Gå til innhold

Korona og det psykiske

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel ikke noe med regjeringspartiene å gjøre, media skriver mer om et tema når de ser at de får mye klikk på det temaet.

Anonymkode: eec3a...3c5

Enig med de du siterer: jeg har også alltid stemt et av regjeringspartiene, men aldri igjen. Selvfølgelig har det med regjeringen å gjøre. De kunne valgt å tone dette ned. Istedet lager de en haug av regler og restriksjoner; land i alle mulige farger, knebler idretten (først til og med barneidretten!!). Det er helt hinsides all fornuft, og flere partier har bedt om åpning av idretten, og sier også feks at reiserådene er for rotete og at det at utestedene er stenge virker mot sin hensikt.

Hele koronahåndteringen er en stor farse. Og det er en skandale at de nå ikke letter opp alt når de ser at smitten øker, men tilnærmet ingen blir alvorlig syke. 

Anonymkode: 50c80...8a9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er psykisk syk fra før, og mars-mai var skikkelig fælt. Jeg var i en boble, og klarte ikke være god mor. Brukte all tid på tall og info om corona. Da det begynte å synke var jeg så letta, og har hatt en god sommer.

Sliter litt mtp hva høsten og vinteren vil bringe. Har plutselig blitt redd for å bli forkjølt (vanlig forkjølelse). Det er jo helt irrasjonelt, og veldig rart, iom at man aldri har brydd seg noe om det tidligere...

Prøver å ikke lese så mye aviser, men er sykemeldt og har mye fritid....

Anonymkode: eb1cb...5a3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

''Vår'' mentale helse er slik den er fordi vi i løpet av to generasjoner er gått fra å være hardhauser, til noen som ikke tåler noe som helst. Det er to foreldregenerasjoner som ikke har videreformidlet den harde virkelighet som var i Norge 1900-1950. I stedet har de skapt mennesker som ikke tåler noe. Det er rett og slett flaut at folk holder på å kollapse på grunn av de tiltakene vi har. 

Anonymkode: 3f31a...650

Når var det sist det var forbudt å besøke familie, gi klem, ha samvær med barn og barnebarn, gå på jobb eller skole? Angi gjerne årstall. 

Anonymkode: 87a03...f4e

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, LeneXCII skrev:

Du må ta ansvar selv for hvor mye du eksponerer deg for nyheter! Det går veldig fint an å leve uten å se/lese mye nyheter ;) 

Det er dessverre ikke mulig å unngå. Med stadig forandringer av tiltak, så er man også tvunget til å følge med. Overskrifter er heller ikke til å unngå da man gjerne vil få med seg annet som skjer også.

Anonymkode: 620e5...622

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger med på alt alt nyheter, men nå har jeg psyken til det også da. Syntes overhodet ikke korona-pandemien har vært så ille for folk flest. De jeg syntes synd på er de som ble alvorlig syke og sliter med senskader, de som døde og de som har mistet jobben. Men mye av dette kan skje uansett for slik er nå dessverre livet. Ulykker skjer og jobber mistes. Resten syntes jeg egentlig ikke så synd på for eeh hvor mye har det påvirket hverdagen eeeegentlig? Okei så ble det ingen Spania-tur i år og påsken måtte feires hjemme. Vennene dine får du treffe utendørs og ikke klemme en haug med mennesker eller ta de i hånda. Sprite og vaske hender har jeg alltid gjort og det var på tide at dette kom på agendaen. Ellers hjertens enig med AB som skrev om hvor ufattelig sarte sjeler vi har i Norge. Det må jo være slik at vi har det alt for bra? Vi har aldri opplevd store kriser så derfor må vi skape de selv. Depresjoner og angst har blitt en folkesykdom der mange (ikke alle) skryter det på seg for å få oppmerksomhet og sympati.

Anonymkode: 8a483...f71

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er et sterkt trykk på å skremme mest mulig for tiden. Fra både myndigheter og media. Det vil gi store problemer fremover:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/opdB6a/en-fryktdrevet-pandemi-av-varige-helseproblemer

Anonymkode: 3a295...e12

Spesielt mediene har et ansvar her. Utrolig mye clickbait som kan føre til vansker for folk som har det tøft fra før. 

Anonymkode: 0aaa1...acc

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følger med på alt alt nyheter, men nå har jeg psyken til det også da. Syntes overhodet ikke korona-pandemien har vært så ille for folk flest. De jeg syntes synd på er de som ble alvorlig syke og sliter med senskader, de som døde og de som har mistet jobben. Men mye av dette kan skje uansett for slik er nå dessverre livet. Ulykker skjer og jobber mistes. Resten syntes jeg egentlig ikke så synd på for eeh hvor mye har det påvirket hverdagen eeeegentlig? Okei så ble det ingen Spania-tur i år og påsken måtte feires hjemme. Vennene dine får du treffe utendørs og ikke klemme en haug med mennesker eller ta de i hånda. Sprite og vaske hender har jeg alltid gjort og det var på tide at dette kom på agendaen. Ellers hjertens enig med AB som skrev om hvor ufattelig sarte sjeler vi har i Norge. Det må jo være slik at vi har det alt for bra? Vi har aldri opplevd store kriser så derfor må vi skape de selv. Depresjoner og angst har blitt en folkesykdom der mange (ikke alle) skryter det på seg for å få oppmerksomhet og sympati.

Anonymkode: 8a483...f71

For det første, det er ingenting som kan sammenlignes med dette i vår tid, så det å kalle folk sarte i det vi nå gjennomgår alle sammen er unødvendig. Det kan heller ikke sammenlignes med ulykker som skjer ellers.

Koronaen er vi alle berørt av, om man ikke har angst for seg selv, så er man redd for å miste sine nærmeste og de man er glad i.

Ja, det er forferdelig leit for de som har vært veldig syke med evt senskader, de som har mistet jobben osv. Noen blir selvfølgelig sterkere berørt av dette enn andre og har det da selvfølgelig verre, men det betyr ikke at andre også sliter av den grunn selv om det er i mindre grad. Tenker at de som sliter med angst og depresjon er en gruppe som blir glemt oppi dette, og de er det mange av. Dette kan være alvorlig nok i seg selv. Derfor jeg opprettet denne tråden for at disse også skal bli nevnt.

Jeg sliter heldigvis ikke med det selv, men jeg har sett nok rundt meg. Jeg er derfor drittlei av hvordan media hauser opp hver minste detalj for å få flere lesere. Og er mye mer som foregår også😡

Igjen dette er ikke en tid hvor noen skal bli kalt sarte! Dette er liksom en tid hvor alle skal ta vare på hverandre, men kan ikke si jeg ser så mye empati rundt omkring.

Anonymkode: 620e5...622

• Liker 2
Skrevet

I en periode kalte jeg nyhetene for «Koronanytt». Jeg blir ikke redd. Men jeg bli oppgitt og skuffet over at folk slurver nå. Vi har sluppet bra unna her i landet, og flere kommuner har hatt null smitte. Så om de som har vært i utlandet går i karantene, de som fester tar til vett, og folk følger smittevernreglene, klarer vi nok dette uten å måtte stenge ned alt.

Deppa, ja, men ikke av nyhetene. Jeg fikk en skikkelig nedtur over å ikke kunne dra på rockefestival, på en konsert med Kiss, og to med Guns N’ Roses. Forbannet først både korona, Erna, og alle som spredte den slik at jeg ikke kom til oppleve den lykkerusen og vitamininnsprøytningen rockekonserter er for meg. Var så trist for at jeg ikke fikk dra på festivalen og møte likesinnede, og syntes livet var noe dritt. Tok så til vett og resignerte. 

Så for meg er ikke dette en dugnad. For meg dreier det seg om å sette sine drømmer og liv på vent. Er vel det eneste av Trump sine koronautsagn jeg synes det er noe vett i. Jeg følger råd og regler. Det er definitivt bedre enn å sitte i en bil med en pinne så langt opp i nesen som den rekker, i 20 sekunder 🤧

Skjønner det er vanskelig å unngå nyhetene om man er redd. Overskriftene hopper jo mot en på nett, så for å unngå dem må man jo unngå alle nyheter. Må være hardt. Jeg er nok heldig som ikke har det slik. 

Skrevet

Men i fare for å høres ut som altfor ufølsom: handler det ikke i bunn og grunn om innstilling til en skiftende verdenssituasjon som er mindre stabil enn det man er vant til? Selv har jeg nok surmulet mye over ferieturen vi planla lenge som det ikke ble noe av, og usikkerheten rundt det hele. Men jeg har også venner som har blomstret i hjemmekontorperioden, og som er glad for å slippe forventningskjøret og Fomoen. Det hjelper å snakke med folk som kan sette det hele i perspektiv. Synes jeg, da.

Anonymkode: 8bfe8...ebb

• Liker 1
  • Opprett ny...