Gå til innhold

Tanker om cat cafe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kom til å tenke på cat cafe, altså en kattecafé der flere katter er på en café sammen med mange besøkende. Jeg skjønner at det kan ha en god effekt hos folk for å redusere deres stressnivå men er det egentlig bra for kattene? Jeg vet ikke nok om katter til å vite om det er bra for dem eller ikke og lurer på hva andre synes om dette? En forutsetning for at de skal ha det bra er jo at de selv kan ta kontakt med menneskene når de vil ha oppmerksomhet og at ikke menneskene blir innpåslitne. Tenker også at det blir mye støy og høye lyder på en café.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en veldig kosete katt og den ville nok stortrivdes på en kattekafé, så lenge den hadde noen å være med om natta. Problemet er at det ikke er noen som kan passe på dem på nattestid, med mindre den som jobber der også bor der, feks i andre etasje?

Anonymkode: 18c06...a5f

Skrevet

Dette er vel et konsept fra Japan. Kattene på kaféen bor der, og blir omplassert til nye hjem derfra. De har gjerne rom de kan trekke seg tilbake til, men målet er altså at de skal få permanente hjem. De bor altså forhåpentligvis ikke lenge på kaféen, men nye kommer inn hele tiden og får sjansen til å vise seg fram for folk og forhåpentligvis bli adoptert. Sånn fungerer det på de kaféene jeg har hørt om hvertfall. 

Vet ikke hvordan det hadde fungert her i Norge, vi har ganske strenge lover rundt matservering. Hadde vært koselig da. Jeg hadde lett slappet av med en kaffe, litt jobb og katter rundt meg :)

Anonymkode: 0edcd...ea9

• Liker 8
Skrevet

Hadde vært topp!😀

Fins mange kattekafeer i Seattle,  California etc. Norge ligger etter...som vanlig.

Anonymkode: 6c78c...ea7

• Liker 3
Skrevet

I Helsinki må man booke tid i forveien. De har maks grense på hvor mange som får være i cafeen :) 

Anonymkode: eee76...e57

• Liker 1
Skrevet

Der jeg var så hadde de en diger inngjerdet bakgård, hage og et privat kattehus i tillegg til cafeen og det var tuneller og åpninger mellom alle så kattene bestemte selv om de ville sosialisere. 

Anonymkode: c8989...5ed

• Liker 1
Skrevet

Nå er det vel ingen som nekter en å drikke kaffe og lese bok på kattesentrene til Dyrebeskyttelsen og andre frivillige organisasjoner heller? 

Anonymkode: c92d5...933

Skrevet (endret)

Jeg har vært på kattecafé i England, og det var bare stas. Veldig koselig!

For det første var de opptatt av miljøet. Det var ikke lov å oppsøke kattene, man fikk tildelt plass og kattene bestemte om de ville kose eller ikke. Jeg var så heldig at det var et lite nøste som la seg i fanget mitt. 

I denne kattekaféen var alt i grunn tilrettelagt rundt kattene: man måtte booke tid, det var kun et visst antall personer om gangen, de hadde mange rom å velge mellom (også rom vi som var gjester ikke fikk lov til å besøke). De hadde utallige stiger og hyller å klatre på - og egne steder å gjemme seg bort.

Kattene var primært omplasseringskatter som hadde blitt forlatt på gaten. Pengene fra kaféen gikk til å gi kattene et godt hjem.

Det var generelt lite støy, og maten var afternoon tea og lignende (dvs ikke mat med mye matos osv). Katten som valgte mitt fang fikk servert afternoon tea den også (altså, kattemat). ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Skrevet

Dette har jeg vært på to steder i utlandet. Ikke helt min greie, ville nok utformet det litt annerledes om det var jeg som skulle laget til noe slikt. Men det er jo en fin ide mtp at det er mange hjemløse og forlatte katter som trenger et sted å bo. Ved å drive kafe kan jo noen av kostnadene gå til kattene. 

Hadde jeg selv skulle startet noe slikt så ville jeg hatt møbler som er lette å vaske, f.eks trekk man kan ta av. Gjerne flere, koselige sittegrupper (sofa, ikke bord og stoler). Også klorestativ, klatrestativ, litt leker. Ville også hatt fargekoder på halsbåndene. Noen katter elsker kos, mens andre bør få fred. Da kunne f.eks rødt bety "ikke klapp meg, jeg vil bare gå rundt og observere", grønn kan bety "Jeg elsker kos, kom gjerne bort til meg", og gul "Jeg kan like kos, men jeg ønsker å selv ta kontakt først". 

Mtp hygiene så vil jo sikkert kattene hoppe opp på bord osv. Så jeg ville brukt serveringsbrett slik at det er hygienisk. Hadde basert serveringen på noe lettvint og som er relativt billig slik de fleste har råd til å komme innom. Gjerne studenter som vil sitte å lese sammen med litt kos av kattene. F.eks et par enkle middager, en suppe, pai, ulike typer kaffe og te ol. Også kan det jo være en obligatorisk donasjon for å slippe inn, eller at prisene er økt litt til inntekt for dyrene. 

Men er nå ikke sikkert mattilsynet her hadde godkjent noe slikt. 

Anonymkode: f6147...9b4

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på kattecafé i Milano for noen år siden. 

Der var det også sånn at kattene bestemte. Noen ganger (de fleste) kom det en pus - eller tre - som ville ha kos. Andre ganger var det kun å sitte og nyte syne av de vakre pusene - uten å røre pusene. 

Ville absolutt oppsøkt kattecafé hvis det kommer i nærheten av der jeg bor! 

Anonymkode: d7a8d...31b

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, SPOCA said:

Jeg var så heldig at det var et lite nøste som la seg i fanget mitt. 

:ninuskapus:

Skrevet
På 31.8.2020 den 18.48, AnonymBruker skrev:

I Helsinki må man booke tid i forveien. De har maks grense på hvor mange som får være i cafeen :) 

De har til og med katte-yoga 😍 Må ta meg en tur til Helsinki når det er muligheter for det, elsker den byen!

Anonymkode: b9376...1f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg var på cat cafe i Australia. Der var cafeen atskilt fra katterommet, mat og drikke var ikke tillatt i katterommet. Det var ca. 40m2, og det fikk komme inn 8 mennesker i slengen. Vi måtte sette oss ned og vente til kattene kom til oss. Det var lov å friste med leker, men vi fikk ikke løfte dem, hente dem ned osv. Det var høyt under taket, så kattene kunne klatre opp på møbler for å få være i fred, eller gå ut i luftegården.

Det var ikke mulig å adoptere disse kattene fra kafeen, men det e mulig det var katter fra omplasseringsorganisasjoner. Det jeg ikke syntes noe om var at de lot barn bli med inn i rommet, de ble skuffa når kattene ikke kom ned, fikk tantrums, ropte og løp mye rundt. Kattene trakk seg jo mer tilbake da. 

Anonymkode: bb18a...a8c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har til og med katte-yoga 😍 Må ta meg en tur til Helsinki når det er muligheter for det, elsker den byen!

Anonymkode: b9376...1f6

Helsinki er fantastisk ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...