Gå til innhold

Hvordan studerer du mellom samlingene på deltidsstudie?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har just startet på en samlingsbasert bachelor over 4 år på deltid, med samlinger på campus ca en gang pr mnd. 

Er det flere som studerer samlingsbasert på deltid? Hvordan studerer du mellom samlingene? Hver dag eller skippertak? Det står i fagplanen at man må regne med 30 timer i uka for å få læringsutbytte... Som vil si 6 timer studie mandag-fredag. Usikker på om jeg klarer å kombinere det med jobb og familie...

Anonymkode: c3182...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok et samlingsbasert deltidsstudium som hadde 50% studiebelastning, noe som tilsvarer 20 timers arbeid per uke. Jeg leste/gjorde arbeidskrav mellom 10 og 15 timer per uke, som regel fordelt på to dager med skikkelige arbeidsøkter. I tillegg leste jeg gjerne en halvtimes tid på kveldstid utenom. Regner med at jeg ville brukt tre skikkelige dager per uke, med 5-7 timer hver gang hvis jeg skulle tatt et studium med 75% studiebelastning. 

Anonymkode: 3a1a9...246

Skrevet

Studerer absolutt ikke 30 timer i uka, men leser før eller etter jobb flere dager i uka gjennom hele semesteret.

Anonymkode: d8911...9aa

Skrevet

Det kommer helt an på dine evner, hva du studerer, osv. 

Jeg studerer fulltid og har studert i tre år nå, og tror jeg kan telle på en hånd de ukene jeg har studert 40 timer eller mer tilsammen. 

Det er nok bedre å legge opp til mer nå i begynnelsen og hvis du ser at du har god forståelse og jobber effektivt så kan du heller kutte ned på timene. 

Anonymkode: 46c1e...4b9

Skrevet (endret)

Det varierer veldig. Jeg tar 75 studiepoeng dette semesteret (fire ulike nettstudier), og jeg bruker ikke 40 timer i uken. Det meste er helt nettbasert, men har undervisning på ca 4 timer (2 timer 2 ganger i uken) i uken etter arbeidstid som er på faste dager. 

Det som er viktig er å jobbe effektivt når man først setter seg ned og studerer. Hvor lenge, altså antall timer, trenger ikke nødvendigvis å ha så mye å si, det som er viktig er at man faktisk jobber godt når man jobber. Jeg jobber i tillegg fulltid ved siden av, så jeg må fordele tiden godt. Sitter noen timer på ettermiddagen hver dag, samt at jeg sitter rundt 4-5 timer hver lørdag og søndag. 

Det rare er at jeg er en mye mer effektiv student nå, enn da jeg studerte fulltid og kun tok 30 studiepoeng per semester. Men det har nok noe med at jeg vet at jeg kun kan studere mellom visse tidspunkt, slik at jeg må være strukturert og bruke tiden godt, samtidig er jeg supermotivert (det er skikkelig morsomt å studere!), og så skal det også sies at det var bra med en pause på seks år før jeg begynte å studere igjen. Hodet er jo litt mer på plass også, og man han litt mer erfaring. :)

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...