Gå til innhold

Bordskikk til voksne..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på om dere synes dette er grei bordskikk, eller om det er mine foreldre som var strenge. Vi fikk ikke lov til det som samboer og foreldrene gjør.

- Om de spiser mat med saus og er ferdig, så tar de fingeren og drar langs fatet så de får saus på fingeren, og sleiker av fingeren. Og så gjentas det.

-Er det brødsmuler på fatet så gjør de det samme med fingeren

- Er det kjøttkaker så tar de en kjøttkake og dypper rett i sausen, og så i munnen. 

-Når vi hadde løvbiff sist, så tar han en halv løvbiff, heller saus over, bretter den i to og spiser den. 

Blir helt satt ut av det enkelte ganger 😅 Når sønnen spiser frokostblanding og, så slurper og svelger han med så mye lyd jeg blir svett i ørene 😅

Er jeg helt på villspor?

Anonymkode: 5a56a...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier fat, men regner med at det er dialekt, og du mener tallerken? Ble litt sjokkert først 😂

Anonymkode: b0aac...f58

• Liker 6
Skrevet

Usj 🤣🤣 Høres ikke greit ut 🙊

Anonymkode: a924c...250

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier fat, men regner med at det er dialekt, og du mener tallerken? Ble litt sjokkert først 😂

Tallerken ja😊

Skrevet

Du høres hysterisk ut

Anonymkode: d6b21...0bb

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på om dere synes dette er grei bordskikk, eller om det er mine foreldre som var strenge. Vi fikk ikke lov til det som samboer og foreldrene gjør.

- Om de spiser mat med saus og er ferdig, så tar de fingeren og drar langs fatet så de får saus på fingeren, og sleiker av fingeren. Og så gjentas det.

- Er det kjøttkaker så tar de en kjøttkake og dypper rett i sausen, og så i munnen. 

-Når vi hadde løvbiff sist, så tar han en halv løvbiff, heller saus over, bretter den i to og spiser den. 

Blir helt satt ut av det enkelte ganger 😅 Når sønnen spiser frokostblanding og, så slurper og svelger han med så mye lyd jeg blir svett i ørene 😅

Er jeg helt på villspor?

Jeg tenker de får gjøre slik hjemme hos seg selv dersom de ikke har besøk. Men at det er uhørt å gjøre det dersom de har besøk, eller ennå verre selv er på besøk hos andre, eller på restaurant. Da går det ikke an å holde på slik 

• Liker 18
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg helt på villspor?

man spiser middag med bestikk ja.
for saus og sånt tenker jeg det er greit å dra over med en brødbit eller lignende om man vil ha sauserestene også,..men ikke fingrene.
pizza, tapas, kyllingvinger og noe grillmat er greit å ikke  bruke bestikk på,..men ellers alt av "våt" mat bruker man bestikk til.

skjønner ikke hva problemet med kjøttkaken er?

Anonymkode: 0289d...1ac

• Liker 13
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er det sjokkerende å si fat? 

• Liker 24
Skrevet

Dette syns jeg ikke er fin bordskikk nei. Sånt gjør man ikke når man har gjester eller spiser hos andre iallfall. 

Anonymkode: f49d3...839

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dialekt å kalle asjetter og tallerkener for fat. Ikke alle skjønner dialekten, og ser kanskje for seg at det er snakk om ølfat, oljefat etc 😉

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste betyr fat serveringsfat, det tror jeg nok du vet. Jeg ble ganske sjokkert selv. 

Anonymkode: c2797...6e4

• Liker 13
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke god bordskikk. En ting er hva de gjør hjemme, noe annet er når man er gjest hos andre. Jeg hadde mistet matlysten. Mistet matlysten bare av å lese dette faktisk.

Skrevet
1 time siden, Geirfuglen skrev:

Nei, det er selvsagt ikke god bordskikk. En ting er hva de gjør hjemme, noe annet er når man er gjest hos andre. Jeg hadde mistet matlysten. Mistet matlysten bare av å lese dette faktisk.

Men seriøst- hva sier man til slikt? Min samboer er oppvokst med det, og for han er jo dette normalt. 
Det å sitte å pille sånn i maten etter man er ferdig, det takler jeg ikke. 

• Liker 4
Skrevet

Og når svigermor drakk gløgg i jula, så brukte hun fingrene til å spise opp nøttene og rosinene i bunnen😅 Husker min mor angret for at hun ikke spurte om hun skulle hente en skje.. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og når svigermor drakk gløgg i jula, så brukte hun fingrene til å spise opp nøttene og rosinene i bunnen😅 Husker min mor angret for at hun ikke spurte om hun skulle hente en skje.. 

OMG🙊 Det er familien sin det. De trenger litt oppdragelse tror jeg 😬

Anonymkode: a924c...250

• Liker 9
Skrevet

Det er langt fra god bordskikk. Du kan nok ikke endre hva de gjør men du kan helt klart fortelle mannen at slik gjør man ikke i deres hjem (og spesielt ikke blant andre folk)

• Liker 7
Skrevet

Jeg slikker tallerken ren og setter den rett i skapet. Sparer meg for masse miljøfiendlig oppvask.

Anonymkode: c6aec...3de

• Liker 8
Skrevet

Jøss, dette var sært. 

Hos mine foreldre er det motsatt, det er eget, eldgammelt bestikk til alt. Hummergafler, fruktbestikk, ostebestikk, små «spader» til kjøttpålegg og tusen andre ting jeg ikke vet hva heter. Det er et sølvbestikk til alt av mat. :fnise: 

I min nåværende familie (mann og barn) får barna spise med hendene når de er små, og vi voksne soper gjerne opp saus med en brødbit slik de gjør i Frankrike og Italia. 

Svigers høres ut som griser, og jeg har faktisk aldri opplevd at voksne spiser slik. 

Anonymkode: cea75...1f7

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slikker tallerken ren og setter den rett i skapet. Sparer meg for masse miljøfiendlig oppvask.

Anonymkode: c6aec...3de

Jeg lar hunden slikke den ren. Da kan ingen beskylde meg for dårlig bordskikk. 

Anonymkode: afd04...bab

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men seriøst- hva sier man til slikt? Min samboer er oppvokst med det, og for han er jo dette normalt. 
Det å sitte å pille sånn i maten etter man er ferdig, det takler jeg ikke. 

Hadde ikke taklet det jeg, heller, men vet sannelig ikke om det er noe å gjøre med det? 

Ta med samboer på en masse dyre og fine restauranter kanskje? 

Anonymkode: cea75...1f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...