AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Altså, noen andre i samme situasjon? Jeg har i alle disse årene hatt stålkontroll frem til siste tre mnd ca. Nå sliter jeg veldig med overspising minst to ganger ukentlig. Da er det snakk om ganske mange kcal ila en dag og jeg mister helt kontroll! Kaster også opp i etterkant - noen ganger. Jeg skjønner ikke hva som skjer. Hvordan komme seg utav det? Noen andre? Hilsen svært fortvilet. Anonymkode: be1e9...a79
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Jeg tror du må slutte med å kalle anoreksi for stålkontroll, men samtidig trene på å slippe opp på behovet for kontroll. Trenger du å komme opp i sunn vekt? Anonymkode: ec51e...29f 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Jeg kaller ikke anoreksi for stålkontroll. Jeg var innlagt for noen år siden for alvorlig undervekt på seksjon for spiseforstyrrelse. Så vet hva anoreksi er... ts Anonymkode: be1e9...a79 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Jobb med å få tankene bort fra mat og kropp. Det er første bud. Spis regelmessig og normalt. Når hjernen og kroppen får nok næring blir tankene friskere Anonymkode: 34c29...45e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Ja, det er nok vanlig. Du har en spiseforstyrrelse, den kan gå begge veier - alt ettersom. Jeg har selv hatt en periode hvor jeg slet med anoreksi, så var jeg "frisk" i mange år, altså ikke undervektig, men hadde konstant tanker om mat og hva jeg skulle spise/eller når jeg skulle spise. For noen år siden begynte jeg å overspise istedenfor. Sånt er ekstremt vanskelig. Nå går jeg fra perioder med overspising til en sjelden gang ikke spise. Spiseforstyrrelsen vil alltid være der, men man kan få hjelp til å kontrolleren den, slik at det ikke går utover livskvalitet. Anonymkode: 6d66b...db6 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 Det er veldig vanlig. Det skjedde med meg også. Overspisingstrangen var ganske ekstrem da jeg også var veldig undervektig. Ettersom undervektig ble redusert, dempet den seg heldigvis. Det er fortsatt vanskelig, men nå som vekten nesten er normal er ting enklere og mer stabilt. Svaret på hvordan komme seg ut av det ligger nok i retning av recovery. Gi kroppen det den trenger, prøv å redusere undervekt. Og ta vare på deg selv. God bedring! Anonymkode: 6b980...03c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #7 Skrevet 31. august 2020 Har du kostliste for vedlikehold av vekt? Ville prøvd å spise etter kostliste for en stund, da det er lett for at du kompenserer og spiser for lite de andre dagene, der du trigger overspising med underskudd uten at du er klar over det. Kan være bra å ha en sånn kostliste å legge seg over på når man enten lurer på hva som er normalt eller har det vanskelig. Anonymkode: 9e114...65f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #8 Skrevet 31. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, noen andre i samme situasjon? Jeg har i alle disse årene hatt stålkontroll frem til siste tre mnd ca. Nå sliter jeg veldig med overspising minst to ganger ukentlig. Da er det snakk om ganske mange kcal ila en dag og jeg mister helt kontroll! Kaster også opp i etterkant - noen ganger. Jeg skjønner ikke hva som skjer. Hvordan komme seg utav det? Noen andre? Hilsen svært fortvilet. Anonymkode: be1e9...a79 Søk opp extrem hunger anorexia recovert Anonymkode: 8571e...f07 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #9 Skrevet 31. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kaller ikke anoreksi for stålkontroll. Jeg var innlagt for noen år siden for alvorlig undervekt på seksjon for spiseforstyrrelse. Så vet hva anoreksi er... ts Anonymkode: be1e9...a79 Men hva mener du da med stålkontroll? Anonymkode: 8571e...f07 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #10 Skrevet 31. august 2020 Det er vanlig med sterk sult og overspising når man begynner å spise igjen etter anoreksi. Men dersom du har vært ganske frisk lenge, vil jeg tro du er i ferd med å få spiseforstyrrelse på nytt. Det er vanlig at spiseforstyrrelse kan endre seg fra anoreksi til bulimi eller overspising, ofte i den rekkefølgen. Tipset er å ikke kaste opp når du har overspist. Heller ikke spise mindre dagen etter for å kompensere. Begge disse tingene trigger at syklusen gjentar seg. Det lureste er å følge kostplan igjen. Ikke vei deg og ikke tell kalorier. Anonymkode: effc5...0c0 1
Humle Brumle Skrevet 31. august 2020 #11 Skrevet 31. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva mener du da med stålkontroll? Anonymkode: 8571e...f07 Tror hun mente hun var kvitt anoreksien? Og fikk et bedre kosthold som hun hadde stålkontroll på?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #12 Skrevet 31. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva mener du da med stålkontroll? Anonymkode: 8571e...f07 Når man har anoreksi handler alt om kontroll. Man skal ha kontroll på kaloriene, grammene, vekten, alt. Når man overspiser, mister man kontroll totalt. Anonymkode: cc7be...f60
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #13 Skrevet 31. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har anoreksi handler alt om kontroll. Man skal ha kontroll på kaloriene, grammene, vekten, alt. Når man overspiser, mister man kontroll totalt. Anonymkode: cc7be...f60 Det handler om kontroll ja,men man har alt annet enn stålkontrol!!! Hilsen en som hat levd med anoreksi over 20 år Anonymkode: 8571e...f07
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #14 Skrevet 31. august 2020 Det er helt vanlig. Les om Extreme hunger som ovennevnte sier. Problemet er angsten som følger matinntaket - som igjen fører til oppkast. Det er angsten og kontrollbehovet man må få kontroll på. Ofte hjelper det å få noe «nytt» inn i livet - som tar fokus bort fra mat. Anonymkode: a3ef6...734
AnonymBruker Skrevet 31. august 2020 #15 Skrevet 31. august 2020 Ta kontakt med terapiaut og få hjelp til å jobbe med mekanismene som gjør at du har problemer med mat. Anonymkode: ed471...4c8
Edie Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym. Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Med vennlig hilsen Edie, adm.
Fremhevede innlegg