AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 Jeg ønsker en hund som «kun» selskap i hverdagen og tur-og treningskamerat. Hunden skal ikke brukes til noe spesielt. Andre ønsker er middels størrelse, og lite jakt/vokt/vakt-instinkt. Er ute etter en omgjengelig hund rett og slett, som trives med et normalt aktivitetsnivå😊 Hvilken rase kan dere anbefale? Anonymkode: 3b605...d11
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 Har du vurdert whippet? Eller mellompuddel? Eller Eurasier? Ganske forskjellige, og noen instinkter har de selvsagt, men de skulle fungere godt alle tre. Anonymkode: b126e...0c1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Har hatt cocker spaniel, golden og nå en nydelig mittelspitz som er den herligste hunden jeg kan tenke meg. Det høres ut som det er mange hunder som kan passe dine ønsker, så sjekk gjerne ut https://www.nkk.no/rasevelger/ så kan du fylle inn og få noen tips der også:) Cockeren jeg hadde var selvfølgelig opprinnelig en vannapporterende jakthund, men de er veldig selskapshunder og hun bar lite preg av å ha mye jaktinnstinkt - med mindre du teller å kaste tennisballer i vannet^^ Spitzen jeg har er så nydelig, ser ut som en liten fjellrev og er tøff, selvstendig, gir lite lyd fra seg og er veldig utholdende uten at det er masete - vi kan gå 4 timer tur eller 30-60 min av gangen og han er like glad. På kveldene legger han seg på fanget for å kose, og er generelt en skikkelig god venn. Anbefales! De røyter mindre enn du ser for deg, og trenger heller ikke vaskes eller klippes så altfor ofte. Kjent for å smile mye og være glade hunder! Lykke til med valget! Anonymkode: c0397...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 Shetland sheepdog! Veldig lette å trene, svært intelligente og veldig, veldig opptatte av eieren sin. Opprinnelig gjeterhunder, og derfor veldig opptatte av å følge med på eieren sin. Følger deg som en klegg, ute som inne. I alle fall gjør min det. Hun har aldri stukket av i hele sitt 10 årige liv, og kommer løpende etter meg om jeg forsvinner rundt en sving på en sti i skogen, sånn at hun ikke ser meg et øyeblikk. De fleste sheltier jeg vet om, er ikke overvettes glad i vann og bader ikke. Men noen gjør det, så unntak finnes. Min har aldri tatt seg en frivillig dupp i vann ute i hele sitt liv. De er supergode turkamerater, og de elsker å være med eieren sin og være med på det eieren gjør - særlig turer, men også bare å chille hjemme i sofaen. Hovedsaken er at DU er der! Eneste ulempe jeg vet om er at de kan ha lett for å bjeffe og varsle. Men jeg kjenner to eiere av shetland sheepdog, som begge har klart å trene bort dette. JEG har ikke klart det med min, men det er altså mulig. Ulempe nr to er mye pels. De må børstes jevnlig, for å ta unna hår i røyteperiodene vår og høst. Men de er praktfulle, og ser så vakre og nydelige ut med den nydelige pelsen! Finnes i flere farger, de mest vanlige er tricolor (svart, med hvite og brune tegninger), sobel (gyldenbrun med hvit krage og hvite ben) og blue merle. Den sistnevnte er ikke så vanlig som de to førstnevnte, men en utrolig vakker hund om man får tak i det 😍 Anonymkode: 13920...76d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 Golden retriever! Vår tåler både en rolig dag og en lang dag. Hun er alltid blid, aldri agressiv. Veldig sosial, alltid i nærheten, stikker aldri av gårde. Bjeffer lite, vokter ikke. Bare spør om du lurer på noe😉 Anonymkode: f1fa5...b8d
MyMichelle Skrevet 31. august 2020 #6 Skrevet 31. august 2020 Puddel. Storpudler er vennlige og årvåkne. Bjeffer ikke, og er sosiale. De er kjente for å være lettlærte. Min puddel har nomesele, og synes det er morsomt å trekke meg på joggetur. Han forstår kommandoene «Høyre» og «Venstre». Samboeren snørekjører med ham. Han ignorerer hester, sauer, geiter og rein om vi møter slike i skogen eller på fjellet. Vet ikke om det samme gjelder alle storpudler. Lange ben er praktiske, han behøver ikke «brøyte» seg fram i terrenget slik noen hunder må. Ulempen med pudler er pelsen. Den må holdes kort fordi rusk og rask setter seg fort fast. På den andre siden er det bra å slippe røyting. Ørenapping er også ille. Når alt kommer til alt er det vel slik at de fleste synes nettopp «sin» hunderase er best, så vanskelig å gi objektive råd.
Julie Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 5 timer siden, MyMichelle skrev: Puddel. Storpudler er vennlige og årvåkne. Bjeffer ikke, og er sosiale. De er kjente for å være lettlærte. Min puddel har nomesele, og synes det er morsomt å trekke meg på joggetur. Han forstår kommandoene «Høyre» og «Venstre». Samboeren snørekjører med ham. Han ignorerer hester, sauer, geiter og rein om vi møter slike i skogen eller på fjellet. Vet ikke om det samme gjelder alle storpudler. Lange ben er praktiske, han behøver ikke «brøyte» seg fram i terrenget slik noen hunder må. Ulempen med pudler er pelsen. Den må holdes kort fordi rusk og rask setter seg fort fast. På den andre siden er det bra å slippe røyting. Ørenapping er også ille. Når alt kommer til alt er det vel slik at de fleste synes nettopp «sin» hunderase er best, så vanskelig å gi objektive råd. Nei,det gjelder definitivt ikke alle storpudler. Det finnes eksemplarer med mye jaktlyst som jager hårvilt. Naboen sin tar eksempelvis stålos på elg bl.a. Enig i at det er en flott rase. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 6 timer siden, MyMichelle skrev: Puddel. Storpudler er vennlige og årvåkne. Bjeffer ikke, og er sosiale. De er kjente for å være lettlærte. Min puddel har nomesele, og synes det er morsomt å trekke meg på joggetur. Han forstår kommandoene «Høyre» og «Venstre». Samboeren snørekjører med ham. Han ignorerer hester, sauer, geiter og rein om vi møter slike i skogen eller på fjellet. Vet ikke om det samme gjelder alle storpudler. Lange ben er praktiske, han behøver ikke «brøyte» seg fram i terrenget slik noen hunder må. Ulempen med pudler er pelsen. Den må holdes kort fordi rusk og rask setter seg fort fast. På den andre siden er det bra å slippe røyting. Ørenapping er også ille. Når alt kommer til alt er det vel slik at de fleste synes nettopp «sin» hunderase er best, så vanskelig å gi objektive råd. Fin rase ja, men jeg har møtt mange individer som ikke passer din beskrivelse. Det er mye lyd i pudlene jeg har møtt, og flere har mye jaktinstinkt og løper bort til både hunder og andre dyr på tur. Dette er en treningssak såklart, men det kommer ikke av seg selv. Anonymkode: 21855...ec9 2
MyMichelle Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fin rase ja, men jeg har møtt mange individer som ikke passer din beskrivelse. Det er mye lyd i pudlene jeg har møtt, og flere har mye jaktinstinkt og løper bort til både hunder og andre dyr på tur. Dette er en treningssak såklart, men det kommer ikke av seg selv. Anonymkode: 21855...ec9 Er det storpudler du har møtt? Jeg vet at både toypudler og dvergpudler (har selv en) bjeffer. Jeg hørte på klinikken noen ble overrasket over hvor rolig min var. Da sa veterinæren det er stor forskjell mellom lynnet på storpudler og småpudler. Men klart at også storpudler er forskellige. Endret 1. september 2020 av MyMichelle
MyMichelle Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 (endret) 9 timer siden, Julie skrev: Nei,det gjelder definitivt ikke alle storpudler. Det finnes eksemplarer med mye jaktlyst som jager hårvilt. Naboen sin tar eksempelvis stålos på elg bl.a. Enig i at det er en flott rase. Huff. Ja, hunder er vel forskjellige uansett rase. Må være vanskelig å ha kontroll på en såpass stor hund når den får teften av noe. Og nå kom jeg på at i begynnelsen ble visstnok storpudler oppdrettet for å brukes i andejakt i Frankrike. De hentet byttet både på land og i vann. Ble klipt så de hadde mye pels på brystet for å unngå småskader når de var i buskas, og kort pels bak på grunn av svømmingen. Min tør forresten ikke svømme. Står på land og piper når andre hunder henter leker i vannet. Heldivis går det greit å bade ham. Endret 1. september 2020 av MyMichelle
Julie Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 2 timer siden, MyMichelle skrev: Huff. Ja, hunder er vel forskjellige uansett rase. Må være vanskelig å ha kontroll på en såpass stor hund når den får teften av noe. Og nå kom jeg på at i begynnelsen ble visstnok storpudler oppdrettet for å brukes i andejakt i Frankrike. De hentet byttet både på land og i vann. Ble klipt så de hadde mye pels på brystet for å unngå småskader når de var i buskas, og kort pels bak på grunn av svømmingen. Min tør forresten ikke svømme. Står på land og piper når andre hunder henter leker i vannet. Heldivis går det greit å bade ham. Ja, dette er opprinnelig brukshunder. Skulle gjerne hatt en selv! Står på blokka som en mulig hund i framtida. Kan jeg spørre hvordan det er med vaktinstinkt på din?
MyMichelle Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 (endret) 6 timer siden, Julie skrev: Ja, dette er opprinnelig brukshunder. Skulle gjerne hatt en selv! Står på blokka som en mulig hund i framtida. Kan jeg spørre hvordan det er med vaktinstinkt på din? En morgen, da vi var på hytta våknet jeg av et høyt bjeff, etterfulgt av en dyp knurring. Jeg hadde ikke hørt noen av delene før, så jeg skvatt fælt. Det viste seg at postbudet hadde lagt en pakke på verandaen. Vi pleier ikke ha besøk på hytta, så mulig det var derfor han reagerte. Ellers så tror jeg ikke han vil duge særlig som vakthund. Han liker alle. Endret 2. september 2020 av MyMichelle
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 På 30.8.2020 den 17.03, AnonymBruker skrev: Har du vurdert whippet? Eller mellompuddel? Eller Eurasier? Ganske forskjellige, og noen instinkter har de selvsagt, men de skulle fungere godt alle tre. Anonymkode: b126e...0c1 Whippet har meget sterkt jaktinstinkt - så ville ikke anbefalt det ( selv om jeg har 3 stk selv 😉 ) Men Mellompuddel har jeg den senere tid blitt veldig fascinert av... en utrolig herlig glad akkurat passe liten sak. Ikke er det så mye lyd i den eller slik som på dverg- og toy. Anonymkode: 9215c...580
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 Her hadde jeg absolutt sett på labradoodle eller cavapoo. Den første er en blanding av labrador og puddel, den andre er cavalier king spaniel og puddel. sjekk på Google 😍 Anonymkode: 64b60...48c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 På 3.9.2020 den 18.05, AnonymBruker skrev: Her hadde jeg absolutt sett på labradoodle eller cavapoo. Den første er en blanding av labrador og puddel, den andre er cavalier king spaniel og puddel. sjekk på Google 😍 Anonymkode: 64b60...48c Hvorfor?! Hva kan en blanding av disse rasene gi som ikke en av rasene kan gi? Så lei av disse puddelblandingene, traff en dame med såkalt "cockapoo" som var så overrasket over hvor forskjellige alle valpene fra samme kull var. Noen var krøllete mens andre var glatte og helt like cocker spaniel. No shit sherlock!!! Anonymkode: 795e9...e34 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 Jeg var uerfaren og valgte shetland sheepdog. Ville valgt det 1000 ganger til!! Det at de er opptatte av å være med eieren gir meg så uendelig mange fordeler i treningen av han. Anonymkode: 195cb...f04 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 Som flere har nevnt her kan jeg anbefale Shetland Sheepdog. Min erfaring dog, er at de kan være litt nervøse, og vil gjete biler osv, men det kan vel læres bort. Anonymkode: 7db1f...d58 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 Jeg ville, hvis du gidder litt pelsstell, gått for dverg- eller mellomschnauzer. Jeg har en dverg og kan ikke tenke meg en bedre hund. Rolig, bjeffer lite, utholdende og lettlært. Ville valgt samme rase igjen. 😊 Anonymkode: 2791e...87f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 Dansk svensk gårdshund. Anonymkode: 4be7e...865 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå