Gå til innhold

Grunner til at du ikke vil ha barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spenennde tråd 

Anonymkode: 9dd66...02e

Videoannonse
Annonse
Gjest Frankenstein1
Skrevet (endret)

Fordi jeg er livredd for å gjenta familieforbannelsen. Gjenta de destruktive mønstrene fra oppveksten/familien min uten at jeg oppdager det selv.

Endret av Frankenstein1
Skrevet

Kvinne på 30år her som «hele» omverdenen forventer bør få barn. Frisk og rask, sunn, grei økonomi, stabilt forhold osv. 

1: Har ikke et snev av lyst eller noe som helst morsinnstinkt.

2: Vil ikke ødelegge kroppen min, den er mitt tempel. Jeg ville nok blitt depressiv med en mage full av strekkmerker, fem kg ekstra, slapp hud, slappe pupper, revnet vagina osv osv. Noen holder seg smashing etter fødsel, men mest sannsynlig blir jeg som mamma etter barn nr 1(og hun var slank og fin fra før). Og det vet man jo ikke før man har presset ut ungen, og da er det ingen vei tilbake. 

3: Jeg er for egoistisk. Jeg liker livet mitt som det er, og elsker den friheten jeg har til å gjøre det jeg vil, når jeg vil. 

4: Har ikke overskudd til å passe et menneske 24/7. Etter jobb trenger jeg ro og  avslapping, det får man ikke med barn i hus.

5: Det er dyrt. Foretrekker å bruke penger på meg selv.

6: Hadde vært livredd for å fått et barn med en diagnose/utviklingshemming.

7: Har ingen interesse for barn på fritida mi. Jeg jobber med barn, og stotrives i den jobben. Men jeg finnes ikke noe interessert i andres barn ellers. Nå har jeg ingen tantebarn enda, så er spent på hvordan det blir da.

Kommer sikkert på enda flere grunner, men nå sto det stilt. Fullstendig klar over at det høres ut som egoistiske grunner, men det innrømmer jeg glatt at jeg er også!

Også blir jeg så irritert på folk som maser og forventer at barn er på gang. Synes alltid der er gøy å svare når de spør «men hvis du plutselig skulle blitt gravid likevel så hadde du nok fort endret mening», da svarer jeg «been there done that». Tok ikke mange minuttene fra jeg så den positive testen før jeg ringte rett på sykehuset! Så det finnes null tvil om at jeg absolutt ikke skal ha barn.

Anonymkode: 3e070...8e2

• Liker 1
Skrevet

Redd for omgangssyke tror jeg er den teiteste grunnen jeg noen gang har hørt for å ikke få barn 😂😂.

Anonymkode: 2b106...ac0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er nå 36 år, og har hatt helseproblemer, så jeg tror jeg hadde vert dritstressa i graviditeten og jeg har heller ikke ting på stell i livet.

Så jeg tenker at toget har gått, og egentlig så er det en lettelse. 

Anonymkode: 796dc...2ff

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Redd for omgangssyke tror jeg er den teiteste grunnen jeg noen gang har hørt for å ikke få barn 😂😂.

Det er et stort problem for meg, jeg er veldig redd for å kaste opp. Har man barn får man omgangssyke. Det er nok ikke lett å forstå for de som ikke har det på samme måte.

Anonymkode: 3e77b...8a5

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt ambivalent, men tror jeg lander mer på nei. Og jeg mener jeg må være ganske tydelig på ja før jeg tar det valget. 

Som mange andre nevner, så er det ikke grunner mot som er det viktigste (folk som har barn og alltid har hatt lyst på barn sier jo også det med lite frihet, slitsomt etc.) men det er det at jeg generelt ikke har noe ønske eller savn om barn. Hadde det ikke vært for at folk spurte meg om det, og at det selvsagt er vanlig med barn, så hadde jeg nok sjelden tenkt på det. 

I tillegg så ser jeg for meg livet med barn som utrolig slitsomt, og om jeg har en noe dårlig dag (som jeg har ofte) så ser jeg for meg livet med barn som et rent helvete frem til de er kanskje rundt 10-11 år?? Tanken på å gå på konstant for lite søvn (som jeg allerede gjør ofte nå uten barn) og å hele tiden måtte planlegge rundt barn etc. Ingenting som frister, selv om jeg også ser for meg de koselige sidene ved å ha barn. 

En annen side av det for meg, er at jeg blir mer og mer negativ til fremtiden. Vi sitter kanskje godt i det i Norge foreløpig, men jeg tror vi står ovenfor store kriser i årene som kommer. Coronapandemien er bare en liten forsmak. Å ha barn ville gjort dette enda verre for meg. 

I motsetning til mange andre, så kunne jeg på en måte godt tenkt meg å være gravid og føde. Ikke sånn at jeg har lyst til å være surrogat eller noe sånt, men det i seg selv er ikke noe som gjør meg negativ til barn. Det er jo en veldig fascinerende prosess, og utrolig å tenke på at kroppen er i stand til det!

Anonymkode: 53b72...9dc

• Liker 1
Gjest Maxwell
Skrevet
På 29.8.2020 den 14.25, AnonymBruker skrev:

mine er at det er slitsomt, orker ikke det styret.

tør ikke ta det ansvaret.

økonomiske grunner.

For mye å følge opp. Osv osv...

Stort sett dette som er grunnene mine også. 

Skrevet

Jeg har aldri kjent på "mamma" følelsen, aldri kjent på at jeg har hatt lyst på en liten utgave av meg selv eller ha en familie med barn. Jeg vil ikke ha ansvar for noen (partner&dyr går greit), jeg vil kunne gjøre som jeg vil, når jeg vil. Jeg elsker friheten det gir å være uten det ansvaret. 

Jeg har mange venner som har barn, og selv om jeg kan syntes barn er superskjønne og samtidig noen troll uten like, så er jeg lykkelig for at jeg slipper alt som handler om "familielivet". 

Jeg er nå over 40, og har ikke en eneste gang angret.

Anonymkode: 5f158...4fa

Skrevet

Jeg vil ikke bli gravid eller føde, men jeg er sånn ti prosent mer åpen for å adoptere en gang i fremtiden. Egne, biologiske barn ønsker jeg ikke fordi jeg mener det er nok folk i verden, jeg har ingen interesse av å føre genene mine videre og jeg ønsker ikke baby. Har vært gravid og jeg tok abort av de samme grunnene. 

Anonymkode: 5c6f6...f68

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er veldig redd for å kaste opp. Har man barn får man omgangssyke.

Jobber i barnehage og har har omgangssyke sånn ca 3 ganger i året. Hver gang jeg har det, så blir jeg bare kvalm og får det andre veien nettopp fordi jeg har en fobi mot å kaste opp, kjenner flere som har det slik, folk med fobi for dette kaster rett og slett ikke opp. Jeg har ingen forklaring på det. Jeg har ikke kastet opp siden jeg var liten, men omgangssyke med diare og sterk kvalme/magepine får jeg hver eneste gang barna på avdelingen har det. Alle de andre voksne spyr som griser, men ikke jeg.

Vil tippe det ville vært slik for deg også,

Anonymkode: 5f158...4fa

Skrevet

Jeg ønsker ikke den livsstilen. Har vokst opp med en alenemor som nå etter 25 år endelig har sitt eget soverom. Mye kan skje og jeg vil ikke sette meg i en så sårbar posisjon som moren min.

Anonymkode: b7a3d...7ae

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort problem for meg, jeg er veldig redd for å kaste opp. Har man barn får man omgangssyke. Det er nok ikke lett å forstå for de som ikke har det på samme måte.

Det kan løses med psykiatrisk behandling

Anonymkode: e3c3e...8dd

Skrevet

Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. 

Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Skrevet

Emetofobi.

Anonymkode: ad481...3ad

Skrevet
På 29.8.2020 den 15.42, Skogkatten skrev:

Jeg synes graviditet, fødsel og ammeperiode virker som en slags avansert torturmetode.

Denne tråden er ikke for meg ettersom jeg har barn, men jeg kan bekrefte det du mistenker. Fødsel og til dels også amming var tortur, dette er en tabu i informasjonen man får underveis. For noen er nok graviditet tortur også.

Jeg skulle ønsket at noen hadde hatt mot til å være ærlige om dette, det stoppet meg jo ikke fra å få to, men jeg hadde foretrukket at det ble anerkjent.

Anonymkode: 96a62...763

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri ønsket meg barn.  Jeg har aldri meldt meg frivillig til trillepike, barnevakt osv. Kan definitivt si at mammagenet er fraværende.  Ikke har jeg tålmod nok, ikke har jeg økonomi til det heller. 

Mest av alt, så tenker jeg det finnes folk som aldri burde hatt barn, men som har flere unger og ikke greier ta vare på dem. Den statistikken skal ikke jeg være en del av. 

Skrevet

Ikke lyst, for mye styr og bråk, vil bruke tid og penger på meg selv, reising og hobbier. 

Anonymkode: a907e...568

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for psykisk syk til å få barn. Klarer ikke alt det som det innebærer med å ha barn.

Anonymkode: 860f4...2bf

• Liker 1
Skrevet
På 30.8.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev:

Om man har emetofobi så er det en veldig reell grunn, tro det eller ei.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden er ikke for meg ettersom jeg har barn, men jeg kan bekrefte det du mistenker. Fødsel og til dels også amming var tortur, dette er en tabu i informasjonen man får underveis. For noen er nok graviditet tortur også.

Jeg skulle ønsket at noen hadde hatt mot til å være ærlige om dette, det stoppet meg jo ikke fra å få to, men jeg hadde foretrukket at det ble anerkjent.

Anonymkode: 96a62...763

Takk for at du er ærlig i alle fall 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...