Gå til innhold

NAV ber om samboers kontoutskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oi hvor kan vi finne informasjon på dette? Siste beskjed han fikk er at AAP går ut men han får ikke søke sosialhjelp før AAP er utløpt. Jeg har veldig lite peiling på alt som har med NAV å gjøre og synes det er vanskelig å være helt sikker etter å ha lest på siden deres. 

Prøver å få en seniorstilling på jobb slik at han kan ta ferdig videregående og studere (har fagbrev nå men fungerer ikke pga. helsa), men det blir ikke før til etter nyttår. 

Anonymkode: 66f37...c69

Strengt tatt så er det veileder hos NAV som skal kunne informere ham om dette, og dessuten har plikt til å gjøre det, men hvis han har spørsmål så sitter AAP-aksjonen på facebook på svært mye kompetanse og der vil han få gode svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt av en tone i tråden her. Alle mine fordommer består. Tenker ikke på hva som er rett eller galt frå NAV sin side, men måten dere uttaler dere på. 

Anonymkode: 9f643...5d1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Leo said:

Strengt tatt så er det veileder hos NAV som skal kunne informere ham om dette, og dessuten har plikt til å gjøre det, men hvis han har spørsmål så sitter AAP-aksjonen på facebook på svært mye kompetanse og der vil han få gode svar. 

Takk skal be han ta en titt der. Står på nav sine sider at det fortsatt er makstid, og at det kun er unntak pga. behandlig o.l. Han er ikke lenger i behandlig da ingenting kan gjøres med dette - fysisk arbeid utgår, og da er det vanskelig å få jobb som ufaglært. 

Han ønsket å bli lærer innen det han har fagbrev og 20+ år erfaring med, men NAV mente han burde få jobb uten omskolering. På tiltak ber de han ta praksisplass innen det han er utdannet som, og kommer hjem med store smerter. Er så lei. Han vil bare jobbe med noe kroppen tåler.

Skrevet
ajarRun skrev (3 minutter siden):

Det er sjeldent sammenheng mellom intensjonen og effekten av lovendringer venstresiden finner på.

Er det en makstid på APP nå?

Intensjonen som lovendringen høyresiden hadde da de vedtok at syke mennesker skulle fratas alle opptjente rettigheter i folketrygden etter tre år på AAP og henvises til, i beste fall sosialhjelp, var nok at "de late tullingene er nok ikke så syke som de påstår bare vi tar fra dem alle pengene" viste seg å være feilslått. De ble ikke friskere. Tvert i mot. 

Det er fremdeles makstid på AAP, men enten må det søkes om uføretrygd, man må få forlengelse eller man må være avklart mot arbeid. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som saksbehandler på NAV selv hadde jeg i dette tilfellet ikke bedt om kontoutskrift fra samboer, med mindre det er samboer som betaler de faste utgiftene fra sin konto (ville da ikke spesifisert samboers konto, men dokumentasjon på betalt husleie og strøm). Ellers blir dere regnet som to individer, som deler på de faste utgiftene. Vi beregner også ut i fra samboersats og ikke enslig aleneboende-sats. 

Om både du og din samboer hadde søkt om økonomisk sosialhjelp ville dere fått to ulike «profiler» hos oss, ergo to saker. Kun ektepar som blir oppført med en felles sak.

Anonymkode: 977ab...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nidarosdommeren skrev (1 minutt siden):

Det absurde er at de sitter på alle disse opplysningene. Folk vet det ikke, men NAV har tilgang til kontoen din.

Interessant. Jeg er saksbehandler på NAV, og har ikke tilgang til innsyn i kontoen til folk? Her må du ha misforstått. Vi har innsyn i å sjekke inntekt på dere som mottar en form for ytelse/pensjon/trygd fra NAV. Hva dere får på VIPPS eller i lønn fra arbeidsgiver har ikke vi noen som helst kontroll over. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk skal be han ta en titt der. Står på nav sine sider at det fortsatt er makstid, og at det kun er unntak pga. behandlig o.l. Han er ikke lenger i behandlig da ingenting kan gjøres med dette - fysisk arbeid utgår, og da er det vanskelig å få jobb som ufaglært. 

Han ønsket å bli lærer innen det han har fagbrev og 20+ år erfaring med, men NAV mente han burde få jobb uten omskolering. På tiltak ber de han ta praksisplass innen det han er utdannet som, og kommer hjem med store smerter. Er så lei. Han vil bare jobbe med noe kroppen tåler.

Nå vet ikke jeg hva som har foregått tidligere, men NAV og fastlegen hans bør jo kunne diskutere dette på et felles møte hvor han er til stede. Og det kan han kreve. De må også kunne snakke om veien videre. Myyye idioti i NAV, men dessverre er det slik at hvis man, som bruker, vet hvilke veier og midler som finnes så er det gode muligheter. Og det er skremmende det! 

AnonymBruker
Skrevet
Nidarosdommeren skrev (2 minutter siden):

du er saksbehandler og ikke rådgiver. Rådgiver har tilgang.

Er ingen på mitt kontor som har stilling som rådgiver. Kan du utdype? Om du har et bankforhold i DNB så har det ingenting med NAV å gjøre. Selvsagt kan vi ikke sjekke det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ingen på mitt kontor som har stilling som rådgiver. Kan du utdype? Om du har et bankforhold i DNB så har det ingenting med NAV å gjøre. Selvsagt kan vi ikke sjekke det. 

Og er det noen som eventuelt hadde hatt nytte av denne tilgangen så er det jo oss som saksbehandler.

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (På 28.8.2020 den 16.33):

Ikke godt nok tydeligvis. I Rundskriv nr. 35 til lov om sosiale tjenester står det følgende

4.18.2.4 Samboere og personer i bofellesskap

Tjenestemottakere som har ansvar for å forsørge seg selv, men som bor sammen med andre, for eksempel hjemme hos foreldre, som samboere eller i bofellesskap, er rettslig å regne som enslige. I vurderingen av stønadsbehovet skal det tas hensyn til tjenestemottakers reelle utgifter til eget livsopphold, som vedkommendes faktiske del av boutgiftene og eventuelt andre utgifter husholdningen deler, som til innbo, husholdningsartikler og medier og kommunikasjon. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt overfor hverandre, og foreldre har i utgangspunktet ikke forsørgelsesplikt overfor unge over 18 år.

Det spiller ingen rolle hva du eller "folk" måtte mene så lenge rettskildene NAV skal forholde seg til sier noe annet. 

Likevel vet jeg om noen som fikk avslag grunnet de bodde i kollektiv…

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som saksbehandler på NAV selv hadde jeg i dette tilfellet ikke bedt om kontoutskrift fra samboer, med mindre det er samboer som betaler de faste utgiftene fra sin konto (ville da ikke spesifisert samboers konto, men dokumentasjon på betalt husleie og strøm). Ellers blir dere regnet som to individer, som deler på de faste utgiftene. Vi beregner også ut i fra samboersats og ikke enslig aleneboende-sats. 

Om både du og din samboer hadde søkt om økonomisk sosialhjelp ville dere fått to ulike «profiler» hos oss, ergo to saker. Kun ektepar som blir oppført med en felles sak.

Tusen takk for svar. Jeg får barnetrygd fra NAV men ikke kjent med systemet ellers da jeg er heldig som er frisk.

Jeg betaler det meste og dokumenterer gjerne faste utgifter, men føler resten er privat. 

Betaler vel rundt 22.000 nå, så om han fikk halvparten av det og litt til mat ville han fått mer på sosialhjelp enn AAP? 

Kan jeg forresten spørre, selv om jeg forstår at det vil være mange faktorer som spiller inn - kan de avslutte AAP når han ikke har fått avklart arbeidsevne, det ikke finnes behandlig og han fortsatt søker jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar. Jeg får barnetrygd fra NAV men ikke kjent med systemet ellers da jeg er heldig som er frisk.

Jeg betaler det meste og dokumenterer gjerne faste utgifter, men føler resten er privat. 

Betaler vel rundt 22.000 nå, så om han fikk halvparten av det og litt til mat ville han fått mer på sosialhjelp enn AAP? 

Kan jeg forresten spørre, selv om jeg forstår at det vil være mange faktorer som spiller inn - kan de avslutte AAP når han ikke har fått avklart arbeidsevne, det ikke finnes behandlig og han fortsatt søker jobb? 

Kan svare deg på det jeg vet, men jeg er kommunalt ansatt og jobber med sosialhjelp, AAP er en statlig ytelse så der kan jeg dessverre ikke svare deg da det er egne tiltakskonsulenter som jobber med dette. Eneste jeg vet er at man kan søke om å få forlenget AAP om man enda er arbeidssøker, men det er begrenset så på et tidspunkt må man velge hvilken vei man skal gå. 

Angående økonomisk sosialhjelp så behøver du ikke å vise hva du bruker pengene dine på når du sender over kontoutskrifter. Du kan skjule utbetalinger (ved å feks stryke over), vi ber om kontoutskrift for å se hva du har fått inn på konto i en viss periode, da det inntektsberegnes. Og for å avklare med en gang, vi snoker ikke på hva dere bruker penger på. Jeg blar kjapt gjennom og ser kun på innbetalingene. Vi har såpass mye arbeidsmengde at det hadde vi aldri hatt ork eller tid til å gjøre. 

Man får mer i AAP enn sosialhjelp. Sosialhjelp er det laveste sikkerhetsnettet, men kan forsøke å forklare det litt enkelt: La oss si du bor alene og får 22.000 i AAP, og husleien din er på kr 10.000. Du betaler strøm i tillegg. Da ville du hatt rundt 10.000 igjen etter at husleie og strøm er betalt. Livsoppholdssatsen for enslig aleneboende i Oslo kommune (her jeg jobber, satsen varierer men er høyest i Oslo) er nå på kr 7.713. Det vil si at du ligger da ca 2300 over norm. 

Så, la oss si du har en lav deltidsstilling og ellers ingen inntekt. Du får utbetalt kr 2500 i lønn. Da har du rett på kr 5213 til supplerende livsopphold (slik at du totalt har kr 7713 å leve for), samt. kr 10.000 til husleien og at vi dekker strømfakturaen din. 

Mottakere av sosialhjelp lever på lav sats, og det er ment å være midlertidig. Dessverre er det mange som blir fanget her i mange år, noe som er utrolig trist. Blant annet eldre innvandrere som er medisinsk uføre, men som ikke innfrir botiden i Norge før uføretidspunktet ble satt. Sosialhjelp tar også kun utgangspunkt i husleie og strøm, og om du feks. har faste utgifter til nødvendige medisiner månedlig feks, ellers får du kun 7713. Hvis du da har gjeld eller andre utgifter utover husleie og strøm så blir ikke dette tatt med i hensyn, dessverre. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle bare mangle at NAV ønsker  ein dokumentasjon på inntekter / utgifter. når folk søker om sosialhjelpstønad.  

Anonymkode: bf961...645

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan skjule utbetalinger (ved å feks stryke over), vi ber om kontoutskrift for å se hva du har fått inn på konto i en viss periode, da det inntektsberegnes.

Det er dette jeg ikke forstår, jeg har ikke forsørgeransvar for han - så hvorfor skal jeg oppgi inntekt? Trodde dette var for de som har giftet seg. Vi har ikke felles økonomi, eller felles bankkonto. 

Setter stor pris på det lange svaret, og håper vi finner ut av det :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan svare deg på det jeg vet, men jeg er kommunalt ansatt og jobber med sosialhjelp, AAP er en statlig ytelse så der kan jeg dessverre ikke svare deg da det er egne tiltakskonsulenter som jobber med dette. Eneste jeg vet er at man kan søke om å få forlenget AAP om man enda er arbeidssøker, men det er begrenset så på et tidspunkt må man velge hvilken vei man skal gå. 

Angående økonomisk sosialhjelp så behøver du ikke å vise hva du bruker pengene dine på når du sender over kontoutskrifter. Du kan skjule utbetalinger (ved å feks stryke over), vi ber om kontoutskrift for å se hva du har fått inn på konto i en viss periode, da det inntektsberegnes. Og for å avklare med en gang, vi snoker ikke på hva dere bruker penger på. Jeg blar kjapt gjennom og ser kun på innbetalingene. Vi har såpass mye arbeidsmengde at det hadde vi aldri hatt ork eller tid til å gjøre. 

Man får mer i AAP enn sosialhjelp. Sosialhjelp er det laveste sikkerhetsnettet, men kan forsøke å forklare det litt enkelt: La oss si du bor alene og får 22.000 i AAP, og husleien din er på kr 10.000. Du betaler strøm i tillegg. Da ville du hatt rundt 10.000 igjen etter at husleie og strøm er betalt. Livsoppholdssatsen for enslig aleneboende i Oslo kommune (her jeg jobber, satsen varierer men er høyest i Oslo) er nå på kr 7.713. Det vil si at du ligger da ca 2300 over norm. 

Så, la oss si du har en lav deltidsstilling og ellers ingen inntekt. Du får utbetalt kr 2500 i lønn. Da har du rett på kr 5213 til supplerende livsopphold (slik at du totalt har kr 7713 å leve for), samt. kr 10.000 til husleien og at vi dekker strømfakturaen din. 

Mottakere av sosialhjelp lever på lav sats, og det er ment å være midlertidig. Dessverre er det mange som blir fanget her i mange år, noe som er utrolig trist. Blant annet eldre innvandrere som er medisinsk uføre, men som ikke innfrir botiden i Norge før uføretidspunktet ble satt. Sosialhjelp tar også kun utgangspunkt i husleie og strøm, og om du feks. har faste utgifter til nødvendige medisiner månedlig feks, ellers får du kun 7713. Hvis du da har gjeld eller andre utgifter utover husleie og strøm så blir ikke dette tatt med i hensyn, dessverre. 

Ønsker å legge til en liten tilleggsinfo. Det er ikke slik at mottakere av sosialhjelp skal leve på 7.713 og forvente å bruke de midlene på alt av utgifter. Vi innvilget blant annet boetablering, tannbehandling, nødvendige reiseutgifter, utgifter ifbm. høytid, utgifter til klær etc etc. 

De kan egentlig søke om hva de vil, så tar vi en individuell vurdering. Jeg innvilger mye ekstra (utover de 7713 de allerede har fått) til ovennevnte utgifter, eller feks. utgifter til flyttebyrå om vedkommende skal flytte osv. Vi vurderer både ut i fra sosialtjenesteloven §§ 18 og 19. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skulle bare mangle at NAV ønsker  ein dokumentasjon på inntekter / utgifter. når folk søker om sosialhjelpstønad.  

Anonymkode: bf961...645

Så klart, men nå er det snakk om samboer uten felles økonomi sin inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dette jeg ikke forstår, jeg har ikke forsørgeransvar for han - så hvorfor skal jeg oppgi inntekt? Trodde dette var for de som har giftet seg. Vi har ikke felles økonomi, eller felles bankkonto. 

Setter stor pris på det lange svaret, og håper vi finner ut av det :)

Du skal ikke måtte behøve å oppgi din inntekt, jeg svarte ut i fra hva vi behøver av dokumentasjon fra den som søker :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke måtte behøve å oppgi din inntekt, jeg svarte ut i fra hva vi behøver av dokumentasjon fra den som søker :) 

Skjønner, da er jeg mye mer komfortabel med det. Dette har vært til utrolig stor hjelp - føler jeg forstår litt mer nå.

Fortvilende når hans saksbehandler er byttet ut hvert år, lang ventetid og lite klare svar. Får litt annet perspektiv på det når du forteller om de triste sakene. Takk igjen.

AnonymBruker
Skrevet
-venter- skrev (9 timer siden):

Likevel vet jeg om noen som fikk avslag grunnet de bodde i kollektiv…

Og da klager man på vedtaket.

Anonymkode: 227b9...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...