Gå til innhold

Hund med skjelvende ben

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har dvergpuddel på 16,5 år. Den siste tiden dirrer alle bena hans om morgenen, og han raver som i fylla før frokost. Frambena går nærmest i spagat. Blir normal etter å ha spist. Jeg tenkte først han var støl etter å ha sovet. Han er jo gammel, og har det veterinæren kaller svak bakpart. Ikke forkalkninger. Han sklir på lakkerte tregulv, så jeg har lagt tepper og matter overalt. Han bruker 10 mg Rimadyl morgen og kveld.

Da jeg sto opp om natten og matet ham, skalv han ikke så om morgenen. Så jeg mistenker diabetes, men han drikker ikke mer enn vanlig. Han har time hos veterinæren i morgen. Jeg fikk beskjed om at han ikke skulle tisse før timen, på grunn av urinprøve, men vet ikke hvor lang tid han skal holde seg. Har hørt de tar urinprøve ved å stikke en nål i blæra, uten bedøvelse, men jeg håper det ikke er sant.

Har noen andre opplevd å ha hund med slike symptomer? Jeg skjønner at det kan feile han noe alvorlig, han er jo eldgammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en hund med lignende symptomer, dyrlegen kunne ikke finne noe feil. MR viste imidlertid alvorlige prolapser i flere nivå.

Jeg ville bedt om en second opinion eller videre utredning.

Anonymkode: 78943...ead

• Liker 1
Skrevet (endret)
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en hund med lignende symptomer, dyrlegen kunne ikke finne noe feil. MR viste imidlertid alvorlige prolapser i flere nivå.

Jeg ville bedt om en second opinion eller videre utredning.

Anonymkode: 78943...ead

Takk! Prolaps høres absolutt ikke bra ut. Enig i at man ikke bør nøye seg med én undersøkelse. Min hund ble feilmedisinert i 2 år, fikk både vanndrivende og hjertemedisin. Jeg fikk han sjekket på Veterinærhøgskolen. Allerede før de tok hjerterøntgen skjønte hjertespesialisten at hunden ikke hadde hjertefeil. Det var stresset pesing 3 andre hadde trodd var bilyd på hjertet. Spesialisten lyttet på hjertet mens hunden var på gulvet og ble distrahert av andre.

Endret av MyMichelle
Skrevet

En normal urinprøve er at eier får hunden til å holde seg frem til de er hos dyrlegen, der får de en slags øse og en kopp og så går dere ut og får hunden til å tisse i grøfta hvor dere stikker øsen under skrittet på hunden.

Anonymkode: cc633...2a5

• Liker 1
Skrevet

Min aldrende hund skjelver hver morgen også. Får smertestillende hver morgen. Rett og slett gammel og forkalkninger i bein. Må bevege seg litt før skjelvinger avtar. Rett og slett som vi mennesker  er litt stiv på morgenkvisten som eldre.

Anonymkode: b30e5...33f

• Liker 1
Skrevet

Her har jeg alltid tatt med urinprøven til veterinær, så usikker på hvordan veterinær gjør det i ditt tilfelle. 

Ville også tatt en sjekk hos en annen veterinær. Jeg tenkte nerver i klem eller lignende. Har du vært hos kiropraktor? Finnes flere som er både veterinær og kiropraktor, ville anbefalt det. Fikk beskjed om at min hund hadde sterk HD en gang, viste seg ved sjekk hos to andre veterinærer og en kiropraktor at det var en stram muskel i ryggen.... 

Krysser fingrene for deg!

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Urinprøven ble tatt ved at jeg holdt et beger, og han tisset i det utenfor klinikken. Etter å først ha tisset på armen min.

Han har ikke diabetes, men to forkalkninger, muskelsvinn, litt forhøyede leververdier og litt forhøyede nyreverdier.

Jeg tviler på at det finnes kiropraktor for hunder nær der jeg bor, men jeg kan prøve finne ut om det er noen her jeg ferierer (Innlandet). Jeg fikk det inntrykket at veterinæren her mente det er bare å avlive innen noen uker, selv om det ikke virker som han har vondt. Han traver ivrig foran når vi går tur, men utenfor klinikken var han i sin egen verden. Bare snuste og gikk rundt i sirkel.

Skrevet
19 timer siden, barnål skrev:

Her har jeg alltid tatt med urinprøven til veterinær, så usikker på hvordan veterinær gjør det i ditt tilfelle. 

Ville også tatt en sjekk hos en annen veterinær. Jeg tenkte nerver i klem eller lignende. Har du vært hos kiropraktor? Finnes flere som er både veterinær og kiropraktor, ville anbefalt det. Fikk beskjed om at min hund hadde sterk HD en gang, viste seg ved sjekk hos to andre veterinærer og en kiropraktor at det var en stram muskel i ryggen.... 

Krysser fingrene for deg!

Takk enda en gang! Der jeg bor er det bare én klinikk som må dekke 3 kommuner, både store og små dyr.  Såvidt jeg vet har de ikke kiropraktorkompetanse. MEN jeg ferierer på Innlandet, og fant ut at Hamar Smådyrklinikk har kiropraktor. Jeg skal kontakte den klinikken. Har jo fra tidligere dårlig erfaring med å bare oppsøke én veterinær. At han måtte bruke hjertemedisin og vanndrivende i to år uten å ha hjertefeil kan ha gjort at nyrene ble dårligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...