Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Da har jeg sluttet på p-piller. Jeg tok siste pille på brettet søndag og regner med å få mensen i morgen. Men hva skjer etter det? Vanligvis begynner jeg jo på igjen med nytt brett neste søndag, men når jeg ikke gjør det vil kroppen da reagere? Får jeg en mens nummer to eller noe slikt, eller begynner kroppen bare på en ny syklus som vanlig?
Shoegal Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 (endret) jeg lurer egentlig på litt av det samme. har nemlig ventet litt for lenge på mensen nå siden jeg sluttet.... Endret 20. juli 2005 av shoegal
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2005 #3 Skrevet 20. juli 2005 Jeg sluttet på p-piller for noen mnd siden. Mensen kom som vanlig rett etter siste brett og har vært regelmessig fra første stund. Eneste forskjellen er at jeg blødde i 10-12 dager (mot 3-5 dager vanligvis) de første to gangene, men nå er det som normalt. Etter p-pilleslutt er egentlig det meste normalt, noen får ikke mensen på flere mnd, noen får kortere syklus den første tiden, det kan ta litt tid før det stabiliserer seg.
Arkana Skrevet 20. juli 2005 #4 Skrevet 20. juli 2005 Hmm, gjest over var altså meg, aner ikke hvorfor jeg ble logget ut.
Malama Skrevet 20. juli 2005 #5 Skrevet 20. juli 2005 Det vil variere fra kvinne til kvinne. du slutter på pillen, og får din vanlige "pille-mens" som du har gjort all den tid du gikk på piller, kroppen vet enda ikke at du ikke har tenkt å begynne på nytt brett. Du får neppe ny mens etter ei uke selv om du ikke begynner på nytt brett. Men HVA som skjer, det er heller usikkert Noen får regelmessig syklus med en gang, andre kan det gå mange måneder med før de får regelmessig syklus. OG, slett ikke alle som har en relativt regelmessig syklus har eggløsning likevel. (Men det vet ikke alle av dem noe om) Jeg kan forklare hva som skjedde med meg etter at jeg sluttet med p-pillene. Jeg tok den sist pillen i midten av mars. Sluttet ikke for å lage barn, men for å slippe bivirkningene av pillene. Jeg bruker derfor ladycomp som prevensjon (og kondom når det behøves utfra hva LC forteller meg) og vet derfor om jeg har el eller ei. 33 dager etter første dag i min siste pille-mens fikk jeg mensen. Jeg hadde ikke hatt EL i mellomtiden. 32 dager senere fikk jeg neste mens, fortsatt ikke hatt EL. Men hadde jeg ikke tatt tempen hver morgen så hadde jeg ikke visst det, bare trodd at her hadde jeg fått en regelmessig og grei (litt lang) syklus med en gang, heldige meg, sant? Så begynte jeg da altså i mai på syklus 3, og den syklusen er jeg i enda. Dag 70 av denne syklusen i dag, fortsatt ikke fått mensen. Derimot har jeg hatt brun spotting/miiiiiiiiniblødning nesten hver dag den siste måneden omtrent. Kroppen min later til å forberede sin første eggløsning på mange år i disse dager (basert på utfloden og livmortappen) men om det skjer er jeg ikke sikker på (kroppen min har "bygget opp til det" før, uten at det har skjedd, dette er ikke helt uvanlig etter p-pilleslutt, kroppen min har tross alt ikke hatt EL på 5 år) Sånn er det for meg, enn så lenge, og bare tida vil vise hva som skjer videre. Siden vi ikke prøver å bli gravid enda så er ikke dette så frusterende som det ville vært om vi var prøvere, og det er også en av grunnene til at jeg ville slutte med p-piller selv om vi ikke skal prøve enda, sånn at kroppen min kan komme i gjenge til den tid. Jeg har let at det kan ta lang tid, eller skje med en gng, alt som normalt første måned eller dt kan ta et år, men det normale er 3-6 måneder. Tar det over et år før du er "normalisert" bør du kontakte lege. Dersom du er prøver og vet at du ikke har EL bør du fint kunne ta dette opp med legen etter et halvt år. Hvordan krppen reagerer på p-pilleslutt er helt individuelt fra kvinne til kvinne. Jeg er glad jeg har satt meg inn i hvordan kroppen fungerer, temper og følger med på sekret og sånn, ellers hadde jeg nok tatt en test eller ti den sist månende, ettersom mensen ikke kommer, men siden jeg har sett hva som har skjedd med tempen min vet jeg at jeg ikke er gravid nå. Det re bare kroppen min som sliter med ettervirknignen av hormonene jeg har stapra i den i noen år... Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Hei, jeg har gått på p-piller i litt over to mnd, men har nå sluttet 5 dager inn i tredje syklus pga så mye bivirkninger. Når får jeg da mensen? Og tar det lang tid før det stabiliserer seg og bivirkningene går vekk? Jeg har nemlig blitt kjempedeprimert og fått mye plager i underlivet, så er litt desperat på at det blir bedre snart.
Angelfalls Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Jeg sluttet på p-pillene på lørdag. Mensen kom dagen etter og var helt normal. Den er over nå og varte 3 dager som er vanlig for meg
flickan Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Jeg sluttet på p-pillene på lørdag. Mensen kom dagen etter og var helt normal. Den er over nå og varte 3 dager som er vanlig for meg Det er mvel mer interessant hvordan din neste mens blir, da den du nettop har hatt er en vanlig pillemens....
Gjest lucy d-.-b Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Jeg sluttet på pillene i desember, og det tok nesten 50 dager før jeg fikk min andre mens. Trodde jeg var gravid og greier.. Men slik var det heldigvis ikke, den stakkars kroppen var bare forvirret etter 5 år uten EL, så det tok en stund før det kom igang igjen. Jeg har nå sykluser på ca 35-40 dager, men det er ikke stabilt, og jeg er usikker på om jeg har EL da hormonbalansen er litt ustabil (har for eks fått litt melk i puppene). Det er visstnok helt vanlig, men litt rart at slike ting skjer. Uansett, det jeg ville si og som jeg har erfart er at ALLE er forskjellige. Noen kommer igang med det samme og har EL og normale sykluser, andre har ikke mensen på 1 år, noen blør litt i lange perioder. Alt er normalt, men hvis man ikke har fått mensen etter 3 mnd kan man jo gå til legen og få sjekket hormonnivåer osv. Spesielt hvis man vil ha barn da.. Så alle dere som lurer på hvordan DERES tid etter pilleslutt blir: Det vet man ikke før man har prøvd.
Gjest Gjest_grønn_* Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Da jeg slutta på pillen gikk det akkurat like mange dager som tidligere til neste gang jeg fikk mens. De 3 neste varierte med +-2 dager syklus. Lengden på mensdagene er akkurat den samme som tidligere (2-4 dager). Eneste jeg merka er at det dukker opp 1 stk kvise ca 2-3 dager før jeg får mensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå