Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Guest
Skrevet

Hei!

Er det noen som har peiling på hvordan det er med ventelister til høyskolene? Jeg er kommet på 11. plass på ventelisten og lurer på om noen vet om dette er mye eller ikke. Jeg har ikke søkt på slikt før så jeg aner ikke...

Fint om noen kan svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Det kommer jo selvsagt ene og alene an på hvor mange plasser det er på studiet du har søkt. Er det 500 studieplasser er dine muligheter særdeles gode, er det 10, så er de jo rimelig dårlige... :roll:

Skrevet (endret)

Du må også huske på at høyskolene opererer med to ventelister - en for primært og en for ordinært vitnemål, slik at den reelle ventelisteplassen din er lavere enn 11.

Endret av Tuddelidu
Skrevet

Sjølv om du hadde stått som nr 1 og 10 stk hade takka nei til plassen, er det ikkje sikkert du hadde komt inn. Mangen tar inn altfor mange studenta, fordi dei veit det er mange som ikkje dukka opp ect.

Skrevet

Du kan komme inn med litt flaks eller du kommer ikke inn med litt uflaks. Som sagt tidligger det kommer helt ann på hvilket studie og hvilken skole.

Uansett lykke til :klem:

Skrevet

Du kan ringe skolen du ha søkt på å høre hva mulighetene er, om det vanligvis blir tatt inn studenter fra venteliste og i så fall hvor mange. Da jeg begynnte å studere tok de inn for mange i utgangspunktet, men det er jo ikke sikkert alle studiesteder operer på samme måten. Kommer nok litt an på hvor populært studiet er også.

Skrevet

Eg trur det er ganske små sjansar for at du kjem inn av den grunn Emma3 skreiv.

Kjenner ei som hadde ventelisteplass nr.2 og ho fikk beskjed når ho ringte dei at sjansane er små sidan dei tar inn høgre anntal enn skuleplassar i utgangspunktet.

Men som alle skriv: Det kjem an på skule og antall skuleplassar.

Gjest Guest
Skrevet

Hei igjen!

Jeg er altså trådstarter:-)

Tusen takk for alle svar.

Har nå funnet ut at der er 47 plasser på dette studiet, så det burde vel gi meg litt håp???

Gjest Trolletrine
Skrevet

Møt ihverfall opp på skolen når det er studiestart.Da har du ihverfall litt større sjane til å komme inn,-alltid mange som ikke møter opp osv.LYKKE TIL!!! :tommel:

Gjest Guest
Skrevet

Det kommer helt an på. Er det f.eks. en skole eller studium som det finnes kun ett av i Norge så er det nok vanskeligere å komme inn enn ved f.eks. ingeniørutdanning eller noe som finnes på flere studiesteder.

Uansett så skader det ikke å prøve. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...