Gå til innhold

"Alle" foretrekker hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor noen misliker å sitte på hjemmekontor. I min bedrift har det vært et (vokalt) mindretall som har pratet om å savne kontoret hver dag siden mars, men nå som det er åpent og folk spør "skal noen til kontoret i dag?" Er svaret fra de som sier de har savnet kontoret mest som regel "njaaaa... hadde tenkt det, men skal ha et møte på skype/teams, så kan like gjerne sitte hjemme i dag...). Vi har satt opp en kalender slik at de som vil på kontoret kan føre seg opp (ment til å forhindre at for mange fører seg opp), men har jo resultert i at ingen fører seg opp. Ikke engang de som nå har klaget i et halvt år på at det er "kjedelig" å sitte hjemme. 

På tide å innse at hjemmekontor er fremtiden, foran bråkete åpent kontorlandsskap?

Anonymkode: 45c77...9ff

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt herlig. Slipper all sladderen og snikk snakket. Kaste bort tid. Jobber mye mer effektivt!! 

Absolutt fremtiden!! 

Anonymkode: 88bbe...3d7

• Liker 22
Skrevet

Er nyansatt fra juni. Skulle gjerne møtt kolleger og sjef fysisk.

Anonymkode: d7d6c...7c7

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er helt herlig. Slipper all sladderen og snikk snakket. Kaste bort tid. Jobber mye mer effektivt!! 

Absolutt fremtiden!! 

Anonymkode: 88bbe...3d7

Ts her, og helt enig! Men virker som om noen på jobben min tviholder på det (i teorien) men ikke i praksis!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er nyansatt fra juni. Skulle gjerne møtt kolleger og sjef fysisk.

Når du er nyansatt skjønner jeg det.

• Liker 9
Skrevet

Liker hjemmekontor 1 dag her og der, men dager og uker i strekk? Nei takk! Var hoppende glad da det ble slutt på hjemmekontor 😊

Anonymkode: 86eab...dcb

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du er nyansatt skjønner jeg det.

Takk! Jeg kommer inn i oppgaver osv, men savner litt uformell prat i lunsj / kaffekopp. Har tatt 1-1 videomøter og prøvd å leke uformell prat og bli litt kjent, men litt kleint. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Liker hjemmekontor 1 dag her og der, men dager og uker i strekk? Nei takk! Var hoppende glad da det ble slutt på hjemmekontor 😊

Hvorfor er det slutt hos dere? Vi har det ut året.

• Liker 4
Skrevet

En del liker det vel fordi man sparer penger og tid på slippe å pendle til jobb.

Samtidig tror jeg ikke man skal legge skjul på at en del føler at de har en friere hverdag, og gjerne gjør litt mindre arbeid.

Post-korona-tiden vil vel gi det klare svaret på dette. Det er dyrt å leie eller kjøpe store kontorlandskaper og drifte disse. Om arbeidsgivere da fremdeles ønsker arbeidstakerne tilbake på kontoret, viser det at den totale verdiskapningen de ansatte gjør er langt mindre hjemme enn de gjør på kontoret.

Så vil selvsagt mange komme her i tråden og hevde at de jobber mye mer effektivt hjemme, og skylde på at alle andre bråker rundt seg. Uten at det i seg selv gir noe særlig troverdighet.

En risiko på tid er selvsagt at skillet mellom arbeidstid og fritid blir borte. Jeg har selv mulighet til å jobbe mye hjemme, men velger å være på jobb når jeg jobber, stort sett, og lar arbeidet være igjen der, for å skape meg selv et skille. Rett og slett for å ta vare på egen psykisk helse, og det å klare å slappe av når jeg ikke er på jobb.

• Liker 10
Skrevet

Er deilig å kunne gå på kontoret enkelte dager. Men jeg jobber langt mer effektivt hjemme, pluss at hverdagen går mye enklere. Slipper å sitte i kø rundt to timer hver dag. Klart jeg blir mer lykkelig av det også. 

3-4 dager hjemmekontor og 1-2 dager med kontor i uka på fast basis hadde vært perfekt for min del.

Anonymkode: 517c3...56f

• Liker 11
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen misliker å sitte på hjemmekontor. I min bedrift har det vært et (vokalt) mindretall som har pratet om å savne kontoret hver dag siden mars, men nå som det er åpent og folk spør "skal noen til kontoret i dag?" Er svaret fra de som sier de har savnet kontoret mest som regel "njaaaa... hadde tenkt det, men skal ha et møte på skype/teams, så kan like gjerne sitte hjemme i dag...). Vi har satt opp en kalender slik at de som vil på kontoret kan føre seg opp (ment til å forhindre at for mange fører seg opp), men har jo resultert i at ingen fører seg opp. Ikke engang de som nå har klaget i et halvt år på at det er "kjedelig" å sitte hjemme. 

På tide å innse at hjemmekontor er fremtiden, foran bråkete åpent kontorlandsskap?

på tide å innse at folk har forskjellig personlighet og forskjellig situasjon hjemme, slik at folk rett og slett har forskjellige preferanser? Dette spørsmålet har virkelig ikke ett svar som gjelder for alle.

Selv elsker jeg hjemmekontor, men nå har jeg vært femti prosent tilbake på kontoret et par uker. Det er helt frivillig, og det har vært veldig fint. Jeg tenker frivilligheten er nøkkelen her.

Anonymkode: f1bee...e45

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det slutt hos dere? Vi har det ut året.

Vi var tilbake med kontordager i mai. Ikke så lett å utføre jobben når vi ikke sitter mer samlet og de fleste ønsket seg tilbake 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts her. Det som er rart for meg er at de som "hatet hjemmekontor" når det var pålagt velger å kun komme inn én gang per tredje uke, nå som de kan komme så ofte de egentlig vil (jeg tror ikke de vil, for de kan hvis de vil hos oss).

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber som lærer, så akkurat den delen med å stå i klasserommet er vanskelig å gjøre som hjemmekontor (joda, vi gjorde det i vår, men det er ikke det samme, hadde nok bytta yrke om det ble hverdagen).

Men uavhengig av den delen av jobben, så foretrekker jeg veldig å ha en jobb å reise til. Misliker veldig hvor lite skille det blir mellom jobb og fritid, hvor lite sosialt det er etc. Synes også det er vanskeligere å komme skikkelig igang når jeg jobber hjemme. Har som regel hjemmekontor en gang i uka og den dagen blir så lang og rar fordi jeg holder på med alt mulig annet i tillegg til jobb. 

Men åpent kontorlandskap er håpløst, det er vel ganske bred enighet om at det egentlig ikke er så lurt? Sitter på kontorplass med 9 andre, men som oftest er det bare halvfult (fordi resten står i klasserom) og det er mer enn nok. 

Anonymkode: 2ff39...9ec

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Example skrev:

En del liker det vel fordi man sparer penger og tid på slippe å pendle til jobb.

Samtidig tror jeg ikke man skal legge skjul på at en del føler at de har en friere hverdag, og gjerne gjør litt mindre arbeid.

Post-korona-tiden vil vel gi det klare svaret på dette. Det er dyrt å leie eller kjøpe store kontorlandskaper og drifte disse. Om arbeidsgivere da fremdeles ønsker arbeidstakerne tilbake på kontoret, viser det at den totale verdiskapningen de ansatte gjør er langt mindre hjemme enn de gjør på kontoret.

Så vil selvsagt mange komme her i tråden og hevde at de jobber mye mer effektivt hjemme, og skylde på at alle andre bråker rundt seg. Uten at det i seg selv gir noe særlig troverdighet.

En risiko på tid er selvsagt at skillet mellom arbeidstid og fritid blir borte. Jeg har selv mulighet til å jobbe mye hjemme, men velger å være på jobb når jeg jobber, stort sett, og lar arbeidet være igjen der, for å skape meg selv et skille. Rett og slett for å ta vare på egen psykisk helse, og det å klare å slappe av når jeg ikke er på jobb.

Jeg jobber mye mer effektivt hjemme fordi jeg slipper å få så mange «skravlebesøk» på kontoret mitt. Når jeg er på jobb er det utrolig mange som kommer innom kontoret mitt i løpet av dagen bare for å småprate. Og det er hyggelig det altså, men 10 minutter her og der blir gjerne en del i løpet av dagen. Og jeg jobber så og si konstant under press, men synes det er vanskelig å si fra (noe jeg jobber med å bli bedre på). Men slipper altså dette hjemme. Jeg sluntrer absolutt ikke unna jobben min selv om jeg jobber hjemmefra. Så ja, jeg er mye mer effektiv, og mye mindre stresset i hverdagen.

Jeg også synes forresten det er viktig å skille mellom jobb og privatliv. Men jeg har jobbtelefon, og når jeg logger av jobb, slår jeg også av denne. Så når jeg er ferdig for dagen, er jeg ferdig for dagen - uavhengig om jeg har vært på kontoret eller jobbet hjemmefra.

Anonymkode: 517c3...56f

• Liker 4
Skrevet

Elsket hjemmekontor. Jobbe i lange strekk uten å bli forstyrret, effektivt og greit. Ekstra pluss er at tiden som vanligvis brukes i bil kunne brukes til å følge ungene til skole/bhg. Dessverre er jeg lærer og vanskelig å ha hjemmekontor over tid...

Anonymkode: e3112...4c2

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

på tide å innse at folk har forskjellig personlighet og forskjellig situasjon hjemme, slik at folk rett og slett har forskjellige preferanser? Dette spørsmålet har virkelig ikke ett svar som gjelder for alle.

Selv elsker jeg hjemmekontor, men nå har jeg vært femti prosent tilbake på kontoret et par uker. Det er helt frivillig, og det har vært veldig fint. Jeg tenker frivilligheten er nøkkelen her.

Anonymkode: f1bee...e45

Ts her, og helt enig! 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det som er rart for meg er at de som "hatet hjemmekontor" når det var pålagt velger å kun komme inn én gang per tredje uke, nå som de kan komme så ofte de egentlig vil (jeg tror ikke de vil, for de kan hvis de vil hos oss).

Jeg har, bortsett fra 4 ukers ferie, jobbet på kontoret mandag til fredag siden mai. Alle hos oss jobber på kontoret. Ingen har hatt hjemmekontor siden mai 

Hva andre gjør kan jeg ikke si så mye om 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.............

Da burde man kanskje følge opp og slutte  vektlegge fokuset på gruppearbeid i skoleverket og satse på individualistene som kan levere uten at det er et haleheng som berger seg på at de får være med i en gruppe med mennesker som presterer. 

Hjemmekontor fungerer i små bolker, og studier viser at effektiviteten er tilsvarende eller noe bedre.  Jeg tviler på at det samme er tilfelle om man gjør dette over lang tid.  Grensen mellom arbeidstid og fritid utviskes.  Når effektiviteten går ned må helga brukes for å ta inn det tapte.  Noen kommer til å bukke under fordi de presterende støttespillerne de har i et samlet arbeidsmiljø sitter på sitt eget hjemmekontor og leverer som aldri før. 

• Liker 4
Skrevet

Ts igjen her, burde kanskje presisere at jobben jeg prater om er en kontorjobb, IKKE sykepleier, lege eller lærer.

• Liker 5
  • Opprett ny...