Gå til innhold

Mestringsstrategier mot selvskading

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i mange år holdt på med selvskading. Det er i perioder alvorlig selvskading og massivt.. det er slitsomt. 

hva er sine mestringsstrategier for å stå i mot og «komme seg videre»? 

Anonymkode: 1d392...51d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Kanskje du ikke skal stå imot. Jobb heller med det som gir deg trangen til å skade deg.

Anonymkode: cf350...9d0

• Liker 1
Skrevet

Hver eneste gang jeg fikk trang gjor jeg en av to: Jeg løp trappa til jeg ble andpusten eller putta hele ansiktet under iskaldt vann i minimum 30 sekunder. Vann aktiverer dykkerrefleksen som automatisk roer kroppen. 

Når jeg begynner å lande litt skriver jeg gjerne i en notatbok. Det varierer hva jeg føler for å skrive, men det blir litt løst om hva som har trigget meg, om hvorfor jeg er lei osv. Dette, sammen med terapi har fungert godt for meg. 

Skader meg selv 1-2 ganger i året nå. Før sleit jeg med det veldig ofte. 

Anonymkode: 87c77...cec

• Liker 1
Skrevet

TS: huff..Ja... det er så vanskelig.. blir ikke godt nok, stort no, dypt nok, bredt nok, langt nok.. og da blir det så mye.. slitsomt..0

Skrevet

Det er veldig trist at du har det sånn. 

Dette er et veldig vanskelig tema, som i utgangspunktet krever kyndig behandling, og er litt vanskelig å svare på da det er så individuelt. 

Først og fremst, har du behandler/lege som er klar over problematikken og som du snakker med? Hvis ikke, be om det! Det er såå viktig, fordi selvskading har alltid en årsak, og for å komme til bunns i det, må man jo jobbe med selve problemet også. 

Hvordan å stå i mot er veldig enkelt/og himla vanskelig. Du må stå i det. Det finnes ikke en spesifikk måte som hjelper alle sammen med samme problematikk, men det handler i bunn og grunn om å stå i det. 

Prøv å finne avledningsstrategier som fungerer for deg. Være seg å gå en tur, spille gitar, løpe i trapp (som noen skriver), trene, synge, skrive. Om du har venner/familie som vet om problematikken, avtal at du skal ringe/skrive til dem før du skader deg. kanskje kan en samtale avlede nok til at det verste trykket tar av. Har du ingen relasjoner du ønsker ta dette med, skriv/ring til hjelpeorganisasjoner. sidetmedord.no er ei side som hjalp meg veldig mye gjennom de verste tankene/trykket. Da skriver man til personer helt anonymt, som svarer deg og kommer med konstruktiv rådgivning. Og hos dem kan du skrive alt.

KG er jo også mulig å lufte tanker, men mtp problematikken kan det fort bli triggende for andre, så kontakt de som har riktig kompetanse. 

Knotteball kan også hjelpe, med å klemme på den isteden. De harde gjør vondt om du klemmer hardt nok, men påfører ikke fysisk skade. Slå på ei pute/sekk/sandsekk et eller annet, som kan få utløp, men som ikke gir skade. 

Det er du som må finne noe som fungerer for deg for å avlede. Også er profesjonell hjelp veldig veldig viktig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring, men leste om ei som byttet fra kniv til penn. Hun begynte å tegne på huden i stedet for å kutte. Hun endte opp med å tegne intrikate mønstre på kroppen. Det roet henne. Kanskje noe å prøve?

Anonymkode: e5b49...976

Skrevet

Jeg har fått tips om å prøve å holde en isbit mot huden. Funker ikke sånn vanvittig godt, men det får utsatt hele greien litt og noen ganger klarer jeg å stå imot. Prøver generelt sett å finne noe jeg kan distrahere meg med, som gjør at jeg ikke har mulighet til å tenke for mye. 

Anonymkode: 92cd5...e63

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf 116117 eller ringe nødnummer 113.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre. Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre.

Med vennlig hilsen,
Anki, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...