Gå til innhold

Noen her som stress-spiser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter tidvis med indre urolighet og angst (spes på kveld og natt). Har nylig begynt med litt studier på siden av jobb. Har også barn. Jeg snuser, og nå i det siste har det blitt kjempemasse. Jeg putter i meg dårlig mat selvom jeg ikke vet det er bra for meg. Er 4 kilo unna overvekt så jeg burde passe på og det vet jeg! Prøver å "avtale" klokkeslett med meg selv når jeg inntar det første måltidet (stort sett kl 12) og hva jeg skal spise men så sklir det ut utover dagen. Hvordan skal jeg ta kontroll igjen? Noen tips? Har meldt meg på mindfullness og vurderer yoga kurs. Jeg aner ikke hva som uroer meg sånn heller.. 

Anonymkode: b58d6...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studier, jobb og barn er vel fullt program for de fleste? Og ingen gleder seg vel direkte til eksamen? For å få det til å gå rundt, trenger du å sette noen grenser. "Burde", "ta kontroll", "dårlig mat" og "ikke bra for meg" er negative tanker som bare fører til stress.

Angrip det på en helt annen måte. Planlegg og gjør klar måltider. De skal fungere som et avbrekk fra studier og jobb, men da må det være noe du ser fram til og gleder deg til å spise, ikke noe du tenker du "burde" spise.

Anonymkode: 85bd0...84f

Skrevet

Hvorfor er det første måltidet først kl 12.00? Hvis du er veldig sulten på det tidspunktet, er det lettere for å spise i overkant resten av dagen. Hvis du spiser jevnt utover dagen, så er det lettere å stoppe innen kvelden, og ikke spise seg overmett. Det går igjen utover søvnen hvis man spiser så sent.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg spiser feks en cottage cheese med banan, eller en omelett med salat. 

Anonymkode: b58d6...389

Skrevet

Jepp.

Sakte men sikker har jeg gått mer og mer opp i vekt. Slitt mye med indre uro og spiser mer for å dempe angsten. Mye av angsten er jobb relatert.

Har nå fått utredning og begynt på adhd medisin. Det øker dopamin i hjernen (belønnings systemet og aktivere synapsene). Etter at jeg begynte på medisin  så har jeg mindre behov for junkfood, sjokolade osv. Spiser 4 måltider til dagen og har behov for å spise sunt og trene mer.

Har nå endelig begynt å gå ned i vekt igjen og føler jeg er på rett spor i livet igjen

Anonymkode: cb808...8b6

Skrevet

Du jobber, studerer og har barn. Det er mye å tenke på og det er ganske lett for deg å spise litt her og litt der og ta raske løsninger.

Det som er lurt er at du lager en plan og tar kontrollen på hverdagen din. Når jobbber du og når studerer du, når er du med barna? Legg en plan for uken, lag deg rutiner.

Når du skal spise, så er det lurt å spise noe som metter godt og gir næring. Grovt brød med pålegg feks, det varer en stund. 

12:00: 2 grove skiver med ost/skinke + eple 

16:00: En smoothie, en yoghurt,biola,frukt

18:00:  En sund middag som metter: kjøtt/fisk,grønnsaker,poteter. (En porsjon) spis deg passelig mett. Bruk tid å spise.

20:00: En skive med makrell i tomat + ett lite glass med appelsinjuice 

Mer sulten? Ta en håndfull nøtter, feks 10 mandler.  

Sørg for å trene hardt 2 - 3 ganger i uken. Feks løping i bratte bakker. Pulsen skal være høy.  En slik økt trenger ikke vare mer enn 30 min. 

Anonymkode: 82b40...ba3

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp.

Sakte men sikker har jeg gått mer og mer opp i vekt. Slitt mye med indre uro og spiser mer for å dempe angsten. Mye av angsten er jobb relatert.

Har nå fått utredning og begynt på adhd medisin. Det øker dopamin i hjernen (belønnings systemet og aktivere synapsene). Etter at jeg begynte på medisin  så har jeg mindre behov for junkfood, sjokolade osv. Spiser 4 måltider til dagen og har behov for å spise sunt og trene mer.

Har nå endelig begynt å gå ned i vekt igjen og føler jeg er på rett spor i livet igjen

Har du ADHD eller har du fått ADHD medisin mot det? 
jeg sliter med det samme..

Anonymkode: e43ee...751

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ADHD eller har du fått ADHD medisin mot det? 
jeg sliter med det samme..

Anonymkode: e43ee...751

Jeg har sannsynligvis adhd (ADD), holder fortsatt på med utredning og begynt på medisiner. Men medisinen har gjort at jeg har nå en bedre kontroll på det meste (samt tar bedre avgjørelser) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...