Gå til innhold

Fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fastlegen lov til å ringe til foreldrene mine fordi jeg ikke møtte opp til time? Jeg er voksen

Anonymkode: 34d2e...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fastlegen lov til å ringe til foreldrene mine fordi jeg ikke møtte opp til time? Jeg er voksen

Nei.

Anonymkode: d17a3...98a

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: d17a3...98a

Hvor klager jeg henne da? Eller hva bør jeg gjøre?

Skrevet

Det kan være rom for fastlegen å gjøre det dersom du er umyndiggjort/foreldrene dine er oppnevnt som verge for deg. 

Dersom dette ikke er tilfelle ville jeg meldt fra om fastlegen til fylkeslegen. Du kan evt ta kontakt med legekontoret for å få hjelp med dette.

Anonymkode: a0754...c71

• Liker 3
Skrevet

Nei. Det er taushetsbelagt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fastlegen kan kontakte pårørende om det er grunn til bekymring for din psykiske helse, at du kan være til fare for deg selv eller andre 

Endret av Sirinna
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, Sirinna skrev:

Fastlegen kan kontakte pårørende om det er grunn til bekymring for din psykiske helse, at du kan være til fare for deg selv eller andre 

Nei. Hadde kun en legetime. Er to måneder siden siste legetime og har ikke hatt noe kontakt mellom der.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hadde kun en legetime. Er to måneder siden siste legetime og har ikke hatt noe kontakt mellom der.

Jeg mente det jeg skrev på generelt grunnlag ettersom jeg ikke kjenner deg og din historie :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være rom for fastlegen å gjøre det dersom du er umyndiggjort/foreldrene dine er oppnevnt som verge for deg. 

Dersom dette ikke er tilfelle ville jeg meldt fra om fastlegen til fylkeslegen. Du kan evt ta kontakt med legekontoret for å få hjelp med dette.

Nei. Jeg er ikke umyndiggjort. 

Skrevet
Akkurat nå, Sirinna skrev:

Jeg mente det jeg skrev på generelt grunnlag ettersom jeg ikke kjenner deg og din historie :)

Det går bra det. ☺️ Jeg bare svarte ☺️

• Liker 1
Skrevet

Nei. Medisinsk myndighetsalder er 16 år, så hverken lege eller tannlege osv. kan kontakte foreldre pga uteblitte timer f.o.m fylte 16 år, eller fortelle om behandling uten ditt samtykke.

Anonymkode: 7f720...b02

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Det er taushetsbelagt.

Det var det jeg var ganske sikker på også.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Medisinsk myndighetsalder er 16 år, så hverken lege eller tannlege osv. kan kontakte foreldre pga uteblitte timer f.o.m fylte 16 år, eller fortelle om behandling uten ditt samtykke.

Anonymkode: 7f720...b02

Riktig at man blir helsemessig myndig når man er 16 år, men helsepersonell er fremdeles pålagt å gi informasjon til foreldre som er nødvendig for at de skal kunne utføre sin jobb som foresatt frem til barnet er 18 år. Et barn med alvorlige problemer som ikke møter til behandling vil potensielt kunne falle inn under denne kategorien (ikke at det er relevant for TS).

• Liker 3
Skrevet

Du kan klage til fylkeslegen. 

Anonymkode: fac86...861

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig at man blir helsemessig myndig når man er 16 år, men helsepersonell er fremdeles pålagt å gi informasjon til foreldre som er nødvendig for at de skal kunne utføre sin jobb som foresatt frem til barnet er 18 år. Et barn med alvorlige problemer som ikke møter til behandling vil potensielt kunne falle inn under denne kategorien (ikke at det er relevant for TS).

Du la kanskje ikke merke til at TS skriver at «jeg er voksen». Tenker at det betyr over 18 år. Dermed har reglene for personer mellom 16 og 18 ingen betydning her. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du la kanskje ikke merke til at TS skriver at «jeg er voksen». Tenker at det betyr over 18 år. Dermed har reglene for personer mellom 16 og 18 ingen betydning her. 

Du la kanskje ikke merke til den siste setningen min hvor jeg skriver at dette ikke er relevant for TS? Men når det først blir dratt opp at helsemessig myndighetsalder er 16 år, er det greit å få med at det er en sannhet med modifikasjoner mht andre 16 åringer som måtte lese det.

• Liker 3
Skrevet

Fastlege/ behandler har kontaktet nærmeste pårørende i nødrett (med grunnlag for akutt fare for mitt liv/ helse)

Anonymkode: 35ac7...2b3

Skrevet

Kanskje du er oppført med dine foreldre sitt fasttelefonnummer? Og at legen ringte der for å få tak i deg? Snakket han med dem om deg? 

Skrevet

Jeg hadde en periode mamma sitt nummer registrert som mitt, aner ikke hvorfor. Men da var det hun som fikk sms med påminnelse om legetime og telefon fra legen om det var noe. Lett å fikse opp i da, men mamma fikk jo all informasjonen jeg skulle hatt frem til det ble fikset. Ikke legen sin feil. 

Anonymkode: 4ebbb...211

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...