Gå til innhold

Papirmølle- etter bryllupet.


tps_0709

Anbefalte innlegg

Hva bør/må vi ordne av papirer nå i ettertid?

Jeg har bytte navn, så da er det vel en hel haug med instanser som må få beskjed?

Banken min?

Hva med på jobb (er for tiden ute i permisjon)?

Pass/førerkort?

Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk ikke såååå mye som må ordnes av slike ting, men du bør sende et brev med kopi av vielsesattesten til iallfall banken din.

Det første jeg gjorde var å ta en telefon til folkeregisteret og høre hvordan de oppdaterte registeret sitt. Siden de sa det kunne ta litt før de fikk vielsesattesten, sendte jeg en kopi slik at de fikk oppdatert det med en gang. Så vidt jeg vet er det også en del registere som oppdateres rett ut i fra folkeregisteret, men du bør nok sende navnendring til:

-bank

-bokklubber

-steder du får diverse kataloger fra (f.eks H&M)

-mobiltelefon

I tillegg sendte jeg til fastlegen min også jeg, for sikkerhets skyld.

Når det gjelder kort, så er det nok greit å få oppdatert både bankkort og førerkort etterhvert, men det er ingen stor hast. Ha alltid en kopi av vielsesattesten i veska, så har du bevis på at du har byttet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkekontoret sende vielsesattesten direkte til folkeregisteret og de sendte videre til biltilsynet , lege osv.

JEg måtte selv ordne med pass, bank. Her må du ha med attesten.

bokklubber, blader o.l -Til sånne ting er det nok at du sender en adresseforandring- at du endret navn... De trenger ikke attesten for å endre noe

På jobben kan du jo bare ha med attesten om de vil ha bevis for navnebyttet. Men skulle jo tro at de tror på deg når du sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at banken måtte ha min vielsesattest, kanskje ikke så rart egentlig?

Men her finner du noen tråder som omhandler det samme:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=10965

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=8281

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=8264

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=2474

Her finner du nok svar på det meste av det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet på å ta en god del kopier av vigselsattesten, og sender fra meg etter som jeg husker på det. Og ikke glem å ta en liten bunke med pass-bilder, så har du det til alle kortene som skal byttes ut.

Etter at passet, førerkortet og minibankkortet er ordnet, så tar jeg det bare som det kommer.

Men så skal dørskiltet byttes, skiltet på postkassa bestilles, nye visitt-kort må jeg ha..... det er DA det begynner å bli litt slitsomt. Og så har jeg gravert navn på PM'en min..... dumt!

Uansett så er det koselig og deilig å være gift!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at kirken jeg giftet meg i ikke sendte endring til folkeregisteret, så dette må du muligens gjøre selv, det måtte vertfall jeg. Ellers dro jeg til biltilsynet for å få nytt førerkort, men der fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å få nytt, men jeg gjorde det no siden jeg først var der. (De trengte ikke kopi av vielsesatt., da de var koblet til folkeregisteret og kunne sjekke det der, det tar noen uker før folkeregisteret oppdateres). Ellers trenger banken kopi av vigselsatt. for å få nytt bankkort.

Jeg har selv vært litt treg med å sende endringer til bokklubber ol., men jeg tar det ettehvert som jeg mottar pakker fra de, slik husker jeg best hvem jeg skal sende endringer til. Dørskilt, postkassen ol., skal endres etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Dette er ganske enkelt egentlig: Folkeregisteret sender til alle offentlige instanser. Alle andre må man informere selv.

Rart men fint med nytt navn ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...