Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest arbeidsledig
Skrevet

Jeg har jobbet i et vikariat nå i et år. Fra høsten skulle dette vikariatet forlenges et år til.

Men nå har jeg fått beskjed om at jeg ikke får jobben. Tidligere var det en selvfølge at jeg skulle fortsett.

Sjefen grunnla det med at jeg er alenemor til to små, og at det derfor blir endel fravær.

Er dette rettferdig???? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Tja, rettferdig og rettferdig, Fru Blom. Sjefen skal jo drive business, så da forstår jeg godt at også slike hensyn tas. Eller mener du det er rettferdig at bedriften skal lide fordi du er mye borte?

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Selvfølgelig skjønner jeg det!

Men likevel liksom... Fordi jeg er alenemor skal jeg ikke kunne få meg jobb. Det henger ikke på greip for meg

Gjest Guest
Skrevet

Her synes jeg du burde ta kontakt med juridisk ekspertise, evt. en arbeidslivsorganisasjon.

Arbeidsgiver kan jo ikke vite på forhånd hvor mye du vil være borte pga barn. og andre arbeidstakere kan også plutselig bli rammet av ulykker, syksdommer osv. Man kan ikke garantere seg mot alt.

Gjest gjest1
Skrevet

Nei, det er ikke rettferdig! Tror faktisk ikke engang det er lovlig? Uansett er det ingen saklig grunn. Du har jo allerede jobbet i stillingen 1 år, og så fremt du har gjort en tilfredsstillende jobb og ikke hatt andre problemer ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne fortsette. At du potensielt kan få ekstra fravær pga at du er alenemor burde jo fort veies opp av at du allerede har "jobbet" deg inn i stillingen? En ny person må også ha opplæring og vil neppe fungere optimalt på mange måneder. Jeg tror jeg ville bedt sjefen om en mer saklig grunn!

Ta kontakt med juridisk ekspertise, f.eks. gjennom fagforening eller aetat!

Skrevet
Sjefen grunnla det med at jeg er alenemor til to små, og at det derfor blir endel fravær.

Det er ingen lovlig grunn for ikke å gi deg jobben!!

Om h*n ikke vil/kan gi deg jobben, må h*n nok finne en annen og bedre (lovlig) grunn!!

Så det der må du ikke godta!!

Gjest Gjest
Skrevet

Om h*n ikke vil/kan gi deg jobben, må h*n nok finne en annen og bedre (lovlig) grunn!!

Man kan neppe forlange å få fortsette i et tidsavkortet vikariat, men begrunnelsen synes noe tynn.

Skrevet

Som vikar har du ingen rett på jobben, dette har jeg undersøkt selv en gang da jeg selv var vikar i en stilling som ble lyst ut. Men synes det er ok at du rapporterer fyren inn til likestillingsombudet.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Det er ikke snakk om at hun er oppsagt fra stillingen pga dette, men de har valgt å gi den utlyste stillingen til en annen. Det er arbeidsgivers rett og full lovlig. En har ikke krav på å bli tilsatt i en stilling som blir lyst ut selv om en har vikariert i den.

En helt annen ting er at arbeidsgiver her har opptrådd utrolig klønete som faktisk forteller henne at grunnen til at hun ikke får jobben er at hun er alenemor. Slike vurderinger gjøres nok ofte, men å fortelle det er utrolig uprofft. Hadde nok ikke vært dumt å sendt en mail til Likestillingsombudet ang saken, men selv da vil en nok ikke oppnå annet enn at arbeidsgiver evt får en smekk over fingrene. De har nemlig lov til å ansette hvem de vil.

Endret av Dalwhinnie
Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

slettet - dobbelt

Endret av Dalwhinnie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...