Gå til innhold

Nedtrapping Ritalin symptomer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er i gang med reduksjon av Ritalindosen i samarbeid med en psykiater,men jeg lurer på om det er noen andre her som har vært gjennom det og vil dele litt av deres erfaringer?

Må også nevne at jeg er innlagt så det foregår selvsagt i kontrollerte former :) 

Anonymkode: 1e12b...12c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du innlagt? 
Nei trappet aldri ned på Ritalin men startet med ny medisin. 
Hvorfor skal du trappe ned? 

Anonymkode: f9afc...59c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har heller ikke trappet ned på ritalin, jeg sluttet bare brått uten å trappe ned. Fikk ingen bivirkninger. Byttet til aduvanz. 

Anonymkode: 4f665...306

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller ikke trappet ned på ritalin, jeg sluttet bare brått uten å trappe ned. Fikk ingen bivirkninger. Byttet til aduvanz. 

Synes du det virker bedre? Jeg merket tydelig forskjell. De 2 første ukene kjentes som hele dagen var en opptur, men mildt uten å bli helt manisk. 
Ritalin var ofte fort opp for deretter å bli nervøs.. så var det opp igjen og bli nervøs igjen. 

Skrevet

Gått på Ritalin i snart 14 år. Aldri vært borti noen nedtrapping, og aldri fått noen "abstinenser" av å slutte brått (har hatt perioder uten opp gjennom). Tror ikke Ritalin er en medisin som gir abstinenser? Hadde mye vansker når jeg STARTET på dem, derimot. Det tar tid for at bivirkningene roer seg og man blir "innkjørt" på medisinen. Veldig bra medisin, for min del :) 

Anonymkode: 60f17...410

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ritalin var ofte fort opp for deretter å bli nervøs.. så var det opp igjen og bli nervøs igjen. 

Ja, er enig. Jeg tror en bakside med Ritalin for min del er at jeg at jeg sliter ekstra med angstlidelsene. 

Anonymkode: 60f17...410

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det virker bedre? Jeg merket tydelig forskjell. De 2 første ukene kjentes som hele dagen var en opptur, men mildt uten å bli helt manisk. 

Ja, foretrekker absolutt aduvanz. Det har en mer gradvis virkning, eller det er en mer glidende overgang fra «normal tilstand» til medisinen virker, det samme gjelder når virkninger går ut av kroppen. I tillegg varer virkningen mye lenger. Virkningen av ritalin begynte brått og sluttet brått, noe som var litt irriterende. I tillegg så synes jeg at aduvanz virker bedre, bedre konsentrasjon osv. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, foretrekker absolutt aduvanz. Det har en mer gradvis virkning, eller det er en mer glidende overgang fra «normal tilstand» til medisinen virker, det samme gjelder når virkninger går ut av kroppen. I tillegg varer virkningen mye lenger. Virkningen av ritalin begynte brått og sluttet brått, noe som var litt irriterende. I tillegg så synes jeg at aduvanz virker bedre, bedre konsentrasjon osv. 

Faktisk så hjalp ingen av disse medisinene på min konsentrasjon over tid.. 

Ritalin funket knallbra den første dagen. Jeg kunne rydde og gjøre ting jeg ellers fant kjedelig uten å avbryte og uten slurv. Allerede dagen etter var det litt redusert. Så er det all utprøving av dose og dosefordeling. 
Aduvanz gjør meg bare generelt mer glad, noe som selvfølgelig hjelper på konsentrasjonen og jeg styrer sinnet mitt mer. Men nå driver legen og kontakter dpsn som skrev det ut til meg, for å få øket dose. Er på min 4.resept nå... konsentrasjonen er ikke stort bedre men jeg har mer stabilt humør.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så hjalp ingen av disse medisinene på min konsentrasjon over tid.. 

Ritalin funket knallbra den første dagen. Jeg kunne rydde og gjøre ting jeg ellers fant kjedelig uten å avbryte og uten slurv. Allerede dagen etter var det litt redusert. Så er det all utprøving av dose og dosefordeling. 
Aduvanz gjør meg bare generelt mer glad, noe som selvfølgelig hjelper på konsentrasjonen og jeg styrer sinnet mitt mer. Men nå driver legen og kontakter dpsn som skrev det ut til meg, for å få øket dose. Er på min 4.resept nå... konsentrasjonen er ikke stort bedre men jeg har mer stabilt humør.

Hvor høy dose går du på? Jeg måtte opp til 70mg for å få grei konsentrasjon, men 50mg hjalp for så vidt litt. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy dose går du på? Jeg måtte opp til 70mg for å få grei konsentrasjon, men 50mg hjalp for så vidt litt. 

Er på 30 

Skrevet

30 er jo ingenting. Trenger ikke trappe ned det. Gikk fra 80 til null uten å merke noe. 

Anonymkode: 6d5a4...f99

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

30 er jo ingenting. Trenger ikke trappe ned det. Gikk fra 80 til null uten å merke noe. 

80 mg Aduvanz? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du innlagt? 
Nei trappet aldri ned på Ritalin men startet med ny medisin. 
Hvorfor skal du trappe ned? 

Hvorfor jeg er innlagt er ikke så relevant. Fordi jeg har gått på den høye dosen i mange år og vi er usikre på om jeg trenger like høy dose nå.

Skrevet

Takk for mange gode svar.

Ts :)

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er på 30 

30mg er lavt, jeg merket ganske lite på den dosen. Fikk ikke bedre konsentrasjon. Det er ikke rart at du ikke har bedre konsentrasjon, du går på en dose som vanligvis gir liten effekt. Barn bruker den dosen. 

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80 mg Aduvanz? 

Ritalin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...