gjort noe som kan være i strid med retningslinjer og faglitteratur er uansett ikke det samme som at han har gjort en feilbehandling av deg. Når jeg har skrevet om slike ting så har jeg alltid bare fortalt nøytralt om det. Jeg tror faktisk at jeg aldri har skrevet eksplisitt at jeg var uenig i utsagnet eller praksisen, men bare informert om det som skjedde. Det er mulig at det var rimelig fra konteksten at jeg ikke var enig i praksisen eller utsagnet, men det var ikke mer enn det. Siden deres har også kommersielle forbindelser med enkelte utvalgte legekontorerer gjennom at de viser reklame for akkurat det legekontoret på forsiden og nederst på siden. Her står det om hva slags annonsering de tilbyr for helsepersonell; 'https://www.legelisten.no/annonsering' Dersom man lager seg en 'premium' profil som helsepersonell, så kan man også fremheve vurderinger man velger selv. https://www.legelisten.no/tjenester-for-helsepersonell/premium-profil Jeg planlegger å starte min egen nettside som skal være en mer objektiv, åpen, saklig og nøytral plattform enn det legelisten.no driver med. Oppfordrer andre til å forsøke det samme. Det er viktig at man ikke dekker over for ting som kan bli bedre. Er det noen andre som har opplevd å få anmeldelsene sine fjernet eller som har fått mistanke om at en anmeldelse er skrevet av en lege? Er det noen som vil/kan hjelpe til med å lage en slik nettside? Jeg må lære mer om IT og hvordan man lager sånne nettsider først. Jeg vil også ha det slik at man må dokumentere at man har vært pasient hos aktuelle lege for å kunne legge ut, selv om det blir litt ekstra arbeid. Anonymkode: 5cda4...4f1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 1. september 2020 #2 Del Skrevet 1. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har avvist nesten alle anmeldelsene mine og jeg har aldri skrevet noe som ikke kun var saklige tilbakemeldinger angående jobben deres som lege. Hvor mange fastleger har du hatt de siste årene? Og har alle fortjent en negativ anmeldelse? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg har brukt en del leger. Ikke alle har vært fastleger da jeg brukte dem, men de har likevel stått på legelisten.no. Jeg skriver som oftest en blanding av negative og positive ting, men hvis det var overvekt av negative ting ved opplevelsen så må vurderingen reflektere det for å være objektiv. Det har vært mye dårlige erfaringer. Noen gode. Dette betyr ikke at min vurdering er mindre reell en andres og at min vurdering ikke er av betydning. Burde kanskje ha skrevet et litt kortere innlegg her ser jeg nå, blir litt uoversiktlig. Takk for innspill likevel. Anonymkode: 5cda4...4f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg er helt enig med deg om at man ikke kan stole på legelisten.no, av de grunnene du lister opp, men personlig synes jeg ikke noe om slike sider og skulle gjerne sett at de ikke fantes. Trenger man tips om gode leger, eller leger man burde styre unna, så er det bedre å snakke med folk i nærområdet (familie, venner, kolleger). Dersom man trenger en lege som er spesielt god på en bestemt sykdom, så finner man gjerne frem til dem gjennom pasientforeninger, likemannsgrupper eller personlige tips på lukkede facebookgrupper. Beskrivelser av enkeltmenneskers personlighet, arbeidsmåte og pasientens subjektive oppfatning av legen (som gjerne ikke skriver ut den resepten eller sykemeldingen pasienten "bestiller") har rett og slett ikke noe på offentlige nettsider å gjøre. Om noe, så kunne det vært fint om legene selv kunne informert om det er noe de er spesielt opptatt av/interessert i/har ekstra mye kunnskaper og kurs om. Anonymkode: ed62e...13b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg syns legelisten skulle vært fjernet, og vi trenger ingen tilsvarende side.Anmeldelsene er totalt upålitelige, som regel er de som ikke får sykemelding, resepter og henvisninger de vil ha skikkelig negative, mens de som får det er positive. Det sier ingenting om legens kompetanse. Den eneste formen for anmeldelse av leger på denne måten som hadde vært akseptabel hadde vært om den ble styrt av Helfo. Da måtte folk logge seg inn med bankid, og fikk kun skrive om leger de faktisk var registrert pasient hos, og legene kunne logget seg på for å se hvilken pasient som hadde skrevet hva. Anonymkode: 4ad9b...d68 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Del Skrevet 1. september 2020 Siden burde fjernes og det bør ikke lages en tilsvarende. Det største problemet er at det som regel er misfornøyde pasienter som skriver. Og man får det kun fra en side. Pasienten får ikke mer medisiner, blir ikke henvist dit DE vil, får ikke den pusingen de ønsker osv. De positive kommentarene kommer gjerne fra de som ble raskt friske, noe som ikke nødvendigvis har med legen å gjøre. Eller som kanskje får for lett medisiner/sykemeldinger/henvisninger osv. Det blir rett og slett et meget skjevt bilde. Ønsker man å klage bør det gjøres til pasientskadeerstatningen. Er man misfornøyd bør man bare bytte fastlege. Anonymkode: 9ddce...422 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 1. september 2020 #7 Del Skrevet 1. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns legelisten skulle vært fjernet, og vi trenger ingen tilsvarende side.Anmeldelsene er totalt upålitelige, som regel er de som ikke får sykemelding, resepter og henvisninger de vil ha skikkelig negative, mens de som får det er positive. Det sier ingenting om legens kompetanse. Den eneste formen for anmeldelse av leger på denne måten som hadde vært akseptabel hadde vært om den ble styrt av Helfo. Da måtte folk logge seg inn med bankid, og fikk kun skrive om leger de faktisk var registrert pasient hos, og legene kunne logget seg på for å se hvilken pasient som hadde skrevet hva. Anonymkode: 4ad9b...d68 Da hadde nok ingen skrevet.. ingen tør å skrive noe negativt som den det gjelder får se. Legelisten er grunn til at flere ikke vil jobbe som fastleger. Og det kan vi vel forstå, for noe av kritikken er hard. Ts har noen gode poenger. Jeg har aldri skrevet noe på legelisten men har tittet. Mistenker enkelte leger for å skrive gode anmeldelser om seg selv og mistenker noen pasienter for å ville sverte en person de bærer nag til unødvendig mye. Jeg tror ikke ts er noe nøytral til dette i det hele tatt. Du er sur fordi alle anmeldelsene dine ble slettet, så hvor ille var de egentlig......? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Del Skrevet 1. september 2020 Det er mange som misbruker legelisten.no for å hevne seg på lege/ tannlegen/ psykologen etc fordi de ikke får det som de vil/ får ikke viljen sin. Mange leger etc som ikke vil dele ut medisiner, sykmeldinger eller henvise i øst eller vest og som blir straffet med dårlige anmeldelser. Det er nettopp slike leger jeg ønsker å ha. Ser jeg en lege med dårlig anmeldelse der begrunnelse er heller svak eller jeg får mistanke om at her har vi en pasient som ikke har fått det som han/ hun ville, så får denne legen et stort stjerne i min bok. For å være ærlig, så er legelisten.no bare tull. Og det bør absolutt ikke lages noen ny. Leger og annet helsepersonell bør kunne få lov til å utøve sitt yrke uten frykt for smålige hevnaksjoner fra pasienter, eller i verste fall: la seg presse til å gi ut medisiner, skrive ut sykmeldinger eller henvise mot sin vilje for å få fred. Legelisten.no er null verdt i mine øyne. Anonymkode: 82ea4...cb9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Del Skrevet 1. september 2020 Er legelisten helt anonym da? kan man ikke se hvem som besøker siden osv eller er det bare tull? Anonymkode: 5ab6b...816 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Del Skrevet 1. september 2020 Synes det var en god idee TS, og takk for informasjonen Anonymkode: 1c570...3a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
n_97 Skrevet 1. september 2020 #11 Del Skrevet 1. september 2020 Stort sett så kjenner jeg meg igjen i en del av anmeldelsene på legelisten i de legene jeg har hatt. Såklart ikke alle, men folk er forskjellige og personkjemien likeså. Og en lege kan være super på et område men ikke like engasjert på et annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onkel Blå Skrevet 1. september 2020 #12 Del Skrevet 1. september 2020 Leselisten er gull verd. Min tidligere fastlege anbefalte meg å bruke lista ifm flytting. Kjenner igjen mye ved de legene jeg har lest om, men så er det også useriøs kritikk innimellom, men disse er lette å få øye på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #13 Del Skrevet 1. september 2020 Har god nytte av legelisten og har skrevet flere vurderinger både på fastleger, tannleger og en psykolog. Kun to har vært negative, men da har jeg vært saklig. Og nei, det har ikke handlet om at jeg ikke fikk sykemelding, jeg har aldri vært sykmeldt. Det handler om måten jeg ble møtt på og behandlingen jeg fikk, og det hadde ikke gjort noe for meg om leger og annet helsepersonell visste at det er jeg som har skrevet vurderingene. Synes det burde vært slik at man måtte logge seg inn med bankID og at helsepersonell fikk se hvem som sto bak vurderingene, dette for å sikre kvaliteten. Anonymkode: 89e86...e81 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. september 2020 #14 Del Skrevet 2. september 2020 Tråden er ryddet for spekulasjoner/brukerdebatt og svar til dette. Anki, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Del Skrevet 2. september 2020 Legelisten er faktisk ikke så dum. Jeg har byttet fastlege et par ganger de siste årene og vært hos en håndfull spesialister, og er stort sett enig i det som jeg har lest om de forskjellige, både bra og dårlig. Når det er sagt, havnet jeg en gang hos en fastlegevikar som jeg aldri kommer til å glemme, hun var så uproff at jeg fikk bakoversveis. (Nei, jeg hadde ikke psykiske lidelser og var heller ikke der for å be om medisiner eller sykemelding). 95 prosent av anmeldelsene av henne viser at andre også oppfatter henne som meget rar og uproff, som regel blir dette konkret og godt begrunnet. Så dukker det med jevne mellomrom opp enkeltstående anmeldelser som roser henne opp i skyene om at hun er flink og dyktig og at den som skriver ikke forstår alle de negative anmeldelsene. Tonen tyder på at dette er innlegg som har blitt fabrikkert. Anonymkode: 41851...b05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå