Gå til innhold

Søsken med nesten samme navn, ok eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tvillinger:

Majda og Najda

Anonymkode: 9e944...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner Arnt og Bernt. :) Ikke superlikt, men likt nok til at det er morsomt.

Og ja, min mann heter det samme som sin avdøde storebror (krybbedød). Det er veldig rart å besøke graven, og der står det min manns navn på steinen....

Anonymkode: 114c4...843

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor: Kari-Anne. Datter: Marianne.

Tvillinger: Kristian Fredrik og Fredrik Kristian.

Need I say more.

Anonymkode: 4a022...d81

Må være noe av de dummeste tvillingnavnene jeg har vært borte i 😂😂😂

Anonymkode: 2d6e6...a12

Skrevet

Kalani og Kolini (90 days to wed) 

Blir for likt. Man kan ha navn som klinger fint til hverandre.,men ikke ligner det blir så cringe 

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å kalle alle barna det samme? Hvis du får tre gutter og alle heter Bernt? 

Anonymkode: 5dbfa...d2b

Jeg vet om en familie med tre gutter som alle har dobbeltnavn. Navn nr 2 er likt hos alle (kunne f.eks vært Ole-Martin, Per-Martin og Tor-Martin).

Anonymkode: 00c41...c6c

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvor dere bor som synes Martin og Morten er så likt? Det uttales her på Østlandet med ulikt tonem (Martin som bønder, Morten som bønner).

Kristian og Kristine uttales  forskjellig trykk, KRIStian og KriSTIne. 
Da synes jeg ikke navnene er så veldig like.

Jeg liker variasjon i navn, men har merket meg at folk oppfatte likhet/ulikhet litt forskjellig. Selv synes jeg søstrene Caroline og Cathrine er helt umulig å holde fra hverandre, og jeg synes f eks Trude og Hege er kjempelikt. Hanne og Hanna er derimot heeelt forskjellige navn i mitt hode pga assosiasjoner til navnene. 

Anonymkode: 83a8c...bef

Skrevet

Kjenner til ett søskenpar som heter Mathias og Mathea.. 

Anonymkode: 6c490...65f

Skrevet

Vokste opp med to søstre som het Katrine og Kristine.

En nabo har tre sønner.... Bjørn Kristian, Tor Henning og Torbjørn. Sistemann sitt navn er altså en kombinasjon av de to første.

Jobbet med brødreparet Sondre og Sindre.

Hadde en gang en kollega som mistet sitt første barn mens han var baby. Anonymiserer her, men si han het Fredrik (uten andre fornavn). De fikk senere tre barn som fikk navn av typen Per Fredrik, Jan Fredrik og Ane Fredrikke. Føler det ble litt spesielt.

Anonymkode: 757fc...131

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hvor dere bor som synes Martin og Morten er så likt? Det uttales her på Østlandet med ulikt tonem (Martin som bønder, Morten som bønner).

Kristian og Kristine uttales  forskjellig trykk, KRIStian og KriSTIne. 
Da synes jeg ikke navnene er så veldig like.

Jeg liker variasjon i navn, men har merket meg at folk oppfatte likhet/ulikhet litt forskjellig. Selv synes jeg søstrene Caroline og Cathrine er helt umulig å holde fra hverandre, og jeg synes f eks Trude og Hege er kjempelikt. Hanne og Hanna er derimot heeelt forskjellige navn i mitt hode pga assosiasjoner til navnene. 

Anonymkode: 83a8c...bef

Men du er vel enig i at Martin og Morten er mer like enn Trude og Hege? 🤔 Navnene har jo 4 av 6 bokstaver helt like. 

Kjenner søsken som heter noe i samme stil som Caroline og Line. Synes det er litt spesielt. Har spøkt litt med at jeg burde ha kalt mine Johanne, Hanne og Anne... 😜

Anonymkode: df9d4...aa9

Skrevet
På 31.8.2020 den 10.18, AnonymBruker skrev:

Søsteren min har tvillinger hvor begge barna heter samme fornavn som barnefar.

Barnefar og sønnene har derimot forskjellig mellomnavn! Litt festlig 😂

De bruker alle full kombinasjon av dobbeltnavn! 

Eksempel så jeg ikke blir gjenkjent:

Hans Johan, Hans Olav og Hans Johan! 

Anonymkode: 4f9ff...7d1

Akkurat det der er jo så spesielt at du sannsynligvis blir gjenkjent uansett :) 

Men det må da være veldig upraktisk, for det er jo alltid noen som kun bruker første del av navnet når de snakker til/om folk, selv om det er dobbeltnavn. Og i mailer, post osv, er det jo ikke alltid plass til alle navnene, og det kan bli forviklinger med plasseringen av navnene. 

Hva i all verden tenkte de da de ga ungene navn?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kjenner 2 brødre som begge heter Torstein 

Anonymkode: 3da3d...36d

Som eneste navn? Hvorfor ??!!

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Før i tida, da barnedødeligheten var høy, var det vanlig å gi et nytt barn samme navn som avdøde søsken. Hvis man ser på gamle kirkegårder, kan man ofte se støtter med både to og tre småbarn med samme navn :( 

Skrevet

I boka "jordmor på jorda" av Edvard Hoem møter vi en familie der to søstre, begge levende, bærer navnet Ingeborg. Dette var rundt 1820. Grunnen til dette var oppkalling, de var nemlig oppkalt etter to forskjellige Ingeborg. 

Anonymkode: a99f5...912

• Liker 1
Skrevet

Minner meg om bokseren George Foreman. Han har 12 barn. Ene datteren heter Georgetta mens alle guttene(5 stykker) heter George Foreman😂😂

Anonymkode: b9ac3...964

Skrevet

Har en slektning som har: Markus, Martin, Martine og Marielle.

Anonymkode: 62045...cd9

Skrevet

Sønnen min går på skole med et tvillingpar, en gutt og en jente som heter noe alá Martin og Martine. Veldig lite originalt, men slik er det nå bare. 

Anonymkode: 580f9...27a

Skrevet

Snorre og Sverke! Ikke så like navn, men legendarisk på mange måter, 7. plass i OL i toer uten styrmann i 1992.

Anonymkode: 5ff1c...1e4

• Liker 1
Skrevet

Kjenner også søsknene Anne Marie og Mariann. 😅

Anonymkode: 580f9...27a

Skrevet

Vet om en familie... 
Mor: Christine
Far: Kristoffer
Datter: Kristin
Datter nr 2: Kristina

Har noen i slekta som heter følgende:
Far:Tom Rune
Sønn nr 1: Rune
Sønn nr 2: Tom Reidar
Sønn nr 3: Tommy
Ja og ikke glemme mor: Berit

Navn som ligner er en ting, navn som ikke samsvarer i det hele tatt er like ille synes jeg. Slik som søskenparet Varg Martinus (begge brukes til daglig)..... og Linda. LINDA!  

Konklusjonen er; ikke alle kan å gi barna sine navn. Og samme navn på flokken er bare sært og tungvindt. Ja, de burde passe sammen, men ikke "være sammen" og det samme. 

*Navnene er fiktive men i samme gate/stil som de ekte navnene. Eneste som er ekte er Linda, for jeg finner ikke noen navn som kan erstatte Linda uten at det mister "WTF"-effekten. 

Anonymkode: d8f41...4ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...