AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Jeg har en kollega på jobb. Han er ca 15 år eldre enn meg og gift med ei dame jeg også jar blitt litt kjent med. De siste månedene føler jeg han har blitt litt for nærgående. Han spør ofte om han kan få kos/klem. Kommenterer også bena mine og sier de er fine. Han kan også komme med andre kommentarer/komplimenter på kroppen min. MEG: jeg er veldig konfliktsky og er ikke flink til å si nei når noen prøver gå over mine grenser. Jeg er redd for å såre folk og skape drama. Jeg er ikke glad i nærhet og klemming og jeg liker meg best for meg selv. Pga corona kan jeg bruke det som undskyldning til ikke klemme denne mannen. Hans reaksjon er «ææsj korona, drit i det vi jobber jo sammen». Men det hjelper og jeg kan holde han på avstand rimelig greit. Jeg gruer meg nå til restriksjonene blir borte og det er lov å håndhilse og gi klemmer til alle igjen. Hvordan kan jeg si på en «pen» men streng måte (sånn at han skjønner det!) at jeg ikke vil ha klem av han? Alt dette skjer når vi er alene, når det er andre tilstede oppfører han seg helt annerledes. Kan tenke meg kona hans ikke hadde likt det heller. For han oppfører seg heeelt på en annen måte når hun er i nærheten. Hvordan kan jeg lære meg og si nei uten at jeg føler meg dårlig? Folk blir som oftest sure eller skuffa når jeg sier «nei sorry men jeg liker ikke å klemme...» jeg får all kos og klemming jeg har behov for av samboeren min. Noe som er greit siden han står meg veldig nær og har lært seg å kjenne meg og mine grenser. Anonymkode: 648f1...a02 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Han utøver sexpress på deg og så lenge du ikke ønsker å ha noe fysisk kontakt med han, så er det helt riv ruskende galt, og mannen må stoppe. Vet han ikke at du har samboer? Ta mot til deg og si at samboeren din vil nok ikke like at du holder på å klemme på han, for du er jo opptatt. Dessuten skal man holde 1 meter avstand så langt det er mulig, selv om dere er kolleger. Du vet jo ikke hvem han henge sammen med på fritiden.. Anonymkode: 4eb7e...726 20
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 Er det mulig å unngå å være alene med han? Jeg ville delt dette med de andre kollegaene dine jeg. Rett og slett. Vær helt åpen og spørrende «driver han der Knut og kommenterer deres utseende og vil ha klem hver gang dere er alene eller?». Hør hva de sier. Unngå å ha lukket dør når dere er i samme rom. Jeg er som deg, vanskelig å sette grenser, og fryser til i slike situasjoner. Kan du klare å si stopp! litt høyt neste gang han tvinger seg på eller er ubehagelig i samtale? Anonymkode: dfc78...a94 20
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De siste månedene føler jeg han har blitt litt for nærgående. Han spør ofte om han kan få kos/klem. Kommenterer også bena mine og sier de er fine. Han kan også komme med andre kommentarer/komplimenter på kroppen min. Dette er seksuell trakassering. Be han om å slutte å kommentere utseende ditt og holde seg saklig til jobben. Du kan ta det nærmeste sjef og verneombud på jobb. At kona ikke vil like det, er irrelevant for deg. Liker DU det? Anonymkode: faea7...773 32
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 Vil nevnt der for andre kollegar, sosialt press er ofte de eneste som hjelper på de karene. Anonymkode: 048f6...b97 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Jeg ville bare sagt: «jeg er ikke så glad i å gi klemmer til folk, gir de kun til mannen og ungene.« så hadde jeg ledd litt og sett rart på han med avsky i blikket. Hvis han da ikke tar hintet, så hadde jeg nok gått til verneombud og leder. Anonymkode: bb21f...eac 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han utøver sexpress på deg og så lenge du ikke ønsker å ha noe fysisk kontakt med han, så er det helt riv ruskende galt, og mannen må stoppe. Vet han ikke at du har samboer? Ta mot til deg og si at samboeren din vil nok ikke like at du holder på å klemme på han, for du er jo opptatt. Dessuten skal man holde 1 meter avstand så langt det er mulig, selv om dere er kolleger. Du vet jo ikke hvem han henge sammen med på fritiden.. Anonymkode: 4eb7e...726 Enig i mye her men det spiller da vitterlig ingen rolle om hun har samboer eller er singel!?! Slik trakassering er ikke greit på en flekk uansett. Ts, kan du ta det med verneombud/HR ? Skjønner at du er konfliktsky, men det han driver med er absolutt ikke ok. Anonymkode: 83fe7...161 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 Kvinn deg opp, TS. Dette er ikke noe du skal finne deg i. Dersom du ikke klarer å "kvinne deg opp", ta kontakt med sjef/verneombud. Dette er ikke bra! At du "føler deg dårlig" når du sier fra, er helt feil. Du skal IKKE finne deg i dette! Tro meg på at å få slutt på dette er vel verdt å "føle seg litt dårlig". Klarer du det absolutt ikke, ta kontakt med en kvinnelig kollega som ikke er konfliktsky. Og få henne til å hjelpe deg. Dine følelser er MYE, MYE viktigere enn hva denne mannen måtte føle. Anonymkode: 43481...2e2 16
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 Og hvis han skulle presset på seg fysisk kontakt likevel får du si høyt: «æsj nå må jeg ta meg en dusj haha» ! Anonymkode: bb21f...eac 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han utøver sexpress på deg og så lenge du ikke ønsker å ha noe fysisk kontakt med han, så er det helt riv ruskende galt, og mannen må stoppe. Vet han ikke at du har samboer? Ta mot til deg og si at samboeren din vil nok ikke like at du holder på å klemme på han, for du er jo opptatt. Dessuten skal man holde 1 meter avstand så langt det er mulig, selv om dere er kolleger. Du vet jo ikke hvem han henge sammen med på fritiden.. Anonymkode: 4eb7e...726 Han vet jeg har samboer. Jeg nevner også 1 meter regelen noe han bare huffer til... 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig å unngå å være alene med han? Jeg ville delt dette med de andre kollegaene dine jeg. Rett og slett. Vær helt åpen og spørrende «driver han der Knut og kommenterer deres utseende og vil ha klem hver gang dere er alene eller?». Hør hva de sier. Unngå å ha lukket dør når dere er i samme rom. Jeg er som deg, vanskelig å sette grenser, og fryser til i slike situasjoner. Kan du klare å si stopp! litt høyt neste gang han tvinger seg på eller er ubehagelig i samtale? Anonymkode: dfc78...a94 nei det er vanskelig å unngå være helt alene med han. Han prøver også å få meg med inn på rom så vi kan være alene, hvor han da maser om kos. min reaksjon er å si nei pga corona og le det bort siden det er ubehagelig for meg. Så han skjønner nok ikke at jeg ikke liker det... Det er en mannsdominert arbeidsplass, vi er få jenter. Han er ikke sånn mot de andre jentene. Anonymkode: 648f1...a02 3
Gjest theTitanic Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 Bare si rett ut at du ikke liker nærkontakt. Sleip fyr, for det er vanskeligere å si fra til slike som tilsynelatende bare skal være hyggelige. Grensen på hva som er greit å si fra om uten å være uhøflig blir mye mer uklar. De som er direkte ufine er det veldig lett å si fra til.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Hvorfor sier du bare at du ikke er interessert i fysisk kontakt med kollegaer? Har jeg gjort mange ganger. Hvis han ikke gir seg er det bare å si at du opplever dette veldig negativt, og er ikke interessert i gamle menn. De bruker å forstå klar tale. Jobber også i en mannsdominert bransje. Anonymkode: 68b3f...27a 11
emilie123 Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 I lignende settinger så sier jeg bare det blir for nært for meg. Det har pleid å holde 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #14 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor sier du bare at du ikke er interessert i fysisk kontakt med kollegaer? Har jeg gjort mange ganger. Hvis han ikke gir seg er det bare å si at du opplever dette veldig negativt, og er ikke interessert i gamle menn. De bruker å forstå klar tale. Jobber også i en mannsdominert bransje. Anonymkode: 68b3f...27a Det er fordi jeg er sinnsykt konfliktsky og redd for å si nei og redd for å skuffe/såre andre. (Noe som ender med at jeg blir såra og lei. Så jeg har noe å jobbe med der) Anonymkode: 648f1...a02
Mona123 Skrevet 27. august 2020 #15 Skrevet 27. august 2020 Æsj for en freak. Neste gang sier du "æsj nei takk, jeg er ikke her for å gi deg klemmer". Trist at det skal være sånn men noen tar bare ikke hint. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #16 Skrevet 27. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vet jeg har samboer. Jeg nevner også 1 meter regelen noe han bare huffer til... nei det er vanskelig å unngå være helt alene med han. Han prøver også å få meg med inn på rom så vi kan være alene, hvor han da maser om kos. min reaksjon er å si nei pga corona og le det bort siden det er ubehagelig for meg. Så han skjønner nok ikke at jeg ikke liker det... Det er en mannsdominert arbeidsplass, vi er få jenter. Han er ikke sånn mot de andre jentene. Anonymkode: 648f1...a02 Begyn med å få egen respekt ved å omtale deg selv og dine andre kvinner på jobben som KVINNER. Jenter, det er det lenge siden dere var. Uansett hva din sivilstatus er, skal han ikke oppføre seg som det. Dere er kollegaer, han får holde seg til det. Ikke si noe om koronaen, si NEI. Du sier jo at det er greit utenom koroanaen på den måten. Anonymkode: faea7...773 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #17 Skrevet 27. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi jeg er sinnsykt konfliktsky og redd for å si nei og redd for å skuffe/såre andre. (Noe som ender med at jeg blir såra og lei. Så jeg har noe å jobbe med der) Anonymkode: 648f1...a02 Ja, det MÅ du jobbe med. Du må ta hensyn til deg selv og dine følelser. Drit i hva denne ekle mannen måtte føle og mene. Du er IKKE født inn i denne verden for å tilfredsstille andre. Dette er ditt liv. Anonymkode: 43481...2e2 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #18 Skrevet 27. august 2020 Å herreguuuud! Jeg er så lei av alle dere «konfliktskye» - det er bare en teit unnskyldning for ikke å være voksen og SI I FRA!!! Akkurat som om det er normalt å gå inn på lukkede rom for å «kose» med kolleger?? Hallo!! Det du gjør feil er å i det hele tatt gi en grunn! Bare ta et skritt tilbake, rynk på øyenbrynene og si «nei takk»!! Anonymkode: 11f31...80a 14
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #19 Skrevet 27. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Å herreguuuud! Jeg er så lei av alle dere «konfliktskye» - det er bare en teit unnskyldning for ikke å være voksen og SI I FRA!!! Akkurat som om det er normalt å gå inn på lukkede rom for å «kose» med kolleger?? Hallo!! Det du gjør feil er å i det hele tatt gi en grunn! Bare ta et skritt tilbake, rynk på øyenbrynene og si «nei takk»!! Anonymkode: 11f31...80a Du er tydeligvis ikke konfliktsky selv, så da vet du ikke hvor vanskelig det er. Jeg skulle virkelig ønske jeg klarte si «nei!! ha deg til helvette unna meg», men det er sykt vanskelig... Jeg skulle virkelig ønske jeg var tøffere i tryne og tørre si fra uten at jeg fryser til... Anonymkode: 648f1...a02 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2020 #20 Skrevet 27. august 2020 Si at du sybes det er litt ukomfortabelt med all denne klemmingen når ingen andre er til stede. HVA kan han liksom si til det? Hvordan kan han bruke dette mot deg så lenge du sier det direkte til ham, uten andre til stede? Anonymkode: 0ecec...d29 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå