Gå til innhold

Løping-vondt i anklene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Jeg er ganske ny på løping, og liker det godt. Har alltid trent styrke og litt intervall innimellom. Jeg sliter med at jeg får veldig vondt i anklene og knæra når jeg løper, er utholdelig, og klarer ikke å løpe så langt som jeg vil... kan ha vondt i flere dager. Løper på grus/skogen.  Bruker hoka sko, veldig fornøyd med de:) har dere noen tips? Eller evt vet hvorfor det skjer? 
 

Takk for hjelpen, hilsen en som vil løpe masse☺️

Anonymkode: 60593...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
 

Jeg er ganske ny på løping, og liker det godt. Har alltid trent styrke og litt intervall innimellom. Jeg sliter med at jeg får veldig vondt i anklene og knæra når jeg løper, er utholdelig, og klarer ikke å løpe så langt som jeg vil... kan ha vondt i flere dager. Løper på grus/skogen.  Bruker hoka sko, veldig fornøyd med de:) har dere noen tips? Eller evt vet hvorfor det skjer? 
 

Takk for hjelpen, hilsen en som vil løpe masse☺️

Anonymkode: 60593...92b

Det høres ut om du kanskje tar for lange skritt? Det vil slite på leggmuskulaturen. Prøv å få frekvensen opp mot 180 skritt per minutt, det er regnet som optimalt og vil automatisk gi deg kortere skritt. Tingen er å lande med foten rett under hofta, ikke foran hofta. De fleste treningsklokker gir informasjon om frekvens (cadence hos Polar, de regner pr. fot så det blir halvparten (altså 90)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor på leggen? 

Tror du kanskje må trappe opp løpingen og belastningen gradvis. Begynne med 1 km i et par uker, og øke 10% i uka mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: 51ecd...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...