Gå til innhold

Matlei..forslag til spennende pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig lei mat... trenger noe å glede meg til når jeg skal spise frokost/lunsj. 
synes det er spennende med noe «topping» som urter/frukt/grønnsaker. Noen som har gøyale forslag?

Anonymkode: afdc7...5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Roastbiff med rødløk-ringer (et par stk) og remulade, på godt brød. Jeg synes det er veldig godt på grovt rugbrød, men alle brødtyper duger. Spises med kniv og gaffel så man ikke får remulade i nesa og kjøtt-trevler mellom tenna. Bare å skjære av munnfullbiter og stappe i gapet.

• Liker 4
Skrevet

Tortilla lefse med omelett, grønnsaker, ost og skinke. 

Tortilla Lefse  ost, skinke, avokado, Tortilla chips knust. Stekes på begge sider i en panne:

På skiva kan du ha avokado, tomat, agurk, purre, pepper og et speilegg. 

Anonymkode: f9f65...d7e

• Liker 1
Skrevet

Sursild med mye løk og hel pepper.

• Liker 2
Skrevet

Sikkert et forslag du anser som kjipt, men... det kan være bare fordi det er uvant. Men altså: Jeg sluttet å være matlei da jeg droppet tanken om at mat skal være spennende og gøy, og å se på frukt og grønnsaker som "pynt". Jeg tenker nå på mat som velsmakende og deilig, og det har ført til at jeg spiser det meste og gleder meg til alle måltider!

Anonymkode: 930d1...78f

Skrevet

Frokosten min består nesten alltid av to brødskiver m/ egg (et egg pr. skive). I tillegg kommer masse grønnsaker. Her er to varianter. 

*Grovbrødskiver, smør, masse hakket/ klippet ruccola, skivet egg, og så mange tynne strimler av gul og rød paprika at det dekker hele brødskiva.

*Grovbrødskiver, smør, ruccola (evnt agurk skåret med ostehøvel), og tyrkisk eggerøre. Den lager du ved å kutte løk, tomat og paprika (gjerne flere farger) i små biter. Surr grønnsakene litt i olje/ smør i en liten kjele, og tilsett to piskede egg. Rør i blandingen til eggerøra er perfekt.

Til f.eks gulost eller kyllingpålegg er det veldig godt å smøre brødskivene med grønn pesto, legg på pålegget og topp med masse paprika.  Eller du kan mose en avocado med litt pepper/ sitronsaft og smøre dette på brødskivene. Spis som det er eller legg tynne tomatskiver på toppen.

Anonymkode: 62cbb...fcc

• Liker 2
Skrevet

Ristet grovbrød med:

Snøfrisk, mais, ruccola og pepper 

Blåmuggost og pære

Bremykt, hvitost og epleskiver

Bremykt, omelett med rødløk, snøfrisk og ruccola

Moste kidneybønner med salt, pepper og agurkskiver

Ostesmørbrød med gruyere emd Timian og pepper

Skrevet

Rundstykke/ristet brødskive med pesto, mager salami, hvitost og skivet rødløk.

Skrevet

Dette er seriøst det beste jeg vet:
Polarbrød med smør, hvitost, paprika og toppet med Knorr kjøtt og grillkrydder i passelig mengde! Fungerer også med vanlig grovbrød av foretrekket sort eller knekkebrød som f.eks rugsprø. Med polarbrød er det beste syns jeg. 

Skulle jeg bare spist en ting til frokost, lunsj og kvelds resten av livet hadde jeg valgt dette.

Anonymkode: 1afef...bac

Skrevet
11 timer siden, Lisanna skrev:

Ristet grovbrød med:

Mange gode forslag, men blir ikke det ristede brødet veldig mykt etter noen timer i en nisteboks?

Skrevet

Prøv å kjøp skinkestek i skiver, ligger sammen med roastbiff og sånt i påleggsdisken. Ha litt god sennep på brødskiva, så skinke, og topp med et dryss kvernet pepper. 

Skiver av fiskepudding toppet med rikelige mengder paprika. Høres rart ut, men er veldig godt. 

Anonymkode: 8caa3...f0a

Skrevet
9 minutter siden, applestories skrev:

Mange gode forslag, men blir ikke det ristede brødet veldig mykt etter noen timer i en nisteboks?

Antakelig, men siden TS spurte om tips til frokost og lunsj, så er nok dette beregnet til frokost 

Anonymkode: 8caa3...f0a

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, applestories said:

Passer nok bedre til frokost ja.

Evt. Kan man erstatte rista skive med vanlig brødskive (er bare jeg som foretrekker rista) eller grove lefser/pitabrød. Ville dog fylt de med litt ekstra salat og annet grønt 😊

Skrevet

- Denne posteien med syltagurk og bønnespirer 

½ gul  løk, finhakket
1 hvitløksfedd, finhakket
2 bokser  kidneybønner
2 krm allehånde
½ krm malt nellik
½ krm malt ingefær
1/2 ts spisskummen
1 krm malt muskat
Ca. 1 ss hakket fersk timian
1 ts næringsgjær (kan sløyfes)
En liten skvis med sitronsaft
Salt og nykvernet pepper

Sett ovnen på 200 grader, over- og undervarme.   Stek løk og hvitløk i litt i olje til det mykner.     Skyll bønnene . Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller bruk en stavmikser, og kjør til du har en grov masse. Smak til med salt og pepper og ha eventuelt i mer krydder om du vil.

Ha posteien over i en liten brødform eller en liten, smurt ildfast form.

Drypp over litt god olivenolje og bak posteien midt i ovnen i ca. 35–40 minutter. Den skal få en fin og gyllen stekeskorpe. Avkjøles i formen.

- Rødbetehummus med skivet avocado og sesamfrø

- Avocadomos med valnøtter og ruccolasalat 

-Hummus med sylta rødløk

Anonymkode: f5adb...dc0

Skrevet

Italiensk salat og spekeskinke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...