Gå til innhold

Hvordan hensyn tar du ved HPV infeksjon ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vaksinen beskytter ikke mot alle typer

Anonymkode: ab3d5...78d

Den beskytter mot de HPV typene som kan gi opphav til kreft. 

Anonymkode: 7d6a2...1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avstå fra oral sex, smitte via hudkontakt.

😱Kan ikke skjønne at dere tør å leve?!

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, vi jomfruer holder oss unna alle da, men det er nok best at jomfruer er med hverandre.

Men folk går kanskje ta ett hint fra naturen, den vil ikke at dere skal ligge rundt.

Anonymkode: d5251...be3

Om jeg har sex med en person, og den personen har hatt sex med noen før meg, så er det nok til at man kan bli smittet. Handler ikke om å ligge rundt eller ikke. 

Anonymkode: db2b8...926

Skrevet
På 31.8.2020 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en kjønnsvorte for kanskje 8 år siden, og fikk den fryst bort hos gynekolog. Vorter i kjønnsorgan = HPV. Jeg tok tester og det var ingen celleforandringer på den tiden heldigvis. Og jeg har ikke fått flere vorter nedentil siden..

Betyr det at jeg er helt ferdig med HPV-viruset? 

Anonymkode: 5f4e4...49c

Hpv som gir kjønnsvorter er ikke det viruset som fører til kreft. 

Skrevet
På 31.8.2020 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Vaksinen beskytter ikke mot alle typer

Anonymkode: ab3d5...78d

Det stemmer dessverre. Jeg fikk beskjed om at den typen jeg hadde ikke var den samme som vaksinen beskytter mot. 

Jeg tar celleprøve hvert år. Er gift, så har bare sex med én person uansett.

Anonymkode: 5154e...ac0

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den beskytter mot de HPV typene som kan gi opphav til kreft. 

Anonymkode: 7d6a2...1e2

De som vaksinen ikke beskytter mot kan i alle fall gi celleforandringer (og celleforandringer kan jo føre til kreft), for det har jeg hatt, og fått beskjed om at den typen HPV jeg har ikke er den som vaksineres mot.

Anonymkode: 5154e...ac0

Skrevet
På 31.8.2020 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en kjønnsvorte for kanskje 8 år siden, og fikk den fryst bort hos gynekolog. Vorter i kjønnsorgan = HPV. Jeg tok tester og det var ingen celleforandringer på den tiden heldigvis. Og jeg har ikke fått flere vorter nedentil siden..

Betyr det at jeg er helt ferdig med HPV-viruset? 

Anonymkode: 5f4e4...49c

HPV er ikke ett virus, det er en gruppe med mange virus. De som gir kjønnsvorter er som regel ikke de som fører til celleforandringer. Det som er litt rart er at folk tydeligvis her inne tror at bare fordi de har testet negativt for de typene HPV som det testes for på celleprøve så betyr det at man ikke har HPV. Størstedelen av befolkningen får en eller flere infeksjoner med et HPV virus i løpet av livet. Bare noen få av disse virusene testes det for siden bare noen få av dem fører til kreft. Man testes ikke for HPV på samme måte som andre kjønnssykdommer. Menn testes ikke i det hele tatt for HPV.

Anonymkode: a4bc7...96a

Skrevet

Hvis man bare sutter på klitten, er det mindre sjanse å få hpv da?

M51

Anonymkode: 841ca...c96

Skrevet

Så det vil si at jeg har mest sannsynlig smittet min samboer? Fikk påvist det i fjor høst, ble sammen med min samboer for 2 år siden. Vi har hatt ubeskytter sex, både før og etter at jeg fikk påvist smitten 🙊 

Anonymkode: f0911...f92

Skrevet

Har dere skjekket prisen, syykt dyr. 

Menn og damer som ikke har fått den og som har sex her og der. Bør ta den om den er dyr. Det er deilig å slikke gitt, menn Kan også få kreft av den. Så gidd å ta

den.

Anonymkode: 29272...29e

Skrevet
På 31.8.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Om jeg har sex med en person, og den personen har hatt sex med noen før meg, så er det nok til at man kan bli smittet. Handler ikke om å ligge rundt eller ikke. 

Anonymkode: db2b8...926

Jo det handler om å ligge rundt, særlig hvis din partner har gjort det. Uten at noen lå rundt og smittet andre så hadde det ikke eksistert kjønnssykdommer. 

Anonymkode: 9fba4...e19

Skrevet
På 31.8.2020 den 1.49, Uatskillelig skrev:

Jeg har i alle fall forstått det slik at en jomfru som ligger med en jomfru ikke kan smittes. Stemmer ikke det?

Kan fortsatt få det av kyssing

Anonymkode: 25981...561

Skrevet

https://www.nrk.no/sorlandet/faerre-tester-seg-for-livmorhalskreft-1.15142803

Ifølge Kreftforeningen får stadig flere kvinner HPV-virus, som kan føre til livmorhalskreft.

– Et endret adferdsmønster gjør at smitte blir mer utbredt blant yngre kvinner, sier Wehus.

Nesten alle tilfeller av livmorhalskreft skyldes langvarig infeksjon av «Humant Papillomavirus», eller HPV-virus, som det gjerne kalles.

Siden det overføres ved sex, vil risikoen for å bli smittet øke med antall sexpartnere.

– Vi ser at tidligere debut og hyppigere skifte av partner, gjør at man blir mer utsatt for smitte. Flere partnere kan også føre til at smitten blir mer utbredt, sier Wehus.

Anonymkode: 9fba4...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...