Gå til innhold

Symtomer IBS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Er det noen her inne som har IBS? Hvilke symptomer hadde dere?
Jeg har cøliaki, og har nå på 2 år glutenfri diett begynt å få symptomer igjen, selv om jeg spiser helt glutenfritt. 
Må på do rett etter middag, og ofte er det diare... 

Skal for øvrig til legen neste fredag og ta noen prøver, men er livredd for at det kan være Chrons eller Ulcereøs Kolitt...

Anonymkode: e4cce...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fått diagnosen, men merker selv at jeg sliter med en stressutløst ubalanse i magen. Smerter og akutt trang til å gå på do er de mest fremtredende symptomene.

Anonymkode: 21cb0...84b

Skrevet

IBS er ingen diagnose,  med en sekkebetegnelse man havner i når man ikke finner ett klart svar på magesymptomene. Det eneste som er anbefalt å prøve om man havner i IBS kategorien er lavfodmap diett. Kanskje du kan teste ut den en periode og se.

Anonymkode: c0774...ba8

Skrevet

Jeg personlig har perioder der jeg er mer plaget enn andre. I noen perioder har jeg det helt fint. Har også cøliaki, men merker stor forskjell på når jeg blir syk med at jeg har spist gluten og når det er IBSen. Har periodevis ekstremt mye luft og da magesmerter, og så har jeg av og til diaré, men det er ganske sjeldent. Det eneste som hjelper for meg er å spise lite fiber.

Anonymkode: 2e657...022

Skrevet

Jeg har IBS. Merker det med at jeg sliter med å komme meg på do (eller kommer meg veldig raskt på do), har sinnsyke smerter i magen, samt blir oppblådt i magen. Følger FODMAP etter anbefaling av legen. Dersom jeg er streng med meg selv og kun spiser lav FODMAP, merker jeg ingenting til smerter, problemer med å gå på do, eller oppblåsthet. Er jeg mindre streng, får jeg de samme symptomene igjen. Her er en nyttig lenke om FODMAP.

For min del føles det ikke som jeg lever på en diett, men heller har et sunt kosthold. Gluten og laktose har jeg dessuten reagert på i mange år, samt diverse andre matallergier og intoleranser. Skirver ned alt (ALT!) jeg spiser i en egen dagbok, for på den måten luke ut hva jeg kan spise.

Jeg har forøvrig oppfølgning av lege, så det er ikke sånn at jeg bare følger dette på innfall.

• Liker 1
Skrevet

Hadde tidligere mye luft før jeg la om kosten. Mye smerter, diaré eller forstoppelse, kvalme. Jeg har måttet kutte ut frukt, mesteparten av grønnsaker, korn og sukker. Har fortsatt symptomer, men ikke like ille som tidligere. 

Anonymkode: 213f2...00a

Skrevet

Jeg sliter med forstoppelse, og da blir det sånn. Det eneste som kommer forbi er løst/diaré, og det er så fullt at med en gang jeg spiser og magen setter i gang må jeg på do. Det at man må på do etter måltid er forresten helt normalt, https://sml.snl.no/gastrokolisk refleks, men alt med måte da. 

Hvis du ikke har blod eller slim i avføringen er det mindre sannsynlig med sykdom, men bra du skal få det sjekket :)

Anonymkode: 61821...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...