AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #1 Skrevet 30. august 2020 #villebarepratelitt var en kampanje / bevisstgjøring på at det ikke er greit for menn å prøve å ta kontakt med fremmede damer på bussen, treningssenter, gata etc. Her på KG spørres det ofte om tips til hvordan man kan finne en kjæreste, og da er ofte tipset at man bare skal ta kontakt med menn i butikken, treningsstudio og lignende. Blir ikke det feil, eller er det greit så lenge dama er den som tar initiativet? Spør ikke for å kverulere eller noe, lurer oppriktig. Anonymkode: a6df2...0e7 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #2 Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: #villebarepratelitt var en kampanje / bevisstgjøring på at det ikke er greit for menn å prøve å ta kontakt med fremmede damer på bussen, treningssenter, gata etc. Her på KG spørres det ofte om tips til hvordan man kan finne en kjæreste, og da er ofte tipset at man bare skal ta kontakt med menn i butikken, treningsstudio og lignende. Blir ikke det feil, eller er det greit så lenge dama er den som tar initiativet? Spør ikke for å kverulere eller noe, lurer oppriktig. Anonymkode: a6df2...0e7 I Norge er man opptatt av space på gata/bussen, spesielt i de større byene med mange fremmede. Treningsstudio er veldig ulike, noen er sosiale mens andre er mer som å trene på hver sin ende av en busshall, de fleste et sted i midten. Butikker er litt på samme måte, alt fra nærbutikken til gigahall på kjøpesenter. Anonymkode: 03b8b...d3c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #3 Skrevet 30. august 2020 Spørsmålet viser hvor på jordet en del nordmenn er når det gjelder small talk og sosiale koder. Poenget er å begynne forsiktig, med en kommentar for eksempel «oi, her var det lang kø» , eller enda bedre en morsom observasjon. Og så vente på respons. Smiler hun kort og fortsetter å se ned på mobilen så kan du slutte der. Tar hun ballen og svarer kan du vurdere å svare tilbake. Osv., men la det eventuelt utvikle seg sakte og forsiktig. Det man IKKE skal gjøre er å klistre seg på enslige damer og legge opp til en flørtende tone fra første setning på T-banen. Kjemi må utvikles sakte. De som prøver seg direkte og ikke tar avvisende signaler, er jo også de som prøver seg ukritisk på alt og alle = svært usexy. Anonymkode: 2cf85...b26 36 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #4 Skrevet 30. august 2020 #harikkeskjønthvadethandlerom Å ta kontakt er sjelden feil. Det er måten det blir gjort på. Anonymkode: 13e58...bba 32
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #5 Skrevet 30. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: #villebarepratelitt var en kampanje / bevisstgjøring på at det ikke er greit for menn å prøve å ta kontakt med fremmede damer på bussen, treningssenter, gata etc. Anonymkode: a6df2...0e7 Feil, det var en kampanje rettet mot de som ikke tar ett hint. Ett hei, en kommentar o.l. er helt greit, også mtp kampanjen problemet er når man ikke svarer og viser tydelig at man vil være i fred og personen fortsetter å presse seg på! Anonymkode: 3d4e3...8dc 22 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #6 Skrevet 30. august 2020 Det er lov å prate, problemet er vel at noen er så pågående at det blir sinnsykt ubehagelig. Anonymkode: 9471d...6fb 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #7 Skrevet 30. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er lov å prate, problemet er vel at noen er så pågående at det blir sinnsykt ubehagelig. Anonymkode: 9471d...6fb Sånt må man tåle frem til man ber dem holde kjeft. Anonymkode: 915a8...1e4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #8 Skrevet 30. august 2020 Åh, denne tråden viser jo nøyaktig hvordan menn typisk misforstår poenget. Anonymkode: ee55a...42f 25
velociraptor Skrevet 30. august 2020 #9 Skrevet 30. august 2020 Det er ikke så komplisert. Ikke innled en samtale med noen som har på headsett, sitter med nesa ned i en telefon eller en bok, sitter konsentrert med et strikketøy etc. Hvis du tar kontakt og personen flakker med blikket, ikke ser på deg, svarer unnvikende eller veldig kort, så back off. Les situasjonen. Søker personen blikket ditt, ser deg inn i øynene, smiler og ler og tuller tilbake, kanskje lener seg mot deg og ikke enten fra deg eller stivner, så er det neppe feil. Kampanjen handlet om mennesker som ikke tar et hint. 19
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #10 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånt må man tåle frem til man ber dem holde kjeft. Anonymkode: 915a8...1e4 Når jeg sitter mot vinduet i en rad med to seter på toget der en mann klistrer seg inntil meg, sier ikke et kvidder og "med uvilje" legger hånden på låret mitt er ikke det noe man bare skal tåle. Mange, spesielt unge, kvinner reagerer med å stivne til. Jeg slang hånden hans vekk og ville flytte meg. Han rikket seg ikke slik at han ville at jeg skulle vrikke meg forbi han. Da sa jeg høyt og tydelig at han må flytte seg slik at andre også hørte det. Da latet han som han ikke kunne norsk skikkelig. Altså, dette handler om menns oppførsel, og dette her er ikke noe man skal tåle bare fordi man vandrer rundt blant menn. De fleste menn er nå veldig snille og litt vel forsiktige, så det er åpenbart ikke de denne kampanjen retter seg mot. Det er det mindretallet av menn som føler de bare kan si og gjøre det de vil når de er rundt en fremmed kvinne, og som ikke stopper når man gir tydelige signaler på at det ikke er ok. Anonymkode: ee55a...42f 17 1
WhiteSwan Skrevet 30. august 2020 #11 Skrevet 30. august 2020 Man er på trening for å trene, på butikken for å handle. Hvis man vil sjekke opp noen får man gjøre det på en datingapp som er laget for nettopp det 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #12 Skrevet 30. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, denne tråden viser jo nøyaktig hvordan menn typisk misforstår poenget. Anonymkode: ee55a...42f Er det rart? Alt menn gjør og sier, eller ikke gjør og sier, er jo galt uansett. Dessuten sender kvinner tvetydige signaler, som er umulig å skjønne. Anonymkode: 46ded...495 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #13 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, WhiteSwan skrev: Man er på trening for å trene, på butikken for å handle. Hvis man vil sjekke opp noen får man gjøre det på en datingapp som er laget for nettopp det Selv om det ikke er en «datingarena» så hadde jeg bare tatt det som et kompliment å blitt sjekket opp på trening. Det er ikke verre enn å avvise/takke nei hvis man ikke er interessert. Herregud så lett krenka folk blir.. Anonymkode: f260d...6f8 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #14 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det rart? Alt menn gjør og sier, eller ikke gjør og sier, er jo galt uansett. Dessuten sender kvinner tvetydige signaler, som er umulig å skjønne. Anonymkode: 46ded...495 Nei, det er ikke det. Men det føles jo slik for menn som ikke klarer å skjønne noe som helst. Anonymkode: ee55a...42f 15
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #15 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, WhiteSwan skrev: Man er på trening for å trene, på butikken for å handle. Hvis man vil sjekke opp noen får man gjøre det på en datingapp som er laget for nettopp det Så langt håper jeg verden aldri kommer. Da kan vi like gjerne la Google finne oss en match. Anonymkode: 13e58...bba 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #16 Skrevet 30. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det rart? Alt menn gjør og sier, eller ikke gjør og sier, er jo galt uansett. Dessuten sender kvinner tvetydige signaler, som er umulig å skjønne. Anonymkode: 46ded...495 Litt sosial intelligens er fint å ha med seg 👍 Anonymkode: 9471d...6fb 11
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #17 Skrevet 30. august 2020 5 minutter siden, WhiteSwan skrev: Man er på trening for å trene, på butikken for å handle. Hvis man vil sjekke opp noen får man gjøre det på en datingapp som er laget for nettopp det Det er ingenting feil med å si hei, og prate casual, så lenge man tolker signaler og ikke blir ubehagelig. Anonymkode: 9471d...6fb 6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #18 Skrevet 30. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: #harikkeskjønthvadethandlerom Å ta kontakt er sjelden feil. Det er måten det blir gjort på. 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er lov å prate, problemet er vel at noen er så pågående at det blir sinnsykt ubehagelig. Anonymkode: 9471d...6fb Folk har ulik tolkning av hva kampanjen handler om ser det ut til, men jeg mener da bestemt at fokuset var på det å i det hele tatt ta kontakt. Det er jo ikke opp til hver enkelt å lage sin egen tolkning av kampanjen, det var jo en person som startet den. Noen vil selvfølgelig synes det er ok å bli kontaktet av fremmede, andre vil synes det er et overtramp. Men nå ble det ble jo en slags konsensus om at det ikke er akseptabelt å snakke med fremmede (på bussen etc). For meg personlig er det likegyldig, jeg har aldri snakket til fremmede uansett. Men spørsmålet er likevel - gjelder ikke reglene for #villebarepratelitt for kvinner? Det fremstilles jo på KG som det er helt uproblematisk for en kvinne å snakke med en fremmed mann på trening og slik? Anonymkode: a6df2...0e7 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #19 Skrevet 30. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk har ulik tolkning av hva kampanjen handler om ser det ut til, men jeg mener da bestemt at fokuset var på det å i det hele tatt ta kontakt. Enig. Det var faktisk det kampanjen fokuserte på. All den unødvendige sosiale kontakten menn "utsatte" kvinner for, og som måtte opphøre fordi det var komfortabelt og uakseptabel oppførsel. Og etter det gikk mange menn, gjerne de beste menn, i dvale og turte knapt å tilnærme seg kvinner. Men det ble jammen feil det også. Anonymkode: 46ded...495 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2020 #20 Skrevet 30. august 2020 Jeg hadde blitt positivt overrasket faktisk, om noen hadde sjekket meg opp i butikken, på gata eller treningssenteret. Men jeg hadde også forventet å få være i fred om jeg ikke var interessert. Denne kampanjen handler jo ikke om å forby sjekking på andre arenaer enn apper, men at menn som ikke tar et hint og ikke klarer å la damer som vil være i fred få være i fred må slutte med det tullet der og oppføre seg som oppegående normale folk. Anonymkode: cf506...673 9
Fremhevede innlegg