Gå til innhold

Jordmorutdanning og obligatoriske forelesninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er et spørsmål til deg som har gått jordmorutdanning ved USN campus Vestfold. Jeg jobber 100%, men har et håp og en drøm om å studere til neste år. Jeg har dog ikke økonomi til å ta permisjon fra jobb. Er det sånn at forelesninger er daglig og obligatorisk eller kan man ta store deler av studiene hjemme? Da tenker jeg selvsagt ikke på praksis som jeg vet er obligatorisk :)

Anonymkode: 8eb1b...afa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor relevant mitt svar er men jeg studerer bachelor i sosialt arbeid deltid. Er nå halvveis. Vi fikk beskjedførste studiedag i 2018 at selv om alle forelesningene ikke er obligatorisk er det særdeles viktig å møte opp likevel, for eget (og medstudenters) læringsutbytte. Å gå inn og ut av forelesninger vil gi et dårligere læringsutbytte og ingen kan ta en utdanning alene. Vil tro det i aller høyeste grad også er relevant for ditt studie til jordmor. Håper ikke du skal ta imot mine barn om alt du kan før praksis er det du har lest hjemme etter jobb!

Har du ikke råd til å studere bør du heller ikke starte et slikt studie. 

Anonymkode: a9528...487

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok en av de andre store videreutdanningene i sykepleie og kan bare si at du ikke har sjans i havet til å jobbe fulltid ved siden av studiene. Alle våre forelesninger var ikke obligatoriske (hadde undervisning 4 dager i uken, ca 4 timer hver dag), men du har rett og slett ikke sjans til å henge med uten å være tilstede på skolen. På min utdanning kom alle på alt stort sett, ellers ble man fort bakpå. Det er stor faglig forskjell på bachelor og master, nivået er høyere og faget mer spisset. I tillegg til forelesninger var det fremlegg, innleveringer, øvingspost der man må vise at forskjellige teknikker beherskes, gruppearbeid, eksamen, praksis, ulike fagsamlinger og tverrfaglige øvinger. Jeg jobbet ca 20% og var blandt de som jobbet mest på mitt kull. Du må enten belage deg på å få stipend fra et sykehus mot bindingstid etterpå, eller så leve på studielån, sparepenger og det du kan jobbe underveis. Praksis var også betydelig mer krevende enn på grunnutdanningen, større krav, mindre mulighet for unnasluntring. 

Anonymkode: f446f...e3d

• Liker 9
Skrevet

Jeg tar master på deltid (70%) og har ingen problemer med å jobbe 100%, men er strukturert og lærer fort. Å jobbe 100% får du nok ikke til om du skal studere fulltid, og du bør høre med studiestedet hvor mye som er obligatorisk. 

Anonymkode: b3fe9...aa8

Skrevet

Å ta jordmorutdanning hjemmefra, kombinert med 100% jobb, høres ut som en særdeles dårlig idé. Beklager. 

Anonymkode: c3942...bab

• Liker 5
Skrevet

Er det ikke bare opptak annen hvert år på jordmorutdanning på USN? Altså nytt opptak først i 2022. 

Anonymkode: 0289a...677

Skrevet

Du må belage deg på mye oppmøte i jordmorfag. Selvsagt og heldigvis, for pasientsikkerheten. Du skal også ha høy tilstedeværelse i praksisstudier. Det er ikke forenlig med full jobb.

Anonymkode: 86448...660

• Liker 5
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Studerer ikke ved usn, men annet universitet. 

100% jobb på siden er ikke gjennomførbart. 

Deltid går, avhengig av andre faktorer i livet ditt. Familie, reisevei til jobb og skole osv. 

De har ikke opptak før 2022. 

Anonymkode: 2b5ac...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...