AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #1 Del Skrevet 28. august 2020 Gikk ned 15 kilo i fjor. Er veldig aktiv og streng med meg selv i ukedagene. Men jeg er en godtemons! Så jeg går alltid opp et par kilo i løpet av helgen, å så er de borte i løpet av uken. Er det en fryktelig usunn måte å leve på? Burde kanskje ha bedre viljestyrke. Men er det så "farlig" så lenge jeg ikke legger på meg igjen? Alltid hatt et anstrengt forhold til mat og kropp.. Anonymkode: 998f9...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #2 Del Skrevet 28. august 2020 Får du i deg det du trenger av næring? Holder du normal vekt? Trives du med å spise og leve som du gjør? Hvis ja på alt, hva skal du ha "bedre viljestyrke" for da? Anonymkode: 1d5ec...d15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #3 Del Skrevet 28. august 2020 Det høres jo balansert ut. Har selv gått ned en god del i vekt, og merker at jeg er nødt til å være streng med meg selv mesteparten av tiden ellers sklir det ut og jeg går opp. Husk at de var de usunne vanene som gjorde oss overvektige. Det kan ta lang tid før det nye kostholdet blir den nye normalen. Anonymkode: 3ae8e...603 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #4 Del Skrevet 28. august 2020 Det er vel sånn det er for de fleste, det? Anonymkode: 1fe65...0df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #5 Del Skrevet 28. august 2020 Det er jo helt normalt Jeg vil si det er unormalt å veie seg daglig, men vet mange her inne gjør det. Så lenge du ligger stabilt på en sunn vekt er alt greit Anonymkode: 878c2...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #6 Del Skrevet 28. august 2020 Høres helt greit ut Anonymkode: 06ca0...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2020 #7 Del Skrevet 28. august 2020 Takk for svarene Har som sagt alltid hatt et anstrengt forhold til dette, å har veldig lav selvtillit. Føler meg fortsatt tykk, å føler med en gang at jeg legger på meg om jeg spiser noe usunt. Kanskje jobbe med det i stede 🙈 Ligger på mellom 58- og 60 kilo da ca. hele tiden. 164 cm. høy. Skulle gjerne gått ned til 55, men samtidig skal jeg leve med dette også, å ha det godt. Anonymkode: 998f9...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #8 Del Skrevet 29. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt normalt Jeg vil si det er unormalt å veie seg daglig, men vet mange her inne gjør det. Så lenge du ligger stabilt på en sunn vekt er alt greit Anonymkode: 878c2...7d4 Det regnes som unormalt å veie seg hver dag. Det betyr ikke at det er det, det må bare gjøres på riktig måte og av riktige grunner. Men når vi nærmer oss en situasjon hvor normal vekt og et sunt forhold til mat og kropp begynner å bli uvanlig, må vi snart revurdere hva vi mener med og tenker på som "normalt". Det er ikke bare sunn vekt, ikke engang stabilt sunn vekt, som avgjør om alt er greit. Anonymkode: 1d5ec...d15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #9 Del Skrevet 29. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene Har som sagt alltid hatt et anstrengt forhold til dette, å har veldig lav selvtillit. Føler meg fortsatt tykk, å føler med en gang at jeg legger på meg om jeg spiser noe usunt. Kanskje jobbe med det i stede 🙈 Ligger på mellom 58- og 60 kilo da ca. hele tiden. 164 cm. høy. Skulle gjerne gått ned til 55, men samtidig skal jeg leve med dette også, å ha det godt. Anonymkode: 998f9...6eb Ditt problem ser ut til å være selvtilliten, ja, ihvertfall ikke vekta. Det virker som du har god innsikt og selvinnsikt. Kanskje er du mottakelig for ideen om at det ikke finnes usunne eller sunne matvarer, at alt kan spises i moderasjon? Anonymkode: 1d5ec...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 29. august 2020 #10 Del Skrevet 29. august 2020 For helsas skyld bør du ikke spise så mye godteri i helgene at du legger på deg to kilo. Det vil si at du spiser godteri for 14000 kalorier. Som du får i deg uten det daglige kaloribehovet ditt og det du forbrenner.Å være slank er ikke ensbetydende med å være sunn, slik mange later til å tro. Leser over her at jo da, det er helt normalt og vanlig. Det tror jeg bare er en unnskyldning fra godtemonsene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #11 Del Skrevet 29. august 2020 Jeg regner med at jeg også går opp litt i helgene, da blir det både godterier, egg/ bacon-frokost, kanskje en tur ut med både øl og kebab, osv. I ukedagene har jeg et sunt og balansert kosthold med faste måltidsrutiner og holder vekten stabil på denne måten. For sikkerhets skyld veier jeg meg hver fredag morgen 😄 Anonymkode: dfc54...a8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #12 Del Skrevet 29. august 2020 Takk for flere svar! Nå legger jeg nok ikke på meg to kilo i den forstand at det er to kilo da. Siden det forsvinner på under en uke. Men når jeg spiser så forsiktig og rent i ukedagene skal det virkelig ikke mye ekstra til før det vises på vekta faktisk. Litt ekstra god mat, litt mer salt mat f. eks. Og karbohydrater som binder vann. Spiser veldig lite karbo. i ukedagene. Innimellom får jeg spisekick, men det hører til sjeldenhetene heldigvis. Men ser jo at det er hodet mitt det er noe "galt" med. Vet bare ikke hvordan jeg skal snu det. Det er slitsomt. Vil gjerne ha det som ble skrevet over her, at ingen mat er forbudt, men at alt kan spises med måtehold. Takk igjen for tilbakemeldinger 😊 Anonymkode: 998f9...6eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #13 Del Skrevet 29. august 2020 Er differansen før stor er det usunt, alså overspiser du ekstremt i helgene for å underspise hele uken. Spiser du 500 - 1000 ekstra lørdag og søndag før å spise 100-200 mindre i ukedagene er ikke så farlig igjen ☺️ Anonymkode: bbfe9...686 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 29. august 2020 #14 Del Skrevet 29. august 2020 17 minutter siden, OPIgirl skrev: For helsas skyld bør du ikke spise så mye godteri i helgene at du legger på deg to kilo. Det vil si at du spiser godteri for 14000 kalorier. Som du får i deg uten det daglige kaloribehovet ditt og det du forbrenner.Å være slank er ikke ensbetydende med å være sunn, slik mange later til å tro. Leser over her at jo da, det er helt normalt og vanlig. Det tror jeg bare er en unnskyldning fra godtemonsene. Hun legger jo ikke direkte på seg to kilo på en helg. Kroppen kan lett holde på to kilo i form av vann om man spiser litt usunt ett par dager. Ts, kos deg i helgen og vei deg heller fast hver fredag for eksempel. Da får du bedre inntrykk av hva den faktiske vekta er🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 29. august 2020 #15 Del Skrevet 29. august 2020 Nei, jeg tror det teller mye om hvor godt du selv har det med den måten du lever på. Å nyte livet og kose seg er veldig sunt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #16 Del Skrevet 29. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere svar! Nå legger jeg nok ikke på meg to kilo i den forstand at det er to kilo da. Siden det forsvinner på under en uke. Men når jeg spiser så forsiktig og rent i ukedagene skal det virkelig ikke mye ekstra til før det vises på vekta faktisk. Litt ekstra god mat, litt mer salt mat f. eks. Og karbohydrater som binder vann. Spiser veldig lite karbo. i ukedagene. Innimellom får jeg spisekick, men det hører til sjeldenhetene heldigvis. Men ser jo at det er hodet mitt det er noe "galt" med. Vet bare ikke hvordan jeg skal snu det. Det er slitsomt. Vil gjerne ha det som ble skrevet over her, at ingen mat er forbudt, men at alt kan spises med måtehold. Takk igjen for tilbakemeldinger 😊 Anonymkode: 998f9...6eb Du vil ha det sånn? Ja, men da er du på god vei til å snu det. Og ingenting er forresten "galt" med hodet ditt; som overveiende rasjonell og kritisk tenkende vil du bare alltid bære på en viss mengde tvil. Det er normalt, og du blir nok bare nødt til å forsone deg med det. Anonymkode: 1d5ec...d15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. august 2020 #17 Del Skrevet 29. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne gått ned til 55, men samtidig skal jeg leve med dette også, å ha det godt. Du tar selv valget og du velger å kose deg i helgene Skjønner deg godt jeg. Dessuten så er det bare du som legger merke til om du veier det ene eller andre, ingen bryr seg egentlig om kroppen din, annet enn deg selv. Lev noenlunde sunt, pass på at du rører litt på deg og kos deg i helgene. Eller en onsdag om du vil, ta heller en kjapp gåtur eller litt trening en dag i helga, så kan du kose deg med enda bedre samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #18 Del Skrevet 29. august 2020 Takk, godt å lese andres meninger også 😊 Ja jeg sykler ca. 1 mil til dagen i snitt (ukedagene), samt er på treningsstudio ca. 3 ganger i uka. Så føler jeg er greit aktiv, pluss i snitt 10 000 skritt bare på jobb. Jeg er veldig sånn alt eller ingenting i matveien. Føler derfor at når jeg nå lever sunt i ukedagene, å kan unne meg noe godt i helgene så er jeg på god vei til riktig tankegang. Må bare prøve slippe opp på tankene og den dårlige samvittigheten rundt mat. For det er jo ikke bra. Puh... godt å få skravlet litt! Takk! 😁 Anonymkode: 998f9...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #19 Del Skrevet 29. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, godt å lese andres meninger også 😊 Ja jeg sykler ca. 1 mil til dagen i snitt (ukedagene), samt er på treningsstudio ca. 3 ganger i uka. Så føler jeg er greit aktiv, pluss i snitt 10 000 skritt bare på jobb. Jeg er veldig sånn alt eller ingenting i matveien. Føler derfor at når jeg nå lever sunt i ukedagene, å kan unne meg noe godt i helgene så er jeg på god vei til riktig tankegang. Må bare prøve slippe opp på tankene og den dårlige samvittigheten rundt mat. For det er jo ikke bra. Puh... godt å få skravlet litt! Takk! 😁 Anonymkode: 998f9...6eb Jeg tenker at det er et langt prosjekt å få et avslappet forhold til mat, men du er på vei Jeg har hatt spiseforstyrrelser, og etter det et anstrengt forhold til kropp og mat i flere år. Fra den tiden kjenner jeg igjen det med alt eller ingenting. Hvis jeg hadde spist mye/usunt, så var alt ødelagt, så da kunne jeg enten bare fortsette med det eller kun spise ekstremt sunt og rent etterpå. Det har hjulpet meg å tenke at "ja, der spiste jeg hele den sjokoladeplata i kveld. Det er nok fordi jeg har vært for streng og stresset for mye med mat, eller var veldig sliten med lavt blodsukker, og det gjør ikke noe, jeg spiser vanlig (ikke veldig lite!) i morra". Jeg prøver å virkelig nyte den usunne maten jeg spiser, i stedet for å ha dårlig samvittighet for den. I motsetning til tidligere, kjenner jeg ordentlig på sult- og metthetsfølelse nå. Da styrer matinntaket seg mye bedre selv. For meg ble dette veldig kludret til av dårlig samvittighet og vonde tanker og følelser rundt maten, så jeg måtte jobbe for å gi slipp på det. Jeg veier meg sjelden, men har gjort det noen ganger ifbm. at jeg har gått gjennom to svangerskap nylig, og ser at jeg har ligget stabilt på omtrent samme vekt (normalvektig) over flere år nå. Anonymkode: 87309...b9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2020 #20 Del Skrevet 29. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, godt å lese andres meninger også 😊 Ja jeg sykler ca. 1 mil til dagen i snitt (ukedagene), samt er på treningsstudio ca. 3 ganger i uka. Så føler jeg er greit aktiv, pluss i snitt 10 000 skritt bare på jobb. Jeg er veldig sånn alt eller ingenting i matveien. Føler derfor at når jeg nå lever sunt i ukedagene, å kan unne meg noe godt i helgene så er jeg på god vei til riktig tankegang. Må bare prøve slippe opp på tankene og den dårlige samvittigheten rundt mat. For det er jo ikke bra. Puh... godt å få skravlet litt! Takk! 😁 Anonymkode: 998f9...6eb "Alt eller ingenting" kan være veldig ødeleggende. En øvelse du kan gjøre, er å ta et vått såpestykke (eller forestille deg det, hvis du ikke har et) i hånda, med håndbaken opp. For å holde på det, må du holde det godt fast. Men hvis du klemmer for hardt, smetter det ut av hånda di. Sånn er det med mat og trening og søvn og relasjoner og ambisjoner også, alt mulig, egentlig - for mye og for lite, ødelegger alt. Og så må du få bukt med "unne seg" og "samvittighet". Det er noe handelsstanden har funnet på, for å få oss til å kjøpe mer, og dyrere produkter. Og det er effektivt, for vi mennesker er veldig mottakelige for den type beskjeder, fordi vi er sosiale dyr. Men det hjelper oss ikke. Anonymkode: 1d5ec...d15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå