AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #1 Skrevet 31. august 2020 Lurer litt på om dere synes dette er grei bordskikk, eller om det er mine foreldre som var strenge. Vi fikk ikke lov til det som samboer og foreldrene gjør. - Om de spiser mat med saus og er ferdig, så tar de fingeren og drar langs fatet så de får saus på fingeren, og sleiker av fingeren. Og så gjentas det. -Er det brødsmuler på fatet så gjør de det samme med fingeren - Er det kjøttkaker så tar de en kjøttkake og dypper rett i sausen, og så i munnen. -Når vi hadde løvbiff sist, så tar han en halv løvbiff, heller saus over, bretter den i to og spiser den. Blir helt satt ut av det enkelte ganger 😅 Når sønnen spiser frokostblanding og, så slurper og svelger han med så mye lyd jeg blir svett i ørene 😅 Er jeg helt på villspor? Anonymkode: 5a56a...18f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #2 Skrevet 31. august 2020 Du sier fat, men regner med at det er dialekt, og du mener tallerken? Ble litt sjokkert først 😂 Anonymkode: b0aac...f58 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #3 Skrevet 31. august 2020 Usj 🤣🤣 Høres ikke greit ut 🙊 Anonymkode: a924c...250 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #4 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier fat, men regner med at det er dialekt, og du mener tallerken? Ble litt sjokkert først 😂 Anonymkode: b0aac...f58 Tallerken ja😊 Anonymkode: 5a56a...18f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #5 Skrevet 31. august 2020 Du høres hysterisk ut Anonymkode: d6b21...0bb 7
Maleficenta Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer litt på om dere synes dette er grei bordskikk, eller om det er mine foreldre som var strenge. Vi fikk ikke lov til det som samboer og foreldrene gjør. - Om de spiser mat med saus og er ferdig, så tar de fingeren og drar langs fatet så de får saus på fingeren, og sleiker av fingeren. Og så gjentas det. -Er det brødsmuler på fatet så gjør de det samme med fingeren - Er det kjøttkaker så tar de en kjøttkake og dypper rett i sausen, og så i munnen. -Når vi hadde løvbiff sist, så tar han en halv løvbiff, heller saus over, bretter den i to og spiser den. Blir helt satt ut av det enkelte ganger 😅 Når sønnen spiser frokostblanding og, så slurper og svelger han med så mye lyd jeg blir svett i ørene 😅 Er jeg helt på villspor? Anonymkode: 5a56a...18f Jeg tenker de får gjøre slik hjemme hos seg selv dersom de ikke har besøk. Men at det er uhørt å gjøre det dersom de har besøk, eller ennå verre selv er på besøk hos andre, eller på restaurant. Da går det ikke an å holde på slik 18
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer litt på om dere synes dette er grei bordskikk, eller om det er mine foreldre som var strenge. Vi fikk ikke lov til det som samboer og foreldrene gjør. - Om de spiser mat med saus og er ferdig, så tar de fingeren og drar langs fatet så de får saus på fingeren, og sleiker av fingeren. Og så gjentas det. -Er det brødsmuler på fatet så gjør de det samme med fingeren - Er det kjøttkaker så tar de en kjøttkake og dypper rett i sausen, og så i munnen. -Når vi hadde løvbiff sist, så tar han en halv løvbiff, heller saus over, bretter den i to og spiser den. Blir helt satt ut av det enkelte ganger 😅 Når sønnen spiser frokostblanding og, så slurper og svelger han med så mye lyd jeg blir svett i ørene 😅 Er jeg helt på villspor? Anonymkode: 5a56a...18f man spiser middag med bestikk ja. for saus og sånt tenker jeg det er greit å dra over med en brødbit eller lignende om man vil ha sauserestene også,..men ikke fingrene. pizza, tapas, kyllingvinger og noe grillmat er greit å ikke bruke bestikk på,..men ellers alt av "våt" mat bruker man bestikk til. skjønner ikke hva problemet med kjøttkaken er? Anonymkode: 0289d...1ac 13
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier fat, men regner med at det er dialekt, og du mener tallerken? Ble litt sjokkert først 😂 Anonymkode: b0aac...f58 hvorfor er det sjokkerende å si fat? Anonymkode: 0289d...1ac 24
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 Dette syns jeg ikke er fin bordskikk nei. Sånt gjør man ikke når man har gjester eller spiser hos andre iallfall. Anonymkode: f49d3...839 9
Boetica Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvorfor er det sjokkerende å si fat? Anonymkode: 0289d...1ac Det er dialekt å kalle asjetter og tallerkener for fat. Ikke alle skjønner dialekten, og ser kanskje for seg at det er snakk om ølfat, oljefat etc 😉
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvorfor er det sjokkerende å si fat? Anonymkode: 0289d...1ac For de fleste betyr fat serveringsfat, det tror jeg nok du vet. Jeg ble ganske sjokkert selv. Anonymkode: c2797...6e4 13
Gjest Geirfuglen Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 Nei, det er selvsagt ikke god bordskikk. En ting er hva de gjør hjemme, noe annet er når man er gjest hos andre. Jeg hadde mistet matlysten. Mistet matlysten bare av å lese dette faktisk.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 1 time siden, Geirfuglen skrev: Nei, det er selvsagt ikke god bordskikk. En ting er hva de gjør hjemme, noe annet er når man er gjest hos andre. Jeg hadde mistet matlysten. Mistet matlysten bare av å lese dette faktisk. Men seriøst- hva sier man til slikt? Min samboer er oppvokst med det, og for han er jo dette normalt. Det å sitte å pille sånn i maten etter man er ferdig, det takler jeg ikke. Anonymkode: 5a56a...18f 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 Og når svigermor drakk gløgg i jula, så brukte hun fingrene til å spise opp nøttene og rosinene i bunnen😅 Husker min mor angret for at hun ikke spurte om hun skulle hente en skje.. Anonymkode: 5a56a...18f 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og når svigermor drakk gløgg i jula, så brukte hun fingrene til å spise opp nøttene og rosinene i bunnen😅 Husker min mor angret for at hun ikke spurte om hun skulle hente en skje.. Anonymkode: 5a56a...18f OMG🙊 Det er familien sin det. De trenger litt oppdragelse tror jeg 😬 Anonymkode: a924c...250 9
solmåneogstjerner Skrevet 31. august 2020 #16 Skrevet 31. august 2020 Det er langt fra god bordskikk. Du kan nok ikke endre hva de gjør men du kan helt klart fortelle mannen at slik gjør man ikke i deres hjem (og spesielt ikke blant andre folk) 7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #17 Skrevet 31. august 2020 Jeg slikker tallerken ren og setter den rett i skapet. Sparer meg for masse miljøfiendlig oppvask. Anonymkode: c6aec...3de 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #18 Skrevet 31. august 2020 Jøss, dette var sært. Hos mine foreldre er det motsatt, det er eget, eldgammelt bestikk til alt. Hummergafler, fruktbestikk, ostebestikk, små «spader» til kjøttpålegg og tusen andre ting jeg ikke vet hva heter. Det er et sølvbestikk til alt av mat. I min nåværende familie (mann og barn) får barna spise med hendene når de er små, og vi voksne soper gjerne opp saus med en brødbit slik de gjør i Frankrike og Italia. Svigers høres ut som griser, og jeg har faktisk aldri opplevd at voksne spiser slik. Anonymkode: cea75...1f7 8
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #19 Skrevet 31. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg slikker tallerken ren og setter den rett i skapet. Sparer meg for masse miljøfiendlig oppvask. Anonymkode: c6aec...3de Jeg lar hunden slikke den ren. Da kan ingen beskylde meg for dårlig bordskikk. Anonymkode: afd04...bab 10
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #20 Skrevet 31. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men seriøst- hva sier man til slikt? Min samboer er oppvokst med det, og for han er jo dette normalt. Det å sitte å pille sånn i maten etter man er ferdig, det takler jeg ikke. Anonymkode: 5a56a...18f Hadde ikke taklet det jeg, heller, men vet sannelig ikke om det er noe å gjøre med det? Ta med samboer på en masse dyre og fine restauranter kanskje? Anonymkode: cea75...1f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå