Gå til innhold

hva er galt med kulturell appropriasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer oppriktig. 
Det er alltid hvite som får kritikk for å "stjele" fra andre kultutrer. Men det er aldri kritikk andre veien. Ser Adele får kritikk for å ha på seg en bikini med det jamaicanske flagget på, og får å ha ordnet håret på en bestemt måte. Hva er egentlg problemet med det? Det har jo vært vanlig siden tidenes morgen at ulike kulturer låner fra hverandre. Jeg synes f.eks rastafletter er fint, men det er galt av meg å ha håret på den måten siden jeg er hvit? 

Jeg forstår rett og slett ikke problemet. 

Anonymkode: f6c99...e03

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De føler vel at de drukner i vestlig kultur, og vil tviholde på identiteten sin.

En ting er å bruke nasjonaldrakter som kostyme på halloween, men noe annet er det å, som du sier, ordne til frisyre/klær fordi man liker hvordan det ser ut.

Om en innvandrer skaffer seg bunad, så er jo det et komplimang, ikke noe som er dårlig gjort.

Men igjen, hvis du er av europeeisk opphav så er du automatisk "rasist" "overgriper" i enkelte ekstreme miljøer. Selv om Norge aldri har vært noen kolonimakt, og vi er heller ikke veldig mange, så regnes ikke vår kultur som "vår" på samme måte som kultur fra land i Afrika.

Anonymkode: 934f2...95f

• Liker 5
Skrevet

Jeg kan ta et eksempel. Si at du har vokst opp i en koreansk familie og alle dine vestlige naboer sier det lukter dritt i huset ditt. 20 år senere er kimchi den store trendmaten og de samme naboene eeeelsker kimchi. Den samme maten de har gjort narr av når de blir spist av "utlendigene" er kul og trendy når de vestlige spiser det. Og dette gjelder alle deler av hvem du er fra utseende, religion og kulturelle feiringer. 

Anonymkode: d9fdf...8f5

• Liker 14
Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: 8a9d2...6e1

• Liker 5
Skrevet

Det handler om å bruke andres identitet som en trend når det passer en selv, og bare når det har blitt tatt inn i varmen av store motehus. Før det holdt man avstand og gjorde narr av det. Det vil si "man syns ikke det er fint", man følger trender. Sånn som fyldige lepper. Mange mennesker har det, og det har alltid blitt gjort narr av, og når man da senere bruker filler i leppene, føles det som et overgrep. At kulturen sier du som alltid har hatt det, blir aldri bra nok, men når en hvit dame gjør det er det trendy og hipt, og man står der nok med et sjokk over hvor hykklerske folk er. Folk flest gjør ting fordi det er kult, ikke fordi de liker det.

Husker selv at folk ble mobbet for stor rumpe da jeg var yngre, og alle skulle være supertynne, men nå som det ikke er kult, skal folk bygge muskler og rumpe. 

Som sagt trender. Og folk liker ikke at man har en bruk og kast mentalitet til sin kultur. Det blir respektløst.

Hvorfor gjør folk narr av f.eks brune damer med blondt hår? Hvorfor ikke gjøre narr av hvite damer med fletter og? Begge ser direkte latterlig ut, selv om det bare er hår.

Anonymkode: 2a4e3...87b

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ta et eksempel. Si at du har vokst opp i en koreansk familie og alle dine vestlige naboer sier det lukter dritt i huset ditt. 20 år senere er kimchi den store trendmaten og de samme naboene eeeelsker kimchi. Den samme maten de har gjort narr av når de blir spist av "utlendigene" er kul og trendy når de vestlige spiser det. Og dette gjelder alle deler av hvem du er fra utseende, religion og kulturelle feiringer. 

Anonymkode: d9fdf...8f5

... og ...? Jeg klarer ikke se hva som er problemet? Man har klart å forvandle kimchi fra noe som lukter dritt til noe som er fantastisk? Hvor er problemet ...?

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å bruke andres identitet som en trend når det passer en selv, og bare når det har blitt tatt inn i varmen av store motehus. Før det holdt man avstand og gjorde narr av det. Det vil si "man syns ikke det er fint", man følger trender. Sånn som fyldige lepper. Mange mennesker har det, og det har alltid blitt gjort narr av, og når man da senere bruker filler i leppene, føles det som et overgrep. At kulturen sier du som alltid har hatt det, blir aldri bra nok, men når en hvit dame gjør det er det trendy og hipt, og man står der nok med et sjokk over hvor hykklerske folk er. Folk flest gjør ting fordi det er kult, ikke fordi de liker det.

Husker selv at folk ble mobbet for stor rumpe da jeg var yngre, og alle skulle være supertynne, men nå som det ikke er kult, skal folk bygge muskler og rumpe. 

Som sagt trender. Og folk liker ikke at man har en bruk og kast mentalitet til sin kultur. Det blir respektløst.

Hvorfor gjør folk narr av f.eks brune damer med blondt hår? Hvorfor ikke gjøre narr av hvite damer med fletter og? Begge ser direkte latterlig ut, selv om det bare er hår.

Problemet ligger ikke i at ting blir normalisert og gjort til mote. Problemet ligger i at en mobber i utgangspunktet. Sånn sett burde kulturell apopriasjon bli sett på som noe positivt og ikke negativt.

For meg virker dette som en ny grunn til å gnåle helt uten grunn.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi brune damer med blondt hår ser latterlig ut. Og de etterligner et trekk en svært liten minoritet har.

Hvite damer kan bruke fletter så mye de vil. Fletter har lang historie i europeisk kultur. At de ser latterlige ut med sånne tynne "rastafletter" (vet ikke om det er pk å si det lenger?) Det skal jeg være enig i. Håret vårt er ikke laget for sånne fletter.

Anonymkode: aa5b7...791

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

... og ...? Jeg klarer ikke se hva som er problemet? Man har klart å forvandle kimchi fra noe som lukter dritt til noe som er fantastisk? Hvor er problemet ...?

Kimchie har da ikke endret seg! Det er jo dette som er kjernen. Maten er den samme, men bare når visse inn-grupper (les de populære) tar det til seg er det godt nok. Dette handler om holdninger og fordommer, og uærlighet/falskhet. 

Det blir bare godt nok for vesten når influensere liker det. Ikke fordi man selv har valgt å være åpensinnet og prøve og finne ut av ting selv. 

"God artist copy. Great artist steal"

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kimchie har da ikke endret seg! Det er jo dette som er kjernen. Maten er den samme, men bare når visse inn-grupper (les de populære) tar det til seg er det godt nok. Dette handler om holdninger og fordommer, og uærlighet/falskhet. 

Det blir bare godt nok for vesten når influensere liker det. Ikke fordi man selv har valgt å være åpensinnet og prøve og finne ut av ting selv. 

"God artist copy. Great artist steal"

Jeg ser fortsatt ikke problemet. Kimchi har selvsagt ikke endret seg - men holdningen til det har endret seg. Så synd. Problemet er kun at folk tillot seg å kritisere kimchi på grunn av lukten tidligere, ikke at det nå er OK.

Skrevet

Er det galt når utlendinger går med bunad ?

Det er samme tingen, 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi brune damer med blondt hår ser latterlig ut. Og de etterligner et trekk en svært liten minoritet har.

Hvite damer kan bruke fletter så mye de vil. Fletter har lang historie i europeisk kultur. At de ser latterlige ut med sånne tynne "rastafletter" (vet ikke om det er pk å si det lenger?) Det skal jeg være enig i. Håret vårt er ikke laget for sånne fletter.

I rest my case! Dette er latterlig! Alle kan etterligne hva de vil, fordi de liker det, og har tatt det inn i varmen. Ellers lar alle bare være. 

Ikke kom her med 1. og 2. rangering, av hvem som har lov til hva.

Ikk kom her å si at det ikke finnes brune mennesker med blå øyne, eller blondt hår. Så her er det du som er latterlig!

Denne jenta ser altså latterlig ut, pga sitt naturlige hår? Så hun burde blblond.jpg.e3ab1e5ea06089912c301433e5e185b7.jpgi mobbet ala kimchi, stor rumpe, eller store lepper, slik man har gjort før?

Nei er det en gruppe mennesker jeg gir beng i sin mening er det hvite folk. Hvite folk unner ingen noe godhet enn seg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener: LA ALLE GJØRE HVA DE VIL, OG HVA SOM GJØR DEM GLAD ❤️ GI BENG I HVA ANDRE SYNES ❤️ 

• Liker 4
Skrevet

Nei er det en gruppe mennesker jeg gir beng i sin mening er det hvite folk. Hvite folk unner ingen noe godhet enn seg selv.

hva er beng for noe ?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I rest my case! Dette er latterlig! Alle kan etterligne hva de vil, fordi de liker det, og har tatt det inn i varmen. Ellers lar alle bare være. 

Ikke kom her med 1. og 2. rangering, av hvem som har lov til hva.

Ikk kom her å si at det ikke finnes brune mennesker med blå øyne, eller blondt hår. Så her er det du som er latterlig!

Denne jenta ser altså latterlig ut, pga sitt naturlige hår? Så hun burde blblond.jpg.e3ab1e5ea06089912c301433e5e185b7.jpgi mobbet ala kimchi, stor rumpe, eller store lepper, slik man har gjort før?

Jeg visste at det folkeslaget der ville komme. Helt ærlig? Ser litt rart ut ja. Og "blondfargen" er ikke europeisk blond uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg visste at det folkeslaget der ville komme. Helt ærlig? Ser litt rart ut ja. Og "blondfargen" er ikke europeisk blond uansett. 

JOg jeg visste du skulle dra fram det folkeslaget du dro opp. Du sa selv det er en minoritet som har det. Å la oss være ærlig du har rett, folk flest har kommuneblondt hår. Så mye ettervekst som fikses, sier seg selv.

Det er kun 1 jente i alle mine hår som har hatt helt iskaldt hvitt hår på ekte, De fleste har ikke det.

Og jeg syns flere skal ordne seg blondt hår, bare for å irritere deg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener: LA ALLE GJØRE HVA DE VIL, OG HVA SOM GJØR DEM GLAD ❤️ GI BENG I HVA ANDRE SYNES ❤️ 

Ja enig i dette, men du motsier jo deg selv. Alle blir påvirket av alle, det er jo det som er så fint med kulturelle uttrykk som mat, klær, hår, kunst, musikk og litteratur. Uten appropriering ville kunst, musikk og litteraturhistorien vært sårt fattige! På kryss og tvers uavhengig av landegrenser og hudfarge, det er menneskelig påvirkning og kreativitet det handler om.

Derimot at hvite folk unner ingen noe godhet enn seg selv er en drøy og rasistisk påstand. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller ingen rolle om det ser rart ut for deg eller ikke. Er det naturlig så er det naturlig. 

Kulturell appropriasjon er kun negativt når man gjør det for å gjøre narr av andre kulturer, eks blackface i gamle filmer, altså når man tilnærmer særegenheter fra kulturer en negativ assosiasjon. (satt på spissen: alle med rastafletter er dumme eks.) 

At hvite tenåringsjenter sitter på nettet å sier at det å respektfullt bruke kimono i en japansk te-sermoni er galt er deres mening. Om det blir gjort av kjærlighet, respekt og fordi man verdsetter ting så er det ingenting galt med det. 

Anonymkode: cda84...6f5

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Ja enig i dette, men du motsier jo deg selv. Alle blir påvirket av alle, det er jo det som er så fint med kulturelle uttrykk som mat, klær, hår, kunst, musikk og litteratur. Uten appropriering ville kunst, musikk og litteraturhistorien vært sårt fattige! På kryss og tvers uavhengig av landegrenser og hudfarge, det er menneskelig påvirkning og kreativitet det handler om.

Derimot at hvite folk unner ingen noe godhet enn seg selv er en drøy og rasistisk påstand. 

Mine erfaringer er rasistiske? 

blond2.jfif

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg syns flere skal ordne seg blondt hår, bare for å irritere deg. 

🙄 alle vet at utenom det folkeslaget der så er det ingen andre enn hvite som har blondt hår. Ingen andre som passer med det heller.

Jeg er ganske stolt over å ha en type hår andre er villige til å ødelegge sitt eget for, for å få noe som ligner. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...